انتشار تصحیح دیوان سائل شیرازی

1395/2/6 ۱۲:۳۷

 انتشار تصحیح دیوان سائل شیرازی

سائل شیرازی از شاعران دورۀ سیزدهم هجری است. زادگاه او «قیر» از شهرهای کهن فارس و محل رشد و نمو و شاعری او شیراز و تهران است. دیوان سائل مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات و مثنوی است. تأثیر شاعران سبک عراقی از جمله حافظ و سعدی بر شعر او نمایان است. همچنین رگه هایی از مکتب وقوع در اشعار وی دیده می شود.

 

 سائل شیرازی از شاعران دورۀ سیزدهم هجری است. زادگاه او «قیر» از شهرهای کهن فارس و محل رشد و نمو و شاعری او شیراز و تهران است.

دیوان سائل مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات و مثنوی است. تأثیر شاعران سبک عراقی از جمله حافظ و سعدی بر شعر او نمایان است. همچنین رگه هایی از مکتب وقوع در اشعار وی دیده می شود.

شعر او سهل و روان و نزدیک به زبان محاوره است و از ظرایف و مایه های عرفانی خالی نیست.

سائل مردی خلیق و مهربان و سخی الطبع و چرب زبان بوده و بشاعری در زمان خویش شهرت یافته و به سال 1225 هجری قمری درگذشته است.

دیوان سائل در حدود هفت هزار بیت دارد و مشتمل بر قصائدی در توحید و نعت و مدائح حضرت علی و پادشاه عصر فتحعلیشاه و فتحعلی خان ملک الشعرا (صبا) و غزلیات و قطعات و ترکیب بندها و رباعیات و یک مثنوی در شکایت از زمان است .

دیوان سائل شیرازی به تازگی با تحقیق، مقابله و تصحیح روح الله خادمی منتشر شده است.

دیوان سائل شیرازی، تصحیح: روح الله خادمی، قم، نشر مجمع ذخائر اسلامی، قطع: وزیری، بها با جلد شومیز: 500000 ریال، بها با جلد سخت: 600000 ریال، 1395.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: