منوچهر دین پرست: هگل از جمله فیلسوفانی است كه در ایران سرنوشت تاملبرانگیزی داشته است. از سال ١٣٢٠ كه محمدعلی فروغی كتاب سیر حكمت در اروپا را منتشر و هگل را به ایرانیان معرفی میكند چندین دهه میگذرد. طی این سالها هگل گاه در قامت یك ماركسیست برای چپها مطرح بوده و گاه در قامت شاعر و عارف. در این میان نیز عدهیی سعی كردهاند از نحوه تفلسف هگل برای رفع برخی نابسامانیهای تاریخی و فرهنگی كشورمان بهره ببرند. البته باید اذعان داشت كه در این مدت كوششها در جهت فهم هگل، فهم نسبتِ اندیشههای وی با فرهنگ مدرن، و استفاده از میراث هگلیان در فهم بهتر جامعه و فرهنگ ایرانی بوده است.
عقل از دیدگاه کانت ساختار دیالکتیکی دارد/ عقل تا دیالکتیکی نباشد تحول فرهنگی رخ نمی دهد یک استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه عقل از نظر کانت یک ساختار دیالکتیکی دارد تصریح کرد: کانت دیالکتیک را در همان نقد عقل نظری مطرح میکند و آنرا به توهمات استعلایی پیوند میزند، خلاصه مطلب اینکه به نظر کانت اصولا عقل ساختاری دیالکتیکی دارد و این ساختار پایه حرکت است؛ یعنی عقل اگر دیالکتیکی نمیبود یا دیالکتیک نداشت تحول فرهنگی رخ نمیداد.
نود و هشتمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در آخرین ماه بهار 93 منتشر شد. این شماره از مجله، با عنوان «دفتری برای ما و هگل» به بحثهایی حول نظریات این فیلسوف پرداخته است.
علی مرادخانی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر که کتاب «هگل و فلسفه مدرن» از او به فارسی منتشر شده است و دیگری، دکتر علیاصغر مصلح نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه که به تازگی کتابی با عنوان «هگل» را روانه بازار کرده است که میکوشد تا شرحی منسجم و جامع از اندیشههای هگل به دست دهد. متن کامل گفتگوی زیر که به همت دکتر محمدمهدی اردبیلی صورت گرفته، پیشتر در ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت» (شماره ۹۸) به چاپ رسیده است. ***
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید