اسلام زمانمند و مکانمند

1395/2/25 ۱۰:۱۶

اسلام زمانمند و مکانمند

محمد‌تقی فاضل‌میبدی، استاد دانشگاه و نویسنده معتقد است که انسان دیندار امروز وقتی با مفاهیم نو مانند پلورالیسم دینی، زبان دین، تجربه دینی، حقوق بشر، دموکراسی، انتخابات، احزاب و... مواجه می‌شود، ممکن است بعضی از آنها را با باورهای دینی خود در تضاد ببیند. در این حالت او نمی‌داند از این باورها دست بشوید یا این مفاهیم مدرن را نامشروع و ناسازگار با یافته‌های کلامی و فقهی قلمداد کند.

نگاهی به کتاب «شریعت، عرف و عقلانیت»
 

محمد‌تقی فاضل‌میبدی، استاد دانشگاه و نویسنده معتقد است که انسان دیندار امروز وقتی با مفاهیم نو مانند پلورالیسم دینی، زبان دین، تجربه دینی، حقوق بشر، دموکراسی، انتخابات، احزاب و... مواجه می‌شود، ممکن است بعضی از آنها را با باورهای دینی خود در تضاد ببیند. در این حالت او نمی‌داند از این باورها دست بشوید یا این مفاهیم مدرن را نامشروع و ناسازگار با یافته‌های کلامی و فقهی قلمداد کند. فاضل‌میبدی در این باره‌ می‌نویسد که از بین این دو راه دینداران نو‌اندیش سراغ راه سوم می‌روند و دست به تجدید‌نظر و بازنگری و بازسازی در مبانی کلامی و فقهی که از گذشته به ما رسیده است، می‌زنند. او توضیح می‌دهد پافشاری بر اعتقادات متکلمان و فقیهان پیش از ما و بستن راه‌های بازنگری کاری اشتباه است، چون پیروی از چنین جزمیتی مشکل دینداری امروز را در مواجهه با این مفاهیم حل نمی‌کند و پرسش نسل‌های امروز را بی‌پاسخ می‌گذارد.
درواقع بن و بنیاد مقالات فاضل‌میبدی در کتاب «شریعت، عرف و عقلانیت» را همین اندیشه تشکیل می‌دهد. فاضل‌میبدی در مقالات کتاب «شریعت، عرف و عقلانیت» با پرداختن به این دغدغه‌ها سعی دارد با موازین کلامی و فقهی و روش‌های عقلایی، برخی از مسائل را به بوته نقد بگذارد. او متذکر است که احیای اندیشه دینی و بازنگری در احکام را به همین چند مساله نمی‌توان محدود کرد؛ اما پیمودن این مسیر حتی در حد یک گام می‌تواند راهگشا باشد. فاضل‌میبدی بر این باور است که شریعت اسلام با عنایت به عرف عقلا و دعوت به تعقل و حفظ مصالح و قوه محرکه جهاد، می‌تواند در همه زمینه‌ها نجات و سعادت بشر را تامین کند. اما مشروط بر اینکه از حالت نص محوری خارج شود و زمان و مکان را در اجتهاد دخالت دهد.
12مقاله ارائه‌شده در کتاب «شریعت، عرف و عقلانیت» با چنین نگرشی تا حد امکان، به طرح دیدگاه‌های متعدد و سپس به نتیجه‌گیری درباره آنها پرداخته است. «رابطه دین و عرف»، «فلسفه وجودی ماه‌های حرام» و مقاله‌ای در رابطه با دیدگاه آیت‌الله طالقانی درباره اسلام نمونه‌هایی از مقالات این کتاب هستند. در این کتاب نیز دو فصل به مسائل زنان اختصاص یافته است که به شکلی جامع، نگاه به زن و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان در حکومت اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به فعالیت‌های فاضل‌میبدی در حوزه زنان این مقالات می‌توانند نکات مهمی را با توجه به چالش‌های روز دربر‌داشته‌باشند.

نویسنده: محمد‌تقی فاضل‌میبدی

ناشر:هرمس

قیمت:15000 تومان

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: