صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آهنگ /

فهرست مطالب

آهنگ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 2 دی 1402 تاریخچه مقاله

آهنگ \āhang\، محله‌ای واقع در منطقۀ 14 شهرداری تهران، شامل دو بخشِ غربی و شرقی. 
این محله، با وسعت 264‘ 923 مـ2، از شمال به بزرگراه محلاتی، از جنوب به خیابان ده‌حقی، از غرب به بزرگراه امام علی (ع) و از شرق به بزرگراه بسیج محدود است. 

آهنگ غربی

این بخش از محلۀ آهنگ، در گذشته به حسین‌آبادِ دولاب معروف بوده است و از محله‌های قدیمی تهران به شمار می‌رود. دیرینگی ساخت‌و‌ساز در آهنگ غربی به دورۀ پهلوی اول بازمی‌گردد. در آن سالها شخصی به نام حسین آقامهدی با راه‌اندازی دکانهایی از قبیل نانوایی، قصابی، سلمانی، میوه‌فروشی و کفاشی، به این منطقه رونق بخشید و به مرور زمان، این محله به حسین‌آباد دولاب معروف شد. حسین‌آباد دولاب ازنظر موقعیت مکانی میان 3 محلۀ اصفهانک، چهارباغ و دولاب کنونی جای دارد و دارای بافتی فرسوده و درهم‌تنیده است. 
ساکنان محلۀ آهنگ غربی در جریان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، شهیدان بسیاری تقدیم میهن اسلامی کرده‌اند. بیشتر کوچه‌های این محله مزین به نام همین شهدا ست. 
خیابانهای اصلی محلۀ آهنگ غربی اینها ست: میرهاشمی، الله‌اکبر، کوثر و شاه‌آبادی. این محله دارای 11 بوستان، 5 مجموعۀ ورزشی، 3 زمین ورزشی چمن و خاکی، 4 مسجد، 5 حسینیه و 12 مدرسه است. 

آهنگ شرقی

این بخش از محلۀ آهنگ از جملۀ محله‌هایی به شمار می‌رود که پیشینۀ ساخت‌و‌ساز در آن به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو، از معدود محلات منطقۀ 14 شهرداری تهران است که منطبق با اصول شهرسازی بنا شده، و دارای سرانۀ فضای سبز مناسب و گذرگاههای بزرگ و هندسی است. زمینهای محلۀ آهنگ شرقی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی کاربریِ کشاورزی داشت و در آن صیفی‌کاری می‌شد. امروزه (1395 ش) نیز در بخش جنوب غربی آهنگ شرقی، آثار زمینهای کشاورزی برجا مانده است. 
خیابانهای اصلی این بخش از محلۀ آهنگ اینها ست: زمزم، نبرد، بلوار ابوذر و علامه امینی. از مراکز ورزشی محله می‌توان به مجموعۀ ورزشی نواب صفوی و بروجردی اشاره کرد. مسجد علی بن الحسین (ع) و مسجد جامع ابوذر از فعال‌ترین مساجد تهران‌اند که هویت فرهنگی و مذهبی منطقه را شکل می‌دهند. افزون‌برآن، کتابخانۀ گلسار نیز هویتی خاص به محله می‌بخشد. 

مأخذ

«محلۀ آهنگ 1 منطقۀ 14 شهـرداری»، فرهنگی ... (مل‍‌ )؛ نیز: 

Farhangi.tehran, www.farhangi.tehran.ir. 
نسرین صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: