پرونده مارکز در «پنجره» گشوده شد

1393/2/7 ۰۹:۴۱

پرونده مارکز در «پنجره» گشوده شد

تاره‌ترین شماره هفته‌نامه پنجره با پرونده ویژه‌ای درباره گابریل گارسیا مارکز منتشر شد. یکصد و نود و دومین شماره هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی با پرونده ویژه‌ای در باره گابریل گارسیا مارکز و درگذشت وی منتشر شد.

 

تاره‌ترین شماره هفته‌نامه پنجره با پرونده ویژه‌ای درباره گابریل گارسیا مارکز منتشر شد.

یکصد و نود و دومین شماره هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی با پرونده ویژه‌ای در باره گابریل گارسیا مارکز و درگذشت وی منتشر شد.

در این پرونده که با آثاری از مصطفی جمشیدی و احمد آرام و نیز گفتگوهایی از فتح‌الله بي‌نیاز و کاوه میر‌عباسی همراه شده است به نگاه سیاسی مارکز و تاثیر این نگاه در ادبیات وی پرداخته شده است.

در بخشی از این پرونده می‌خوانیم: درست است که گابريل گارسيا مارکز در ديداري که ميان او و سيدحسن خميني در کوبا و بهواسطه فيدل کاسترو رخ داد از داشتن مخاطبان فارسي زبان و ترجمه آثارش در ايران اظهار تعجب کرده بود اما بازخورد و اظهار تاسف جامعه ادبی و کتابخوان ايران نسبت به مرگ او، نشان داد که نويسنده اگر به معنای واقعی با «آن» و «حس» درونی مخاطبش که ناشی از زيست سياسی و اجتماعي اوست ارتباطی سالم و هوشمندانه برقرار کند هرگز از داشتن مخاطبان فرامليتی دور نخواهد بود. گابريل گارسيا مارکز و ادبيات او با چنين «آن» و «حس»ی در سابقه سنت ادبی ايرانيان چنان رسوخ کرده که از گپ‎‎های روشنفکری در کافه نادری گرفته تا جلسات قصه خوانی سجد جوادالائمه (ع) میتوان خط و نشانی از خوانش و تحسين آنها پيدا کرد.

در پرونده سیاست این شماره از پنجره نیز تحت عنوان «نقد و نسيه‎‎های يک توافق» زواياي کلی توافق ژنو با نگاه به اتفاقات اخير ميان ايران و غرب در سه ماه گذشته مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

«شکست تلخ يارانه‌ای» نیز عنوان پرونده دیگر این شماره از پنجره است و به بررسی آمار به دست آمده از ثبت نام مردمی برای دریافت دور دوم یارانه‌ها نقدی از سوی مردم پرداخته شده است.

بررسی ماجرای فرود یک هواپیمای ناشناس آمریکایی در فرودگاه مهر‌آباد تهان نیز از مطال خواندنی دیگر این شماره پنجره است.

پنجره در 100 صفحه و با قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: