در نگاه اسوندسن، فردْ هرچه بیشتر خودش را نه شخصیتی مستقل بلکه عضوی از یک سیستمِ «خیر»، بداند، احتمال بروز شرْ بیشتر خواهد بود؛ چراکه به همان اندازه، احتمال دوراندیشی فرد و تأمل در پیامدهای متغیر اعمالش نیز کمتر میشود. سیستم همچنان به عملکرد خود ادامه خواهد داد، اما چون جامعه و شرایط اجتماعیْ مدام در حال تغییرند، پیامدهای عمل افراد ذوبِ در آن سیستم نیز تغییر میکند. دقیقاً به همین دلیل هم پایبندی به هیچ ایدئولوژی صلب و ثابتی در نهایت ضامن اخلاقی بودن افراد نیست
حسین پاینده : آرامآرام داریم به جایی میرسیم که خواننده دیگر اصلاً نپذیرد که کسی برداشتهای شخصی خود، یا ارزشداوریهای شخصیاش، را ذیل عنوان «نقد ادبی» ارائه کند. درک این موضوع که نقد باید مبتنی بر نظریههای علوم انسانی باشد و بیش از هر چیز با تحلیل و استدلال و تبیین معانی آثار ادبی سر و کار دارد و نه اعلام نظرات سلیقهای، البته هنوز مستلزم پژوهش و تدریس و ترجمه و ارائهی نمونههای نقد عملی از آثار ادبی و هنری است. در مجموع، به نسبت دو سه دهه پیش وضعیت بهتری داریم.
محمد جعفری قنواتی، از پژوهشگران ادب عامه، گفت: انجوی شیرازی بر پایبندی به زبان راوی تاکید داشت و آن را اصلی مهم درپژوهشهای فولکلور میدانست. وی همیشه تاکید داشت که باید زبان راوی کاملاً در روایت و بازنویسی فولکلور حفظ شود و حتی تلفظ اشتباه راوی باید با امانتداری بیاید.
مدیر گروه زبانها و گویشهای ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فرهنگستان به همه زبانها و گویشهای رایج در ایران—فارسی و غیرفارسی—به طور یکسان توجه علمی دارد.
شاهنامه که پر از مفاهیم اخلاقی همچون شجاعت، وفاداری، عدالت، مهرورزی و نبرد بین خیر و شر است و این ارزشها برای همه جوامع انسانی در هر زمانی قابل فهم هستند و مخاطب با آن ارتباط میگیرد.
برزو قادری: برخلاف بسیاری از اندیشمندان دیگر که صرفاً بهرهبردار معارف یونانی بودند، بیرونی با شناخت گستردهای که از حکمت هندی و ایرانیان کهن داشت، صرفاً خوشهچین حکمت یونان نبود، بلکه شارح و نقاد آن نیز بود.
جهانشاه صارمی مدرس و مولف حوزه موسیقی، نوازنده تار و سهتار است كه سرپرستی گروه موسیقی «نهفت» را هم بر عهده دارد؛ او در تمام سالهای كار هنریاش دغدغه آموزش این هنر را داشته و همچنان به این موضوع میاندیشد. موضوع بنیادین آموزش كه در پرورش هنرجویان موسیقی اهمیت زیادی دارد، اگرچه كمتر به آن توجه میشود اما این هنرمند پیشكسوت بارها با انتشار آثار مختلف در این زمینه و همچنین با انجام فعالیتهای دیگر روی موضوع آموزش تاكید داشته و دارد.
امیرمحمد گمینی گفت: آثار بیرونی مستقیماً در تحقیقات علمی امروز نقشی ندارند. علوم مدرن مسیر خود را میروند. مثل این است که امروز در برابر یک آسمانخراش ایستادهایم؛ نیازی نیست مدام فونداسیون آن را نگاه کنیم، اما بدون آن فونداسیون این بنا وجود نداشت. آثار بیرونی همان فونداسیون هستند
مهدی نوریان با تاکید بر اینکه فروزانفر از ارکان اصلی رشته ادبیات فارسی بود، گفت: علاوه بر خود استاد، شاگردانشان نیز برجستهترین استادان ادبیات فارسی بودند و هستند.
خواجه نظامالملک در یکی از مهمترین دوران تاریخی ایران زیسته است. وزیر سلجوقیان در دوره آلپارسلان و ملکشاه که توانست با هوش و ذکاوتی استثنائی، توازنی بین خلفای عباسی، حکومت سلجوقی و ایران دربند به وجود بیاورد؛ ایرانی که پیش از اسلام سابقه درخشانی در امر حکومتداری داشته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید