جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق

1393/2/2 ۰۹:۳۹

جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق

کتاب «جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق» تالیف «جوی گوردن» با ترجمه زهرا کسمتی در 12 فصل با عناوین «سیاست مهار»، «چگونه تحریم‌ها واقع شد»، «نفوذ ایالات متحده»، «مشکل مانع‌تراشی‌ها»، «وسعت فجایع»، «تنش در سازمان ملل متحد»، «نقش حکومت عراق»، «کنگره و تحریم‌ها»، «رسوایی برنامه نفت در برابر غذا»، «سیاست ایالات متحده»، «حقوق بین‌الملل و تحریم‌ها» و «مسایل اخلاقی و سیاسی» انتشار یافت. کتاب حاضر به بررسی این مساله می‌پردازد که ایالات متحده چگونه توانست ماهیت و حدود تحریم‌هایی را رقم زند که شورای امنیت سازمان ملل بر ضد عراق برقرار کرد. این کتاب خسارت‌هایی را که قدرت مهارنشده نهادهای سکانداری بین‌المللی موجود می‌تواند به بار آورند را آشکار می‌سازد. به زعم نویسنده کتاب، ایالات متحده نفوذ بی‌مانندی در تعیین سیاست‌های شورای امنیت سازمان ملل داشته است و اغلب این کار را به رغم مخالفت شدید اکثریت اعضای شورای امنیت، کارگزاری‌های سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان انجام داد. در نتیجه، این کتاب تا حدودی نوعی مطالعه موردی در این باره است که چگونه ایالات متحده در برهه زمانی خاصی در شورای امنیت اعمال نفوذ کرده است.

 

دبا/ محمود فاضلی: کتاب «جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق» تالیف «جوی گوردن» با ترجمه زهرا کسمتی در 12 فصل با عناوین «سیاست مهار»، «چگونه تحریم‌ها واقع شد»، «نفوذ ایالات متحده»، «مشکل مانع‌تراشی‌ها»، «وسعت فجایع»، «تنش در سازمان ملل متحد»، «نقش حکومت عراق»، «کنگره و تحریم‌ها»، «رسوایی برنامه نفت در برابر غذا»، «سیاست ایالات متحده»، «حقوق بین‌الملل و تحریم‌ها» و «مسایل اخلاقی و سیاسی» انتشار یافت.

کتاب حاضر به بررسی این مساله می‌پردازد که ایالات متحده چگونه توانست ماهیت و حدود تحریم‌هایی را رقم زند که شورای امنیت سازمان ملل بر ضد عراق برقرار کرد. این کتاب خسارت‌هایی را که قدرت مهارنشده نهادهای سکانداری بین‌المللی موجود می‌تواند به بار آورند را آشکار می‌سازد. به زعم نویسنده کتاب، ایالات متحده نفوذ بی‌مانندی در تعیین سیاست‌های شورای امنیت سازمان ملل داشته است و اغلب این کار را به رغم مخالفت شدید اکثریت اعضای شورای امنیت، کارگزاری‌های سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان انجام داد. در نتیجه، این کتاب تا حدودی نوعی مطالعه موردی در این باره است که چگونه ایالات متحده در برهه زمانی خاصی در شورای امنیت اعمال نفوذ کرده است. 

همچنین در این کتاب مسایل حقوقی و اخلاقی مطرح درباره سیاست ایالات متحده و نیز حقوق بین‌الملل را مطرح می کند. دوره زمانی مورد بررسی کتاب حاضر از سال 1990، یعنی هنگامی که عراق به کویت تجاوز کرد و تحریم‌ها برای نخستین بار برقرار شد و تا برچیده‌شدن تحریم‌های وضع‌شده پس از جنگ دوم خلیج فارس در مه 2003 را دربرمی‌گیرد.

نویسنده در این کتاب 504 صفحه‌ای برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، مصاحبه‌هایی با بسیاری از دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل که درگیر روند تحریم‌ها بودند انجام داده است. همچنین در درون حکومت ایالات متحده با تعدادی از افرادی که درگیر موضوع تحریم‌های عراق بودند، از صاحب‌منصبان بلندپایه دستگاه سیاستگذاری گرفته تا کسانی که با جنبه‌های فنی اجرای سیاست‌ها سروکار داشتند، مصاحبه کرده است.

تحریم‌های اقتصادی که از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ در مورد عراق برقرار شد، جامع‌ترین و ویرانگرترین تحریم‌هایی بود که در طول تاریخ به نام سکانداری بین‌المللی وضع شده است. این تحریم‌ها به همراه بمب‌هایی که در سال ۱۹۹۱ بر عراق فرو ریخته شد زیرساخت‌های این کشور را تا مرز نابودی پیش برد و لطمهٔ شدیدی به شرایط اساسی لازم برای ادامهٔ حیات مردم این کشور زد. نویسندهٔ کتاب در اعلام جرم بی‌پرده بر ضد سیاست ایالات متحده نقش اصلی این کشور در شکل‌دادن به تحریم‌هایی را به بررسی می‌گذارد که هر چیزی از لولهٔ آب گرفته تا پودر رختشویی و واکسن کودکان را قابل استفاده برای ساخت سلاح و بنابراین ورود آن به عراق را غیرمجاز قلمداد می‌کرد.

دکتر جوی گوردن با دستمایه قراردادن اسناد داخلی سازمان ملل، صورت‌جلسات محرمانهٔ تشکیل‌شده در پشت درهای بسته و مصاحبه با دیپلمات‌های خارجی و مقام‌های آمریکایی تشریح می‌کند که چگونه ایالات متحده نه‌ مانع ورود کالاهای بشردوستانه حیاتی به عراق شد بلکه تلاش‌هایی را که برای اصلاح نظام تحریم‌ها به‌عمل می‌آمد تضعیف کرد، به‌طور یکجانبه به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل بی‌اعتنایی کرد و آرای اعضای شورا امنیت را بازیچهٔ دست خود ساخت. سیاست‌هایی که ایالات متحده به‌طور حساب‌شده در پیش گرفت در تمامی زمینه‌های سیاسی، حقوقی و اداری استمرار شرایط مصیبت‌بار عراق را تضمین می‌کرد.

 

جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق

جوی گوردن 

مترجم: زهرا کسمتی

نشر: نی

نوبت اول: 1393

قیمت: 22 هزار تومان

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: