کسی که مدفن شمس تبریزی را پیدا کرد

1393/2/24 ۰۹:۴۲

کسی که مدفن شمس تبریزی را پیدا کرد

بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه سال‌روز درگذشت محمدامین ریاحی است؛ پژوهشگری که با پژوهش‌های بسیار ثابت کرد مدفن شمس تبریزی در خوی قرار دارد. محمدامین ریاحی در سال 1302 در خوی به دنیا آمد و 25 اردیبهشت‌ماه 1388 در سن 86سالگی در تهران از دنیا رفت. این استاد زبان و ادبیات فارسی از شاگردان ملک‌الشعرای بهار بود که رساله دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی با عنوان «تصحیح متن مرصاد العباد» زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر به انجام رساند. سال‌ها ریاست بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت و با کسانی از جمله مجتبی مینوی، عباس زریاب خویی و احمد تفضلی همکار بود.

 

 

بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه سال‌روز درگذشت محمدامین ریاحی است؛ پژوهشگری که با پژوهش‌های بسیار ثابت کرد مدفن شمس تبریزی در خوی قرار دارد.

محمدامین ریاحی در سال 1302 در خوی به دنیا آمد و 25 اردیبهشت‌ماه 1388 در سن 86سالگی در تهران از دنیا رفت.

این استاد زبان و ادبیات فارسی از شاگردان ملک‌الشعرای بهار بود که رساله دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی با عنوان «تصحیح متن مرصاد العباد» زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر به انجام رساند. سال‌ها ریاست بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت و با کسانی از جمله مجتبی مینوی، عباس زریاب خویی و احمد تفضلی همکار بود.

ریاحی در طول فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌اش مسؤولیت‌های متعددی را برعهده داشت. از جمله این‌که در دوره‌هایی رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، وزیر آموزش و پرورش، مسؤول کتابخانه‌های کل کشور و مسؤول رسیدگی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان بود.

او در دو نوبت به عنوان نویسنده برتر کتاب سال مورد تجلیل قرار گرفت. «تاریخ خوی»، «سرچشمه‌های فردوسی‌شناسی»، تصحیح «عالم‌آرای نادری» و دیوان رشید یاسمی به کوشش ریاحی از آثار برجای مانده از اوست.

ریاحی یکی از محققانی بود که سال‌ها درباره شمس تبریزی و مکان دفن او پژوهش کرد. او با نوشتن مقاله «تربت شمس تبریزی کجاست؟» که در سال 1375 منتشر شد، به‌طور مستند وجود مدفن شمس تبریزی را در کشور ایران و شهرستان خوی در محلی معروف به مناره شمس ثابت کرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: