رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: خانواده بزرگ زبانهای اسلامی تشکیل شود

1393/2/16 ۱۳:۲۶

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: خانواده بزرگ زبانهای اسلامی تشکیل شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با تأکید بر تشکیل خانواده بزرگ زبانهای اسلامی متشکل از زبانهای "فارسی، عربی، ترکی و اردو" گفت: ما باید در راستای جهانی شدن اقدام به تشکیل خانواده بزرگ زبانهای اسلامی خصوصا زبان فارسی و عربی جهت معرفی معارف ناب اسلامی به جهان نمائیم. حجت الاسلام والسملین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی که برای حضور و سخنرانی در کنفرانس بین المللی "زبان عربی" به کشور لبنان سفر کرد، در حاشیه این کنفرانس در جمع علمای کشورهای اسلامی گفت: این زبانها در صورت استفاده از فرصتهای شرایط رو به سمت جهانی شدن، می توانند، امر تبادل قابلیتها، امکانات و مفاهیم را فی ما بین خود جهت معرفی هرچه بیشتر اسلام ناب دنبال نمایند.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با تأکید بر تشکیل خانواده بزرگ زبانهای اسلامی متشکل از زبانهای "فارسی، عربی، ترکی و اردو" گفت: ما باید در راستای جهانی شدن اقدام به تشکیل خانواده بزرگ زبانهای اسلامی خصوصا زبان فارسی و عربی جهت معرفی معارف ناب اسلامی به جهان نمائیم.

حجت الاسلام والسملین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی که برای حضور و سخنرانی در کنفرانس بین المللی "زبان عربی" به کشور لبنان سفر کرد، در حاشیه این کنفرانس در جمع علمای کشورهای اسلامی گفت: این زبانها در صورت استفاده از فرصتهای شرایط رو به سمت جهانی شدن، می توانند، امر تبادل قابلیتها، امکانات و مفاهیم را فی ما بین خود جهت معرفی هرچه بیشتر اسلام ناب دنبال نمایند.

وی افزود: در صورت عدم پوشش برای جهانی سازی زبان عربی و فارسی و زبانهای دیگر اسلامی، این زبانها رفته رفته به سمت انزوا خواهند رفت. زبان عربی و فارسی قابلیت های مفهومی و واژگانی بسیار بالایی برای پوشش دادن به حوزه های جدید را دارا هستند، طبیعتا اگر با برنامه ریزی دقیق به سمت طرح این زبانها به صورت زنده و پویا حرکت نکنیم رفته رفته غبار انزوا بر روی آنها خواهد نشست.

در حاشیه این سخنرانی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و  دکتر حسن الشلوی رئیس جامعة الاسلامیة لبنان در نشست مشترکی بر همکاری و تعامل دوجانبه میان این دو دانشگاه تأکید کردند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این دیدار گفت: در این نشست تصمیم بر آن شد که "در ارتباط با مسائل نو و جدید مربوط به مناسبات جهان اسلام، دانشهای اسلامی را در قبال امت اسلامی و ایجاد مناسبات درست میان آنها به سمت تبدیل شدن به دانشهای مسئول، پاسخگو و تولیدکننده معرفت سوق دهیم".

وی ادامه داد: یکی از آن عرصه های مهم مربوط به جهان اسلام، همزیستی اسلامی است، دانشهای اسلامی می توانند نوعی از مدل همزیستی فعال میان امت اسلامی را برقرار و یا مطرح و محقق نمایند.

حجت الاسلام مبلغی در پایان سخنانش تصریح کرد: در این نشست تفاهم شد که یک سمینار علمی بین دو دانشگاه (جامعة الاسلامیه لبنان و دانشگاه مذاهب اسلامی) برگزار شود و تجربیات علمی مشترک نیز در قالب ایجاد مجله ای مشترک با نگاه به نیازهای امت اسلامی نیز منتشر کند.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: