اشی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 15 خرداد 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/239950/اشی
چهارشنبه 1 مرداد 1404
چاپ شده
4
اشی \ašī\، اسم عام در گاهان (یسن 4:28، 1:43، 48: 8، 10:51) با معانی دوگانۀ پاداش، کیفر و تاوان (اجر و جزا)، و در اوستای متأخر (مثلاً یسن 3:9، 3:56) بهمعنای پاداش، بهره، سهم و آنچه به دست میآید. اشی با این بار معنایی، ایزدبانوی تقسیمکنندۀ پاداش یا کیفر عمل و نیز ثروت در گاهان (یسن 4:31، 12:43) و ایزدبانوی نعمت، توانگری و باروری در اوستای متأخر است (یشت 17). واژۀ اشی (از صورت کهن ti-ŗ*) از ریشۀ ar-٭ و پسوند ti- که اسم معنی مؤنث میسازد، ترکیب شده است. اینسلر ar- را بـهمعنای «سزاواربـودن» در نظر میگیرد و بنابراین اشی را «پاداش»، و «آنچه کسی سزاوار آن است» میداند (ص 131)، و بارتولمه ar- را «اعطاکردن، دادن» و اشی را «آنچه از نیک و بد بهسبب سزاواری به فرد میرسد، بهره، سهم، مزد، پاداش» معنی کرده است (ص 184).با توجه به یسن 4:43، 12، به نظر میرسد که ایزدبانو اشی، همانند اهورهمزدا، تقسیمکردن پاداش و نیز تاوان و کیفر در میان نیکان و بدان را بر عهده داشته است (نک : لومل، 158). اشی در گاهان، نماد پاداش و تاوان است و با سروش و وهومن، که بهترتیب مظهر فرمانبری و اندیشۀ نیک هستند، پیوند نزدیکی دارد.اشی تنها در یک مورد (یسن 10:51) با اشه همراه شده است. بهنظر دومزیل، با آنکه اشی در گاهان مفهومی آخرتشناختی دارد، میتوان او را برابرِ بَهگه، خدای باستانی هند، دانست، زیرا اشی و بهگه، هر دو، تقسیمکنندۀ داراییها هستند (ص 139).در اوستای متأخر، اشی دیگر آن مفهوم ژرف آخرتشناختیِ گاهانی را ندارد، بلکه ایزدبانوی بخت، رفاه مادی و باروری است. سراسر اَردیَشت بـه ستـایش اشی اختصاص دارد (نک : ه د، اردیشت). اشی خواهر امشاسپندان، سروش، رشن، میثره و دئنا (دین مزدیسنی) و دختر اهورهمزدا و آرمَیتی است (یشت 16:17) و مانند اَرِدوی سوره اَناهیتا، او هم به پیکر دختری بلندبالا و خوشاندام که کمربند بر میان بسته است، ظاهر میشود (یشت 107:13، 1:17، نیز 64:5). در خانهای که این ایزدبانو پا بگذارد، بویهای خوش پراکنده میشود و مردانی که او را همراهی کنند، بر قلمروهایی پر از نعمت که در آنها گوشت (نماد فراوانی) نهاده شده است، فرمانروایی میکنند (یشت 7:17). در خانههای این مردان، تختهایی با فرشهای خوب، بالشدار و زرینپایه، بسترهای گستردهشده و دیگر داراییهای گرانبها وجود دارد (یشت 6:17، 9). اشی افزون بر آنکه ایزدبانوی رفاه مادی و توانگری است، ایزدبانوی باروری نیز هست، اما با وجه اخلاقی و معنوی ژرف. او از زنانی که فرزند نمیزایند، زنانی که از مردانی جز شوهران خود دارای فرزند میشوند و مردانی که دختران را بدون آنکه به همسریشان بگیرند، آبستن میکنند، گلهمند است (یشت 9:17 بب ). او بهعنوان ایزدبانوی باروری، از شرکت زنان و مردانی که سن باروری آنها گذشته است و نیز از کودکان نابالغ و دختران ازدواجنکرده در مراسم نثار «زور»، که برای او برپا میشود، ناخشنود است (یشت 54:17). درمانبخشی نیز به اشی نسبت داده شده است. اشی از همۀ درمانهایی که در آبها، چارپایان و گیاهان هست، برخوردار است (یسن 2:52، 4:60؛ یشت 32:13). یکی از القاب او «دارندۀ چرخهای پُرسروصدا» است (یشت 1:17). او گردونۀ میثره را که برادر او ست، هدایت میکند (یشت 66:10). جمشید، فریدون، خسرو، گشتاسپ، زردشت و هوم برای او قربانی میکنند و حاجت خود را از او میخواهند (یشت 24:17-52). در یسن هفت ها، نام اشی همراه ایزدبانوان دیگر در ردیف نام زنان مزدا آمده است (یسن 2:38؛ نیز نک : دوشنگیمن، 148). یکی از مواهبی که اشی میبخشد، خورنه (فرّ) است و اشی خود «دهندۀ خورنۀ نیک» لقب دارد.در اوستای متأخر، پیوند اشی و سروش ژرفای بیشتری یافته است؛ این دو در یسنا (1:10، 6:37، 3:57) و نیز ویسپرد (16:11، 1:7) با هم یاد میشوند. اشی خواهر سروش نیز هست و تنها ایزدی که لقب اَشیَه (مثلاً یسن 6:60؛ وندیداد، 22:18) و اَشیَونت (یسن 7:1، 3:56) دارد، سروش است. بارتولمه اشیونت را مشتق از اسم عام اشی و بهمعنای «دارای پاداش» گرفته است، ولی اشیه را «آنکه در کنار اشه، قانون مقدس، قرار میگیرد»، معنی کرده، و مشتق از اشه دانسته است (ص 259, 264). با توجه به آنکه اشی خواهر سروش است، نیبرگ (ص 66) اشیه را «پیوسته با اشی»، و گرشویچ (ص 194) آن را «دوست اشی» معنی کرده است (نیز نک : دومزیل، 140). در تقویم زردشتی، روز بیستوپنجم هر ماه بهنام اشی خوانده شده است.
اوستا؛ نیز:
Bartholomae, Ch., Altiranisches Wörterbuch, Berlin, 1961; Duchesne-Guillemin, J., Religion of Ancient Iran, tr. K. M. Jamasp-Asa, Bombay, 1973; Dumézil, G., Les Dieux souverains des Indo-Européens, Paris, 1952; Gershevitch, I., The Avestan Hymn to Mithra, Cambridge, 1967; Insler, S., «The Gāthās of Zarathustra», Acta Iranica, vol. I; Lommel, H., Die Yäšt’s des Awesta, Göttingen, 1927; Nyberg, H. S., Die Religionen des alten Iran, Osnabrück, 1966.
مریم سینایی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید