ملانوروزی: نمایشگاه «هنر ایرانی در پاریس» را سیاه دیدم/ برپایی حراج کریستیز در کیش محال نیست

1393/3/7 ۱۱:۵۷

ملانوروزی: نمایشگاه «هنر ایرانی در پاریس» را سیاه دیدم/ برپایی حراج کریستیز در کیش محال نیست

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از نتایج سفرش به فرانسه سخن گفت و اعلام کرد که نمایشگاه هنر ایرانی در پاریس را سیاه دیده است. او همچنین معتقدست که احتمال تقلبی بودن تابلو پیکاسو در اردبیل زیاد است و امکان برگزاری حراج های کریستیز و ساتبیز در کیش محال نیست.

 

 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از نتایج سفرش به فرانسه سخن گفت و اعلام کرد که نمایشگاه هنر ایرانی در پاریس را سیاه دیده است. او همچنین معتقدست که احتمال تقلبی بودن تابلو پیکاسو در اردبیل زیاد است و امکان برگزاری حراج های کریستیز و ساتبیز در کیش محال نیست.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد که به تازگی از فرانسه به ایران بازگشته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر خود توضیح داد: من برای سرکشی به محل اقامت هنرمندان ایرانی که برای شرکت در یک کارگاه هنری به سیته فرانسه رفته‌اند، چند روزی آنجا بودم. کارگاه هایی که در سیته در اختیار هنرمندان ایرانی است نیاز به تعمیرات دارد چراکه این محل حدود 50 سال پیش ساخته شده و در طول این مدت هیچ‌گونه تعمیراتی نداشته است.

او همچنین درباره ارزیابی‌اش از نمایشگاه آثار چند نسل از هنرمندان ایرانی که با عنوان «تاریخ ویرایش نشده» از 26 اردیبهشت ماه تا 3 شهریور در موزه هنرهای مدرن پاریس برپا شده است، توضیح داد: از این نمایشگاه نیز دیدن کردم که به هر حال از نگاه یک نمایشگاه‌گردان فرانسوی تدارک دیده شده است و آثاری از هنرمندان ایرانی قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و همچنین دوران جنگ و دفاع مقدس را در کنار هم به نمایش گذاشته است. از نظر من نگاه این نمایشگاه سیاه است و می توانست با آثاری از هنرمندان دیگری متعلق به قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نگاه روشن‌تری را از ایران به نمایش بگذارد.

ملانوروزی با اشاره به آثاری از برخی هنرمندان قبل از انقلاب که در این نمایشگاه نمایش داده شده است، بیان کرد: آثاری از برخی هنرمندان قبل از انقلاب اسلامی در این نمایشگاه ارائه شده که آنها نماد هنر ایران قبل از انقلاب اسلامی نیستند چراکه در همان دوران هنرمندان دیگری همچون فرامرز پیلارام و سهراب سپهری را هم داشتیم که نگاه اشراقی تر و ایرانی تری داشتند اما به هر حال این نگاه یک نمایشگاه‌گردان فرانسوی نسبت به هنر ایران است و نمی توان انتظار داشت که همه دنیا مثل ما نگاه کنند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در مجموع نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در فرانسه را خوب ارزیابی نکرد و گفت: اگر چه نمایشگاه خوبی نبود اما به هر حال برای برپایی آن زحمت کشیده شده بود که از این بابت جای تقدیر دارد.

در نمایشگاهی که از آثار هنرمندان ایرانی در موزه هرهای مدرن پاریس برپا شد، آثاری از هنرمندان ایرانی مربوط به دهه 40 تا امروز در نمایشگاهی با عنوان «تاریخ ویرایش‌ نشده» در موزه هنرهای مدرن پاریس به نمایش درآمده که کار گردآوری این آثار را «کاترین دیوید» با همکاری «مراد منتظمی» پژوهشگر ایرانی بر عهده داشته است.

در این نمایشگاه بیش از 200 اثر هنری از 20 هنرمند ایرانی نظیر اردشیر محصص، بهمن محصص، بهجت صدر، کاوه گلستان، بهزاد شیشه‌گران، بهمن جلالی، جاسم غضبان پور، رعنا جوادی، محسن راستانی، بهمن کیارستمی، پرویز کیمیاوی، تهمینه منزوی، مزدک عیاری، نرمینه صادق، شهره فیض جو، میترا فراهانی، خسرو خورشیدی و ... به نمایش درآمده که هدف از این نمایشگاه ایجاد نگرشی تازه به فرهنگ و هنرهای تجسمی ایران در فاصله سال های دهه چهل تا دوره انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و سالهای بعد از جنگ عنوان شده است.

 

در این نمایشگاه یازده اثر از موزه هنرهای معاصر تهران شامل هشت اثر از بهمن محصص و سه اثر از بهجت صدر ارائه شده است.

همچنین در شهرک سیته فرانسه فضایی به مرکز هنرهای تجسمی اختصاص دارد و هنرمندان کشورمان به طور متناوب برای استفاده از فرصت مطالعاتی، تولید آثار و برگزاری نمایشگاه به این شهرک اعزام می شوند.

از نظر ما تابلو پیکاسو در اردبیل تقلبی است

ملانوروزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعزام کارشناسانی برای تأیید اصالت تابلو پیکاسو در اردبیل هم توضیح داد: ما اعلام کرده بودیم که کارشناسان ما آمادگی شناسایی این اثر و بررسی اصالت آن را دارند اما به نظر ما این تابلوها قلابی است و اصالتی ندارد.

وی افزود: ما وقت آن را نداریم که کارشناسان خودمان را برای مشخص شدن هر گونه ادعایی در این زمینه اعزام کنیم چون به طور کلی معتقدیم که این آثار تقلبی است. ضمن این که دستمزد این کارشناسان سنگین است و باید این هزینه ها پرداخت شود. با این حال اما اعلام کردیم که اگر هر فرد و نهادی نیاز به بررسی اصالت اثر هنری خود در هر جای کشور دارد، می توانند آثار را به تهران منتقل کنند تا کارشناسان ما آن را بررسی کنند و در صورت لزوم برای آن شناسنامه اصالت اثر صادر کنیم.

برگزاری حراج های کریستیز و ساتبیز در منطقه آزاد کیش محال نیست

ملانوروزی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سخنان وزیر ارشاد درباره امکان برگزاری حراج کریستیز و ساتبیز در منطقه آزاد کیش با توجه به این که هیچ گونه زیرساختی در این زمینه فراهم نیست، توضیح داد: نمی توان گفت که امکان برگزاری حراج های بین المللی کریستیز و ساتبیز در کیش صفر است. وزیر ارشاد هم اعلام کرده بودند که برگزاری این حراج ها در حال بررسی هستند بنابراین احتمال این اتفاق صفر نیست.، بخشی از این امکان فراهم است و باید برای محقق شدن همه شرایط لازم برای این موضوع کمک کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در خاتمه گفت: برگزاری حراج های بین المللی ساتبیز و کریستیز در منطقه کیش نیاز به تأمل، بررسی و فراهم کردن پیش زمینه ها و زیرساخت هایی دارد که معلوم نیست این اتفاق چه زمانی عملی می شود اما زمانی که وزیر ارشاد در این باره سخن می گوید به این معنی است که این موضوع کارشناسی و بررسی شده است فقط زمان دقیق آن مشخص نیست.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: