انسان‌شناسی پیش از تاریخ و جوامع ابتدایی

1393/3/31 ۱۲:۵۸

انسان‌شناسی پیش از تاریخ و جوامع ابتدایی

از مردمانی که در ادوار پیش از تاریخ زندگی‌ می‌کرده‌اند، اسنادی مکتوب باقی نمانده است تا از شیوه ی زندگی، آداب و رسوم و اعتقادات آنان آگاهی یابیم. اما آنان ناخودآگاه مدارکی دالّ بر هستی و شیوه زندگی خویش بر جای نهاده اند که به وسیله پژوهشگران علوم مختلف جمع‌آوری، بررسی و تحلیل شده‌اند که در این میان باستان شناسی و انسان شناسی سهم به سزایی دارند.

 

از مردمانی که در ادوار پیش از تاریخ زندگی‌ می‌کرده‌اند، اسنادی مکتوب باقی نمانده است تا از شیوه ی زندگی، آداب و رسوم و اعتقادات آنان آگاهی یابیم.

اما آنان ناخودآگاه مدارکی دالّ بر هستی و شیوه زندگی خویش بر جای نهاده اند که به وسیله پژوهشگران علوم مختلف جمع‌آوری، بررسی و تحلیل شده‌اند که در این میان باستان شناسی و انسان شناسی سهم به سزایی دارند.

این گروه با کاوش و بررسی در آثار باقی مانده از آدمیان، گمانه‌هایی به گذشته زده و پاسخگوی هزاران سوال به وجود آمده در ذهن کنجکاو و جستجوگر انسان امروزی، در خصوص نحوه زیست، آداب و رسوم مردمان گذشته می‌باشند.

هدف اصلی از نگارش این اثر آشنایی هر چند مختصر با زندگی انسان در ادوار مختلف پیش از تاریخ و هم‌چنین اقوام و قبایل امروزی است که تا حدودی هنوز هم به شیوه گذشتگان زیست می‌کنند. چرا که براساس دیدگاه ترکیبی انسان‌شناسی – باستان شناسی درک گذشته از راه مشاهده جوامع سنتی امروزی امکان پذی راست و این پنداشت مهم وجود دارد که اطلاعات جمع آوری شده در مورد جوامع سنتی می‌تواند به تفسیر زندگی گذشتگان و جوامع باستانی و اثبات فرضیات در مورد نحوه زندگی آنان کمک کند.

کتاب حاضر، با بهره گیری از منابع فارسی و انگلیسی، در قلمروهای گوناگون مردم شناسی و انسان شناسی به نگارش درآمده است.

مطالب اثر در دو بخش و هشت فصل تدوین شده است:

مردم‌شناسی پیش از تاریخ

در بخش نخست به کلیاتی دربارة انسان شناسی پیش ازتاریخ، نخستین شناسی، عصر حجر و ایران در پیش ازتاریخ پرداخته شده است.

انسان‌شناسی جوامع ابتدایی و کهن

در بخش دوم به شرح ویژگی های فرهنگی برخی از اقوام و قبایل چهار قارة آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و جنوبی، اقیانوسیه و آفریقا اختصاص یافته است.

پایان بخش کتاب نیز فهرست منابع و واژه‌نامه است.

مقدمه‌ای بر انسان‌شناسی پیش از تاریخ و جوامع ابتدایی تألیف یعقوب شربتیان با ویراستاری حبیب‌الله کریمیان و با مقدمه دکتر اصغر عسکری خانقاه در 176 صفحه مصور از سوی انتشارات آثار فکر در سال 92 منتشر شده است و با شماره ثبت 504493 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: