صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرسینیگاس /

فهرست مطالب

آرسینیگاس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 7 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْسینیِگاس [ārsīniyegās]، خِرْمان(1900- 1999م/ 1279- 1378ش)، مورخ، مقاله‌نویس، دیپلمات و دولتمرد کلمبیایی و یکی از شخصیتهای برجستۀ ادبیات نوین آمریکای لاتین. فعالیتهای طولانی و چشمگیر وی در روزنامه‌نگاری و خدمات عام‌المنفعه در پیشرفت فرهنگی کشورش در سدۀ 20م تأثیر عمیقی داشت. نوشته‌ها و مقالات او، در مقام استاد و دیپلمات، در آشنا کردن آمریکاییان و اروپاییان با تاریخ آمریکای لاتین و فرهنگ معاصر این سرزمین نقش مهمی ایفا کرد.

وی در 1924م از دانشکدۀ حقوق دانشگاه ملی بوگوتا، پایتخت کلمبیا فارغ‌التحصیل شد و طولی نکشید که به عنوان چهره‌ای سرشناس در میان مردم شهرت فراوانی کسب کرد. 
کارهای ادبی او با انتشار مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات ادامه یافت. آرسینیگاس در 1928م نشریۀ اونیوِرسیداد را در بوگوتا پایه‌ریزی کرد. در 1939م سردبیری روزنامۀ معروف اِل‌ تیِمپو را به عهده گرفت. میان سالهای 1941-1942م و 1945-1946م در مقام وزیر آموزش و پرورش کلمبیا خدمت کرد. او در چندین دانشگاه معتبر آمریکا، از جمله دانشگاه شیکاگو (1944م) و دانشگاه کلمبیا (1947-1957م) تدریس کرد.
وی به فهم و تشریح واقعیتهای آمریکای لاتین سخت علاقه‌مند بود و کتابهای متعددی دربارۀ جهات مختلف فرهنگ و تاریخ آن سرزمین به رشتۀ تحریر درآورد که جملگی نشانگر بصیرت و ادراک اصیل و دانش جامع او ست. کارهایی نظیر «سرگذشت دریای کارائیب» (1945م) و «قارۀ هفت رنگ» (1965م) در زمرۀ نوشته‌هایی هستند که توجه جهانیان را به دیدگاههای وسیع آرسینیگاس درمورد این قاره جلب کردند.
آرسینیگاس در دهۀ پنجم زندگی‌اش به سیاست روی آورد و در 1959م به سمت سفیر کلمبیا در ایتالیا منصوب شد. او سپس در کشورهای اسرائیل، ونزوئلا و همچنین در واتیکان خدمت کرد. در 1979م به ریاست دانشکدۀ ادبیات و فلسفۀ دانشگاه لُس‌آندِس در بوگوتا برگزیده شد.    (116)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: