نقد ملکیان در ظاهر یک نقد اخلاقی به روش های فردی انسان مصرف زده است ولی در واقع علیه مناسباتی است که جامعه توسعه یافته را ممکن می کند.
میری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: نمی توان علامه طباطبایی را کانتی خواند چون پرسش های کانت متفاوت از علامه است و حتی باید گفت پرسش اصلی کانت از پرسش بنیادین علامه متفاوت است.
سیدجواد میری با بیان اینکه نظام آموزشی در جهان اسلام به گونه ای نیست که به «دیگری» و «تمایز» بها دهد، بر ضرورت بازاندیشی نگاه مان به «دیگری» تاکید کرد.
مسالهای که ما هماکنون در نسبت با مارتین هایدگر با آن مواجهیم این است که بدانیم قرائت هایدگر از مقام و موضع یک ایرانی چه تاثیر و تاثر و چه پیامدهایی میتواند داشته باشد. ما احتمالا میدانیم که هایدگر در سنت فلسفی آلمان چه زمینهای را طرح کرده و چه چشماندازهایی را برای جامعه آلمان یا اروپا فراهم کرده است ولی اینکه هایدگری که از موضع و جایگاه ایرانیها مورد بررسی و خوانش قرار میگیرد چه پیامد و آثاری میتواند داشته باشد، عملا در بحث و فصل دیگری میگنجد چون ما تاریخ، فرهنگ، گذشته، چارچوب و سوبژکتیویته متفاوتی داریم که این مساله هم خوانش هایدگر را برای ما متفاوت میکند و هم پیامدهایی که به واسطه خوانش آن پدید میآید
سلسلهسمینارهای «جامعهشناسان ایرانی و جامعه ایرانی» چندی است با هدف بررسی نسبت آرا و افکار جامعهشناسان ایرانی با جامعه ایرانی بحث خود را روی آثار غلامعباس توسلی، استاد جامعهشناسی قرار داده است
علامه اقبال لاهوری یك تقسیمبندی در حوزه اندیشه دارد و معتقد است؛ اندیشمندان، عرفا، حكما و انسانهای بزرگ، دو دسته هستند. دسته اول آنهایی كه آثار قدم دارند و دسته دوم آنهایی كه آثار قلم دارند.
الهام عبادتی، (مترجم: علی عامری): سید فرید العطاس، استاد جامعهشناسی دانشگاه بینالمللی سنگاپور از نظریهپردازانی است که سعی کرده با آثار و گفتههایش فضایی را در جامعهشناسی برای طرح «گفتمانهای دگرواره در علوم اجتماعی آسیا» باز کند. سید جواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز از جامعهشناسانی است که کوشیده با تحقیق بر متفکران ایرانی چون شهید مطهری، علامه جعفری، علامه طباطبایی و... امکان طرح نظریههای آنها در جامعه غربی را با توجه به مشترکات فرهنگی ممکن، بیازماید. بیشترین آثار مکتوب این استاد جامعهشناسی در خارج از کشور مطرح شده است.
کوهونگ مینگ، متفکری چینی است که در حوالی 1850 در منطقهای که امروزه در مالزی واقع است، به دنیا آمد. وی در 13 سالگی با یک میسیونر اسکاتلندی به اروپا، انگلیس، فرانسه و... سفر میکند و حتی زبانهای انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، آلمانی، ژاپنی و روسی را یاد میگیرد و از این زبانها در نظریات و گفتمانهای خود استفاده میکند. وی نظریات بسیار بدیلی در حوزههای تمدنشناسی، مطالعات جنسیت، مطالعات سیاسی، دینشناسی، تاریخ تطبیقی ادیان و... به زبان انگلیسی دارد، اما از این فرد هیچ نامی حتی در خود چین هم نیست. در اروپا و حوزه تحقیقات اجتماعی نیز هیچ نامی از او برده نمیشود. یکی از مسائلی که در کشورهای غیر اروپایی در این 150-100 سال وجود داشته، تغییر و تحولات سریع در حوزه سیاست بوده، مثلاً در ایران گروهی از مشروطه صحبت کردند، اما در کمتر از دو دهه کودتای سیاسی صورت گرفت، مشروطه از بین رفت و خاندان قاجار منحل شد و پس از آن خاندان پهلوی روی کار آمد. خاندان پهلوی تازه تأسیس شده بود که جنگ جهانی دوم آغاز شد و ایران همپیمان آلمانها شد و با آمدن متفقین بساط برچیده شد. سپس کودتای 28 مرداد 1332 و پس از آن انقلاب 1357 صورت گرفت و کلاً نظام شاهنشاهی از بین رفت.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید