«چنین گفت پیر هرات»

1393/2/24 ۰۹:۴۵

«چنین گفت پیر هرات»

کتاب «چنین گفت پیر هرات» شامل مناجات‌نامه، گفتارها، مقولات و رباعیات خواجه عبدالله انصاری به کوشش توفیق ه. سبحانی منتشر شد. در معرفی این کتاب عنوان شده است: خواجه عبدالله انصاری یک عارف و صوفی شاعر بود. نیایش‌ها و مناجات‌های او که به نثر مسجع و آهنگین نوشته شده، زبان حال یک عاشق دلسوخته و امیدوار است. مورخان و ادیبان بر این باورند که تا زمان خواجه عبدالله، چنین نثر و زبانی سابقه نداشته و نوشته نشده بود، از این‌رو «مناجات‌نامه» او را یکی از شاهکارهای ادبیات عارفانه ایران می‌دانند که در سادگی و شیوایی نظیر نداشته است.

کتاب «چنین گفت پیر هرات» شامل مناجات‌نامه، گفتارها، مقولات و رباعیات خواجه عبدالله انصاری به کوشش توفیق ه. سبحانی منتشر شد.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: خواجه عبدالله انصاری یک عارف و صوفی شاعر بود. نیایش‌ها و مناجات‌های او که به نثر مسجع و آهنگین نوشته شده، زبان حال یک عاشق دلسوخته و امیدوار است. مورخان و ادیبان بر این باورند که تا زمان خواجه عبدالله، چنین نثر و زبانی سابقه نداشته و نوشته نشده بود، از این‌رو «مناجات‌نامه» او را یکی از شاهکارهای ادبیات عارفانه ایران می‌دانند که در سادگی و شیوایی نظیر نداشته است.

کتابی که به سعی دکتر توفیق سبحانی آماده شده، سخنانی از خواجه عبدالله انصاری هروی است که از 10 جلد «کشف‌الاسرار و عده الابرار» تألیف رشیدالدین میبدی به تصحیح زنده‌یاد علی‌اصغر حکمت استخراج شده است.

وجود سجع‌ها و قرینه‌ها در این سخنان، مناجات‌ها را تا حد یک شعر تمام‌عیار بالا می‌برد. بیشتر بندهای مسجع مناجات‌های او دارای وزن عروضی است و بندهای دیگر نیز با اندک تصرفی می‌تواند به مصرع و بیتی با وزن درست تبدیل شود.

فهرست آیات، احادیث و عبارات عربی، شعرهای فارسی و عربی، رباعیات، واژه‌ها، نمایه و مآخذ نیز در پایان کتاب «چنین گفت پیر هرات» آمده است.

این کتاب در 255 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و جلد گالینگور از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: