کتاب بحرالفضایل فی منافع الافاضل

1394/11/11 ۱۱:۲۷

کتاب بحرالفضایل فی منافع الافاضل

کتاب بحرالفضایل فی منافع الافاضل تألیف محمدبن قوام بن رستم بدرخزانه‌ای بکری بلخی( به سال 795 هجری قمری) ، تصحیح میرهاشم محدث، در سی و دو+567 ص. مصور، نمونه، انتشارات دکتر محمود افشار، با شمارگان 500 نسخه، در سال 1394، با قیمت 40000 تومان روانه بازار گردید.


کتاب بحرالفضایل فی منافع الافاضل

کتاب بحرالفضایل فی منافع الافاضل تألیف محمدبن قوام بن رستم بدرخزانه‌ای بکری بلخی( به سال 795 هجری قمری) ، تصحیح میرهاشم محدث، در سی و دو+567 ص. مصور، نمونه، انتشارات دکتر محمود افشار، با شمارگان 500 نسخه، در سال 1394، با قیمت 40000 تومان روانه بازار گردید.

بحرالفضایل فی منافع الافاضل، فرهنگی است فارسی به فارسی که در سال 795 هجری قمری نوشته شده است. متأسفانه این فرهنگ با قدمتی که دارد کمتر شناخته شده است و بر فرهنگ‌های بعد از خود چندان تأثیری نداشته و در منابع کتابشناختی معرفی نشده است و تا کنون بیش از شش نسخه خطی از آن شناخته نشده است.

نسخه­ای بنام بحرالفضایل در کتابخانه موسسه لغت­نامه دهخدا هست که در ماه صفر سال 1253 هجری در شهر کرمانشاهان توسط احمدعلی علی­آبادی برای حاج میرزا آقا قزوینی نوشته شده است. در پایان کتاب نوشته­اند: «یکصد و ده ورق است» اما نسخه هشتاد و نه ورق بیشتر ندارد و به تقریب در هر صفحه چهل و پنج لغت نوشته شده است بنابراین حدود هفت تا هفت هزار و پانصد لغت در آن ثبت و به اختصار شرح و معنی شده است. ترتیب لغات این فرهنگ بر اساس حرف اول و دوم است. لغات آن اعم است از عربی و فارسی و ترکی. ترکیبات و مصادر و گاه ترکیبات فعلی هم دارد- خاصه کلمات تازی – را گاهگاه ضبط کرده است، یعنی زیر و زبر بر آنها نهاده.

کتاب مقدمه ندارد و در آغاز زیر بسم الله الرحمن الرحیم نوشته شده است: «بحرالفضایل». استاد علی اشرف صادقی راجع به بحرالفضایل گفته است: «از قرن هشتم فرهنگ دیگری به نام بحرالفضایل از محمدبن قوام (تألیف شده در 795 ق» وجود دارد که هنوز چاپ نشده است و جا دارد دوستان جوان ما که به امر لغت توجه دارند نسخه­های آن را گرفته و با حواشی و توضیحات تصحیح کنند». بحری در این فرهنگ به دو کتاب اشاره می­کند که از آن‌ها در تألیف بحرالفضایل سود جسته که عبارتند از: فرهنگنامه اسدی طوسی و مقامات حریری.

بحر الفضایل در دو بخش تألیف شده : بخش اول در بیست و هشت باب است و هر حرف در یک باب به ترتیب حروف آغاز واژه­ها، بخش دوم در چهار باب و سی و شش فصل است در ابواب مختلفه از اصطلاحات و واژه­ها. از بحرالفضایل فهرست‌های نسخه خطی چاپ شده کلاً شش نسخه در دنیا نشان داده­اند که بخش دوم فقط در یک نسخه (موزه ملی، شماره 4322) هست. مولف بیان می­دارد برای تصحیح بخش اول از عکس پنج نسخه بهره­مند بوده که عبارتند از:

1-    نسخه شماره 5228 کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از اول و آخر کامل است. خط آن نستعلیق و کاتب آن عبدالقادر عرف ملامیران بن ملا عبدالرحمه است که آن را در سال چهل و یکم جلوس معلی برای بهیه کوبندرای نوشته است. این نسخه قدیمی­ترین نسخه خطی موجود از این کتاب است. کاتب این نسخه سنی شدیداً متعصبی بوده که شیرین­کاریهایش را در پاورقی ها نمایانده­ام. رمز این نسخه «ب» است.

2-    نسخه­ای است که به شماره ادبیات 117 د در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران موجود است. این نسخه در 134 برگ 13 سطری در قرن نهم یا دهم کتابت شده و چون از آخر ناقص است تاریخ و نام کاتبت ندارد. خط آن نسخ است و در حرف سنباده تمام می­شود. بعد از نسخه 5228 این نسخه قدیمی­ترین است. رمز این نسخه«الف» است.

3-    3- نسخه شماره 3269 کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران است و در 167 برگ 12 سطری بروی کاغذ فرنگی کتابت شده است. این نسخه هم از اول و هم از آخر ناقص است و در لغت مرشح (ص 477 کتاب حاضر) پایان می­پذیرد. رمز این نسخه«ج» است. خطبه را ندارد و بعد از بسم الله الرحمن الرحیم متن شروع می­شود.

4-    نسخه کتابخانه موسسه لغت نامه دهخدا، خطبه ندارد ولی از اول و آخر کامل می­باشد. خط آن نستعلیق است و در صفر 1253 در دارالدوله کرمانشهان برای حاج میرزاآقای قزوینی کتابت شده است. در سراسر کتاب جابه جا افتادگی دارد که همه را مشخص گردیده است. رمز این نسخه «د» است.

5-    نسخه شماره 4322 موزه ملی ایران که فیلم آن به شماره 1670 ف در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران موجود است. خط این نسخه نستعلیق و کاتب آن محمد سعید قلیچ­لی آتائی در 1028 هجری قمری برای سیف­الدین ندرمیرزای و لغائی در 313 صفحه کتابت شده است. رمز این نسخه «س» است.

یک به یک مدخلها با لغت نامه دهخدا مقابله شده . اگر مدخلی در ان لغت نامه نیامده و یا اگر یکی از معانی لغت در کتاب نبود در پاورقی اشاره شده است.

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: