نجات آثار 3200 ساله فرودگاه امام بعد از 23 سال بی‌توجهی

1393/3/19 ۱۳:۵۳

نجات آثار 3200 ساله فرودگاه امام بعد از 23 سال بی‌توجهی

سرانجام آثار تاریخی فرودگاه امام خمینی( ره) که مدت‌ها بود، در فراموشی و بی‌خبری به سر می‌برد، مورد توجه مسئولان میراث فرهنگی و فرودگاه امام قرار گرفت و هفته گذشته مدیرکل میراث فرهنگی تهران راهی فرودگاه شد تا با مسئولان فرودگاه پای میز مذاکره بنشیند.

 

 

سرانجام آثار تاریخی فرودگاه امام خمینی( ره) که مدت‌ها بود، در فراموشی و بی‌خبری به سر می‌برد، مورد توجه مسئولان میراث فرهنگی و فرودگاه امام قرار گرفت و هفته گذشته مدیرکل میراث فرهنگی تهران راهی فرودگاه شد تا با مسئولان فرودگاه پای میز مذاکره بنشیند.

هرچند خواب ساخت فرودگاه بزرگ اواسط دهه 40، دیده شد؛ آن هم خواب یک فرودگاه ترانزیتی که می‌توانست، تحولی بزرگ در خاورمیانه باشد اما سرانجام این خواب، اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70تعبیر شد. آن هم روی اراضی ده ها روستای تاریخی در جنوب تهران. روستاهایی پر از درخت‌ انگور که به «معمورین» معروف شده بودند.

ماشین‌آلات جاده‌سازی دیگر کارشان را برای آماده سازی زیرساخت‌های فرودگاه آغاز کرده بودند. تیغ یکی از آن‌ها به آثار تاریخی گیر کرد. یکی از باستان‌شناس سازمان میراث فرهنگی که به صورت اتفاقی داشت از این مسیر عبور می‌کرد، متوجه این مسئله شد. او در خراشی که از تیغ بلدوزرها به وجود آمده بود. متوجه یک لایه تاریخی شد و انبوهی از سفال‌های خاکستری.

در این دوره مسئولان میراث فرهنگی با فرودگاهی‌ها وارد مذاکره شدند. تپه معمورین آشکار شد، به رغم آنکه این محوطه مورد کاوش قرار گرفت و آثار متعددی از آن به دست آمد  اما بر اثر گذر زمان این کشف مورد بی مهری قرار گرفت تا اینکه  9 سال پیش مسئولان میراث فرهنگی دوباره رای زنی هایی را با مدیران ارشد فرودگاه برای آغاز  کرده و خواستار کاوش دوباره و اجرای طرح های مرمتی و حفاظتی و  گردشگری شدند اما با تغییر دولت این برنامه ها عقیم ماند.

 حالا بعد از سال ها بی‌مهری به آثار تاریخی فرودگاه امام که می‌تواند حفاظت از آن تحول بزرگی در گردشگری این مجموعه به وجود آورد، دوباره مورد توجه مسئولان ارشد قرار گرفته است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران با تاکید بر اهمیت آثار تاریخی  فرودگاه امام خمینی (ره) از رای زنی‌های صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی تهران با مدیران فرودگاه خبر می‌دهد:« بعد از پیگیری‌های صورت گرفته، تفاهم نامه‌ای میان میراث فرهنگی و مدیران فرودگاه بسته شد که طبق این تفاهم نامه می توانیم امیدوار باشیم که آثار تاریخی فرودگاه شرایط مناسبی پیدا کنند.»

به گفته او، یکی دیگر از برنامه‌های میراث فرهنگی آغاز دوباره کاوش‌های این محوطه تاریخی توسط باستان شناس این محوطه یعنی جعفر مهرکیان است.

در همین رابطه ، مسئولان فرودگاه هم از بسته شدن تفاهم نامه همکاری بین مجری طرح توسعه و سازمان میراث فرهنگی استان تهران در زمینه های بازسازی و احیای بافت باستانی شهر فرودگاهی و گسترش پروژه های گردشگری خبر می ‌دهند.

این تفاهم نامه شامل بندهای مختلف اعم از حفظ و نگهداری آثار و اشیاء تاریخی و نمایش این آثار برای عموم، راه‌اندازی موزه های نقطه‌ای در محدوده سالن‌های ترانزیت فرودگاه، احداث موزه و سایت موزه، مرمت و احیاء ابنیه تاریخی موجود در شهر فرودگاهی از جمله قلعه قاچ آقاچ و توسعه فعالیت‌های گردشگری، همکاری در زمینه ایجاد دهکده سلامت گردشگری و پهنه های گردشگری کشاورزی، پردیس فرهنگی- زیارتی و همچنین هدایت سرمایه گذاران علاقمند در حوزه های گردشگری برای مشارکت در پروژه های مختلف است.

گفته می‌شود که هفته گذشته رییس میراث فرهنگی تهران  با حضور شیرازیان مجری طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی و قائم مقام وی خانم صدیقی و جمعی از مدیران همراه بود، خسروآبادی از پروژه‌های در حال اجرای شهر فرودگاهی از جمله ترمینال در حال ساخت سیاحتی- زیارتی و هتل فرودگاهی و همچنین بافت باستانی شهر فرودگاهی شامل امامزاده ابراهیم، قلعه قاچ آقاچ و تپه معمورین دیدن کرد.

شیرازیان هم درباره اهمیت آثار تاریخی شهر فرودگاهی می‌گوید:« این فرودگاه را می توان به دلیل وجود ابنیه و آثار باستانی و تاریخی "شهر تاریخی-فرهنگی" خواند. این  پتانسیل در بین شهرهای فرودگاهی جهان منحصر به فرد بوده و خصوصا در زمینه جذب گردشگر بی نظیر است.»

با توجه به گفته‌‌های مسئولان، به نظر می‌رسد که خیلی زود شاهد حفاظت آثار تاریخی میراث فرهنگی و همچنین آغاز کاوش‌ها در فرودگاه امام خواهیم بود.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: