رونمايي از تابلوهايي متاثر از «شاهنامه» در انجمن شاعران ايران

1394/11/14 ۱۰:۲۳

رونمايي از تابلوهايي متاثر از «شاهنامه» در انجمن شاعران ايران

مراسم رونمايي از آثار مهري سياووشي با حضور محمدعلي اسلامي ندوشن،منوچهر بقايي ماکان، دکتر فاطمه راکعي، ساعد باقري، سهيل محمودي، بيوک ملکي و جمعي از اهالي موسيقي، نقاشي و شعر برگزار شد.


 

مراسم رونمايي از تابلوهايي متاثر از «شاهنامه» دوشنبه با حضور دکتر محمد علي اسلامي ندوشن در انجمن شاعران ايران برگزار شد.

مراسم رونمايي از آثار مهري سياووشي با حضور محمدعلي اسلامي ندوشن،منوچهر بقايي ماکان، دکتر فاطمه راکعي، ساعد باقري، سهيل محمودي، بيوک ملکي و جمعي از اهالي موسيقي، نقاشي و شعر برگزار شد.

شروع مراسم با خواندن ابيات آغازين شاهنامه توسط مجري برنامه پوريا محمودي و خير مقدم دکتر فاطمه راکعي به ميهمانان و صحبت‌هاي ساعد باقري همراه بود.

باقري صحبت‌هاي خود را با اشاره به اهميت آشنايي با قصه ها و شخصيت‌هاي شاهنامه که امروزه به حاشيه رانده شده و از اهميت آن کاسته شده است آغاز کرد و داستاني را مرتبط با همين موضوع براي حاضرين بازگو کرد.

بعد از صحبت‌هاي اين عضو هيات مديره انجمن شاعران ايران، برنامه با اجراي نقالي بخشي از داستان رستم و سهراب توسط بهاره جهان دوست و دعوت مجري برنامه از سهيل محمودي براي سخنراني ادامه داشت. محمودي صحبت‌هاي خود را با اشاره به اهميت حمايت از هنر ملي جوانان و توضيح چگونگي شکل‌گيري اين نمايشگاه آغاز کرد و گفت:

«‌اين آثار بهانه ي ارجمندي براي سخن گفتن و پرداختن به حکيم ابوالقاسم فردوسي، معلم توحيد و اخلاق و جوانمردي است.» بعد از صحبت‌هاي اين عضو هيئت مديره انجمن شاعران ايران ، مراسم با اجراي آواز توسط غلامرضا رضايي با شعري از حسين مسرور همراه بود. سخنراني محمد علي اسلامي ندوشن بعد از اجراي آواز بخش ديگري از اين برنامه بود. ندوشن با بيان اينکه هر يک از کشورهاي جهان عموماً با يک هنرمند در حوزه ي شعر و ادبيات به دنيا معرفي مي‌شوند، گفت:« کشور ما چند شاعر بزرگ و جهاني را در خود دارد. فردوسي و حافظ و سعدي و مولوي و... که اين‌ها ذخيره‌اي بزرگ و پشتوانه تمدن ايران هستند که توانسته‌اند آثار بزرگ جهاني را به وجود بياورند.‌» ‌با پايان صحبت‌هاي اسلامي ندوشن، جلسه با نوازندگي تار توسط مهران مهرنيا ادامه داشت. بعد از اجراي موسيقي از شهداد فاضلي خوانساري يکي از حاميان هنر و فرهنگ براي سخنراني دعوت شد. خوانساري با اشاره به تاثير تفکر و عملکرد برخي هنرمندان درباره متجلي کردن آثار شاعران بزرگ توسط آنها سخن گفت. در ادامه از محمد بقايي ماکان، نويسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبيات و فلسفه براي سخنراني دعوت شد و وي در آغاز صحبت‌هاي خود درباره شخصيت فردوسي صحبت کرد و گفت:« پرسش بزرگي که براي غالب افرادي که در خصوص شاهنامه کار کرده‌اند مطرح شده است، اين است که اگر شاهنامه نمي‌بود چه مي‌شد؟» بقايي ادامه داد:« اگر فردوسي نمي‌بود، ايراني نمي بود و اين آئين‌ها و ارزش‌هاي ايراني بودند که باعث شدند چيزي به نام اسلام ايراني شکل بگيرد و پس به جرات مي توان گفت اگر فردوسي نمي بود، قطعا ايران به صورتي که الان هست، وجود نداشت. چرا که خلاقيت، ابتکار و زايشي که در اين شاعر بزرگ وجود داشت با هيچ يک از آثار هم سبک آن قابل مقايسه نيست.»

بخش پاياني اين مراسم با اجراي آواز توسط بامداد فلاحتي و کمانچه هادي منتظري، همنوازي ويولون منوچهر سهيلي به همراه تنبک مهيار سهيلي ، اجراي آواز توسط امير مداح و اجراي تنبک توسط آرمين فرامرز همراه بود.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: