صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اردشیر یگانگی، کتابخانه /

فهرست مطالب

اردشیر یگانگی، کتابخانه


آخرین بروز رسانی : جمعه 15 دی 1402 تاریخچه مقاله

اردشیر یگانگی، کتابخانه \ketāb-xāne-ye ardešīr- e yegānegī\، کتابخانه‎ای تخصصی در حوزۀ تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران باستان، وابسته به انجمن زردشتیان تهران، واقع در خیابان جمهوری، خیابان کیخسرو شاهرخ.
اردشیر یگانگی که این کتابخانه به‌نام او خوانده می‌شود، در 1279 ش/ 1900 م، در یزد زاده شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطۀ خود را در شهرهای یزد و تهران به پایان رساند. سپس به مدت 3 سال نزد پدرش در شرکت بازرگانی یگانگان به تجارت با روسیه و دیگر کشورهای اروپایی پرداخت. او که از نوآوری و ابتکار عمل در عرصۀ کارهای اقتصادی برخوردار بود، باتوجه‌به گسترش راههای ارتباطی ایران در سالهای پس از به‌قدرت‌رسیدن رضا شاه، با خرید چند دستگاه کامیون، یک شرکت حمل‌ونقل دایر کرد و به جابه‌جایی کالا در سراسر ایران مشغول شد.
اردشیر در سال 1310 ش، نخستین کارخانۀ چرم‌سازی نوین ایران را در همدان راه‎اندازی کرد؛ سپس در 1314 ش، نخستین کارخانۀ برقابی (هیدروالکتریک) ایران، با نام کارخانۀ برق الوند را در بلندیهای عباس‎آباد همدان بنیاد نهاد. از دیگر کارهای او ساخت نخستین کارخانه‎های بستنی و نوشابه‎سازی در ایران در اواخر دهۀ 1320 ش است.
اردشیر یگانگی مردی دهشگر و نیکوکار بود. کارکنان شرکتها و کارخانه‎های او از بخششها و نیکوکاریهای وی بسیار گفته‎اند. سرانجام اردشیر یگانگی در دی 1332 بر اثر بیماری دیابت حاد در 53‌سالگی در فرانسه درگذشت و در شهر نیس به خاک سپرده شد. همسرش فرنگیس شاهرخ در 1337 ش، برای زنده نگاه‎داشتن نام او، کتابخانۀ اردشیر یگانگی را بنیاد نهاد.
در سال 1340 ش، فرنگیس شاهرخ کار ادارۀ کتابخانه را به انجمن زردشتیان تهران واگذار کرد. از همین سال جلسات انجمن فرهنگی ایران باستان به‌صورت منظم در محل کتابخانه برگزار می‎شد؛ تا آنکه این انجمن در 1357 ش، منحل گردید.
در سال 1376 ش، شمار چشمگیری از کتابهای قدیمی و چاپ سنگی کتابخانه در یک سرقت مسلحانه به یغما رفت. اما بعدها تعدادی کتاب قدیمی و نفیس از کتابخانۀ انجمن زردشتیان یزد به کتابخانۀ اردشیر یگانگی منتقل، و جایگزین کتابهای به‌سرقت‌رفته شد. شمار کتابهای کتابخانه تا 1386 ش، به حدود 40هزار نسخه افزایش یافت. در همین سال، کتابخانه به‌صورت اساسی بازسازی و مجهز به تجهیزاتی مانند سامانۀ خودکار تهویۀ هوا و تنظیم دما، سامانۀ هشدار حریق، دوربینهای مداربسته و دزدگیر شد و بدین‌ترتیب به کتابخانه‎ای مجهز به تجهیزات استاندارد بدل گشت.
از ابتدا هدف بنیادگذاران کتابخانه، برپایی کتابخانه‎ای تخصصی در زمینۀ ایران‌شناسی با تکیه بر تاریخ و فرهنگ ایران باستان بود و ازاین‌رو، در 1386 ش، شمار بسیاری از کتابهایی که در موضوعات غیر ایران‎شناسی بود، به کتابخانۀ مهر در مجتمع فرهنگی ـ دینی ـ ورزشی مارکار تهران‌پارس (ه‍ م، «شمیرانات»، ج 2) وابسته به انجمن زردشتیان تهران، منتقل شد. همچنین در این سال برپایۀ توافقی که میان انجمن زردشتیان تهران و کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی ایران به عمل آمد، مقرر شد کتابهای قدیمی و فرسودۀ موجود در کتابخانۀ اردشیر یگانگی برای مرمت و آفت‎زدایی، به کتابخانۀ مجلس انتقال یابد. مطابق این توافق، دو کتابدار از طرف کتابخانۀ اردشیر یگانگی به‌عنوان کارآموز و ناظر در کارگاه مرمت کتابخانۀ مجلس حضور یافتند و در 1391 ش، تجهیزات لازم برای راه‎اندازی کارگاه مرمت و آفت‎زدایی کتاب در محل کتابخانۀ اردشیر یگانگی فراهم شد؛ از آن تاریخ، کار مرمت و آفت‌زدایی از کتابهای فرسوده در کتابخانه انجام می‎شود.
کتابخانۀ اردشیر یگانگی در 1394 ش، دارای حدود 18هزار جلد کتاب در موضوعات ایران‎شناسی بود. کتابها در این کتابخانه به‌شیوۀ کنگره، فهرست‎نویسی و مرتب شده است. کار تهیۀ کتاب برای کتابخانۀ اردشیر یگانگی بیشتر از طریق بودجه‎ای که خانواده‎های شاهرخ و یگانگی در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‎دهند، صورت می‎گیرد. همچنین افراد نیکوکار به مناسبتهای مختلف، کتابهایی را به کتابخانه اهدا می‎کنند. قرائت‎خانۀ کتابخانۀ اردشیر یگانگی گنجایش 20 مراجعه‌کننده را دارد و در 1394 ش، بیش از 600 تن، عضو ثابت این کتابخانه بوده‎اند.
کتابخانه همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل، خدمات خود را در اختیار پژوهشگران و علاقه‎مندان به تاریخ و فرهنگ ایران باستان قرار می‎دهد. کتابخانۀ اردشیر یگانگی کتابهای خود را به امانت نمی‎دهد و تنها مطالعۀ کتاب در قرائت‌خانۀ آن امکان‎پذیر است. مسئولان کتابخانه برای رفع این مشکل از 1391 ش بدین‎سو، کتابها و نشریه‎های موجود در کتابخانه را اسکن کرده‎اند و در صورت درخواست متقاضیان، منابع مورد نیاز آنان را به‌صورت لوح فشرده در اختیارشان قرار می‎دهد. 
کتابخانۀ اردشیر یگانگی را یک سرپرست افتخاری، و دو کتابدار اداره می‎کنند و هیئت‌مدیرۀ آن متشکل از 5 تن بدین شرح است: رئیس انجمن زردشتیان تهران، رئیس کمیسیون فرهنگی انجمن زردشتیان تهران، سرپرست کتابخانه، یک نماینده از اعضای خانوادۀ یگانگی و یک تن از کتابداران. این هیئت هر 3 ماه یک‌بار با برگزاری جلسه به کارهای کتابخانه رسیدگی می‎کند.

‎مآخذ

فرامرزیان، نوشین (سرپرست افتخاری کتابخانۀ اردشیر یگانگی) و فرناز یکتایی‎فرد (کتابدار کتابخانۀ اردشیر یگانگی)، گفت‌وگو با مؤلف؛ مرادیان منفرد، علی‌محمد، تحقیقات میدانی.

علی ‎محمد مرادیان منفرد

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: