براقی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 20 خرداد 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/228507/براقی
چهارشنبه 28 خرداد 1404
چاپ شده
11
بَراقی، حسین بن احمد نجفی، یا سید حستون براقی (1261 یا 1262-1332ق/ 1845یا 1846-1914م)، مورخ عراقی، نسب او به زید، فرزند امام حسن مجتبى(ع) میرسد (آقابزرگ، طبقات...، 1(2)/ 523-524؛ امین، 5/ 418). وی در بَراق ییك از 4محلۀ معروف نجفاشرف دیده به جهان گشود (همانجا). نیای بزرگ او سید اسماعیل و خانوادهاش كه به «حسنی» معروف و اهل علم و تقوا بودند، در اواخر سدۀ 12ق از اطراف بغداد به نجف كوچیدند و در محلۀ براق سكنى گزیدند (تمیمی، 2/ 168-169).وی از دوران كودكی، به شوق تحصیل علم ر مجالس عالمان و فاضلان نجف اشرف شركت میجست و از شیوخ علما و فضلا و سالخوردگان، حوادث مهم گذشته را میشنید و جمع و ضبط میكرد. براقی سراسر عمر خویش را در گردآوری و ثبت و ضبط حوادث تاریخی گذراند و بیشتر اوقات به مطالعه و تحقیق پرداخت. وی به زبان فارسی نیز تسلط كامل داشت و در آثار خویش به كتابها و آثار فارسی استناد میكرد. براقی كتابخانۀ نه چندان بزرگ، اما نفیسی از آثار و نوشتههای نادر تاریخی فراهم آورده بود و بسیاری از نسخهها را نیز خود به خط خویش استنساخ میكرد (آقابزرگ، همان، 1 (2)/ 524-525). وی در كنار مطالعۀ آثار و كتب، به مسافرت و كاوشهای علمی نیز می پرداخت و در این سفرها به مطالعه و بررسی كتیبههای كهن در مزارهای اطراف دجله و فرات و دیگر نواحی عراق همت میگماشت (همان، 1(2)/ 525؛ امین، 5/ 419؛ تمیمی، 2/ 173).براقی در حدود سال 1320ق از نجف به قریۀ لهبیات از نواحی حیره، مهاجرت كرد و تا پایان عمر در نهایتتنگدستی در آنجا به تنبع و تحقیق پرداخت و سرانجام در همانجا دیده از جهان فرو بست و جنازۀ او را در نجفاشرف در خانۀ خودش به خاك سپردند (امین، 5/ 418، 419؛ آقابزرگ، همانجا).با آنكه كوشش براقی را در گردآوری منابع تاریخی و تاریخنگاری ستودهاند، اما نثر او را متوسط و پارهای داوریهای تاریخی وی را نادرست و عامیانه دانستهاند (تمیمی، 2/ 171؛ زركلی، 2/ 233).
براقی آثار و تألیفات فراوانی داشته، اما بیشتر آنها پس از مرگ وی پراكنده شده است (ﻧﻜ : امین، 5/ 419؛ تمیمی، 2/ 175)؛ با اینهمه؛ پارهای از آثار وی به صورت خطی و چاپی در دست است:
1. تاریخ الكوفة، یا عقد اللؤلؤ و المرجان فی تحدید ارض كوفان و من سكن فیها من القبائل و العریان، از مهمترین و بهترین آثار او در تاریخ شهر كوفه است. این كتاب به كوشش محمدصادق آل بحرالعلوم در نجف (1356ق) منتشر شده است.2. الدرة البهیة و الروضة المضیة، در تاریخ كربلا كه درواقع تتمهای است بركتاب دیگر او با عنوان الحسرة الدائمة (ﻧﻜ : خاقانی، 2/ 101). این كتاب به كوشش علی هاشمی خطیب در نجف (1970م) انتشار یافته است.3. قلائدالدرو المرجان فیما جرﻰ فیالسنین من طواری الحداثان.
1. بهجةالمؤمنین فی احوال الاولین و الآخرین، یك دوره تاریخ عمومی تا عصر مؤلف در 4مجلد (آقابزرگ، الذریعة، 3/ 164). نسخههایی از برخی مجلدات این ثر به طور پراكنده دیده شده است (ﻧﻜ : امین، همانجا).2. الجوهرةالزاهرة، یا الجوهرة الشعشاعانیة و الثمرة الجنیة، در فضائل كربلا (برای نسخههای آن، ﻧﻜ : آقابزرگ، همان، 5/ 293).3. الدرة المضیة فی تاریخ الحنانة و الثویة، كه به نامهای تاریخ مسجد الحنانة و نیز الجنانة و الثویة شهرت دارد (همان، 3/ 286، 7/ 93؛ برای نسخهای از آن، ﻧﻜ : خاقانی، 6/ 100).4. السیرة البراقیة فیالرد علی النفحةالعنبریة، درنقد و تصحیح و تعلیقه بر كتاب النفحة العنبریة اثر محمد بن كاظم، ملقب به صدر عالم (ﻧﻜ : آقابزرگ، همان، 24/ 253-254؛ برای نسخۀ آن، ﻧﻜ : خاقانی، 6/ 109).5. كشف الاستارفی اولاد خدیجة من النبی المختار، نسخههایی از این اثر در كتابخانۀ كاشف الغفاطا در نجف و نیز كتابخانۀ مجمعالعلمی العراقی موجود است (همو، 6/ 110).6. اللؤلؤ و المرجان، در ذكر امامزادگان كوفه و تعیین قبر مختار تقفی در زاوۀ مسجدكوفه (ﻧﻜ : آقابزرگ، همان، 18/ 389).7. مختصر مقاتل الطالبیین (برای نسخهای به خط مؤلف، ﻧﻜ : خاقانی، 2/ 105-106).8. مختر الحدائق الوردیة (آقابزرگ، همان، 20/ 194-195).9. معدن الانوار فی نسب النبی و آله الاطهار(همان، 21/ 220).10. المنتخب من تاریخ قم (همان، 3/ 277، 4/ 212، 22/ 440).11. لیتیمة الغرویة و التحفة النجفیة، یا الیتیمة الغرویة فی الارض المباركة الزكریة، در تاریخ نجف (ﻧﻜ : همان، 25/ 275).
آقابزررگ، الذریعة؛ همو، طبقات اعلام الشیعة، قرن 14ق، نجف، 1375ق/ 1956م؛ امین، محسن، اعیان الشیعة، به كوشش حسن امین، بیروت، 1403ق/ 1983م؛ تمیمی، محمدعلی جعفر، مشهدالامام او مدینة النجف، نجف، 1374ق/ 1955؛ خاقانی، علی، «الآثار المخطوطة فی النجف»، الاقلام، بغداد، 1384ق/ 1964-1965م، س1، ﺷﻤ 6، 2؛ زركلی، اعلام.
علی رفیعی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید