صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آبشناسان، بزرگراه /

فهرست مطالب

آبشناسان، بزرگراه


آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 3 خرداد 1402 تاریخچه مقاله

آبشناسان، بزرگراه \bozorg-rāh-e āb-šenāsān\، بزرگراهی واقع در شمال غرب تهران. 
این بزرگراه به نام و یاد شهید حسن آبشناسان، فرمانده نیروهای هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران که در 6 مهر 1364 در جبهه‌های جنگ عراق با ایران به شهادت رسید، نام‌گذاری شده است. این بزرگراه با درازای 5 کمـ در دو باند رفت و برگشت طراحی شده است و جادۀ سنگان ـ سولقان را در غرب به بزرگراه نیـایش در شرق متصل می‌سازد. دو بزرگراه باکری و ستاری با بزرگراه آبشناسان تقاطع غیرهم‌سطح دارند. در 1390 ش، تقاطع غیرهم‌سطح ستـاری ـ آبشنـاسـان، بـا هدف بهبود شبکۀ بزرگراهی غرب، توزیع ترافیک از این محدوده و اتصال بـه شبکه‌های شطرنجی بزرگراهی شـرقی ـ غربی به این صورت ساخته شد که دارای دو باند تندرو، دو باند تجمیع و توزیع، یک دوربرگردان، 2 لوپ و 4 رمپ راست‌گرد است. 
فاز نخست این‌ پروژه، مسیر تندرو و باند غرب به شرق و شرق به غرب این بزرگراه در اردیبهشت 1390 به بهره‌برداری رسید و پس از آن، بزرگراه رسماً گشایش یافت («آشنایی ... »، بش‍‌ ). بـا ساخته‌شدن پل غیر‌هم‌سطح آبشناسان ـ ستاری و تکمیل رمپ و لوپها، چراغ تقاطعهای سردار جنگل، جنت‌آباد و کبیری طامه حذف گردید و عملکرد بزرگراه شهید آبشناسان کامل شد («تقاطع ... »، بش‍‌‌‌ ). 
مهم‌ترین ورودیها و خروجیهای بزرگراه آبشناسان از غرب به شرق عبارت‌اند از: شهران، خیابان عسگری، خیابان یاس سوم، خیابان خیابانی، بزرگراه شهید باکری، بلوار جنت‌آباد، خیابان شاهین شمالی، خیابان ایرانشهر، بلوار امام حسین، بزرگراه ستاری، بلوار سردار جنگل، خیابان نور، بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه نیایش (هاشمی رفسنجانی کنونی). 
از مهم‌ترین محله‌های حاشیۀ بزرگراه آبشناسان می‌توان به سنگان ـ سولقـان، شهران، جنت‌آبـاد، شـاهین و سردار جنگل اشاره کرد. 
سازمان آب (منبع ذخیره)، بازار تره‌بار بهاره، بوستان بهاره، پمپ گاز آبشناسان، بوستان یاس، بوستان نیایش و مرکز فنی معاینۀ خودرو، از اماکن عمومی مهم در حاشیۀ بزرگراه آبشناسان هستند («آشنایی»، بش‍‌ ). 

مآخذ

«آشنـایی بـا بزرگراه آبشناسان»، همشهری آنلاین (مل‍‌‌ )؛ «تقاطع آبشناسان»، آفتاب (مل‍‌ )؛ نیز: 

Aftab, www.aftabir.com (acc. 3/ 4/ 1394); Hamshahri-online, www.hamshahrionline.ir (acc. 3/ 4/ 1394). 
فهیمه خسروی آدینه‌وند

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: