صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آزادی، شهرک /

فهرست مطالب

آزادی، شهرک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 5 خرداد 1402 تاریخچه مقاله

آزادی، شهرک \šahrak-e āzādī\، شهرکی در ناحیۀ 2 شهرداری منطقۀ 21 تهران. 
این شهرک با وسعتی در حدود 65 هکتار از شمال به آزادراه تهـران ـ کـرج، از جنوب بـه بزرگراه مخصوص کرج و باشگاه ورزشی سایپا، از شرق به شهرک فرهنگیان، و از غرب به پارکینگ ارج (ایران‌خودرو) محدود است. 
زمینهای این شهرک جزو اراضی خرگوش‌دره است. در گذشته تمامی این زمینها تا کیلومتر 14 جادۀ مخصوص کرج، بـایر، و متعلق به ثـابت پـاسال ــ از سرمـایه‌داران پیش از انقلاب ــ بـوده اسـت. پـس از پیـروزی انقلاب اسلامی داراییهای او، ازجمله این زمینها، مصادره شد و به تملک بنیاد مستضعفان درآمد. بنیاد مستضعفان نیز با تفکیک این زمینها با کمک شهرداری تهران و سازمان زمین‌شهری، آن را به تعاونی مسکن شرکتهایی همچون شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، شرکت فیروز، کارخانه‌های شیشه‌سازی مینا، یخچال زاگرس و ایران‌تایر واگذار کرد. بیشتر زمینهای واگذاری در قطعات 176 و 186مترمربعی است، اما قطعات کوچک‌تر و بزرگ‌تر از آن نیز وجود دارد. 
پیشینۀ ساخت‌وساز در این شهرک به سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. خانه‌ها در ابتدا به‌صورت ویلایی ساخته شده بود، اما با فرسوده‌شدن بافت اولیۀ شهرک و افزایش تقاضا در بازار مسکن تهران، بسیاری از مالکان این شهرک واحدهای مسکونی خود را تخریب، و مبادرت به آپارتمان‌سازی ‌کردند. بیشتر آپارتمانهای شهرک آزادی میان 50 تا 150 مـ2 مسـاحت دارند. شهرک آزادی به‌سبب موقعیت جغرافیایی ویژه، دارای تراکم جمعیت پایین است. باشندگان این شهرک در ابتدا کارکنان شرکتها و کارخانه‌های یادشده بودند، اما بعدها با خریدوفروش املاک، افرادی از قشرهای مختلف در این شهرک ساکن شدند. از امکانات موجود در این شهرک می‌توان به دبیرستان دخترانۀ راه زینب، مدرسۀ برهان، مدرسۀ تزکیه، دانشکدۀ علوم پزشکی، مرکز آموزش علمی و کاربردی صنعت هوانوردی، نیز مراکز تفریحی مانند پارک مهتاب و پارک مریم، مراکز مذهبی مانند مسجد نبی اکرم (ص)، درمانگاه آزادی، داروخانه، مجتمع ورزشی ارج، دفتر شورایاری و بازار روز میوه و تره‌بار اشاره کرد. 
شهرک آزادی در منطقه‌ای صنعتی جای دارد و کارخانه‌های شیشه‌سازی مینا، ایران‌تایر، داروسازی جابر بن حیان، شرکت قوطی‌سازی، داروسازی رامین، و کارخانۀ ارج در نزدیکی آن واقع‌اند. رفت‌وآمد زیاد وسایل نقلیۀ سنگین و آلودگی ناشی از فعالیت این کارخانـه‌ها و همچنیـن واقع‌بـودن شهـرک میـان آزادراه تهران ـ کرج از شمـال، و بزرگـراه مخصـوص کـرج از جنوب، و نیز شلوغی و سروصدا و آلودگی ناشی از آمدوشد خودروها، دشواریهایی را برای باشندگان شهرک آزادی ایجاد کرده است. 

مأخذ

دفتر شورایاری محلۀ شهرک آزادی، گفت‌وگو با مؤلف. 

محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: