از زمانیکه احمد کسروی در اثر خود شیخ صفی و تبارش، به نفی سیادت و تشیع شیخ صفیالدین اردبیلی پرداخت، این موضوع به مسئلهای مناقشه برانگیز میان صفویهپژوهان تبدیل شد و تا به امروز نویسندگان و پژوهشگران متعددی، در این باره به اظهار نظر پرداخته و هر یک از منظر خود، به نفی یا اثبات سیادت و تشیع شیخ صفی پرداختهاند.
طائف شهری است در شرق مکة مکرمه در عربستان که در سال هشتم هجری به دست پیامبرخدا9 فتح شد. در طائف مسجد و زیارتگاه عبداللهبن عبّاس، از صحابة برجستة پیامبر و زیارتگاهها و اماکنی منسوب به آن حضرت وجود داشته که وجود این آثار باعث شده است که شماری از نویسندگان مسلمان در دورههای مختلف، به نگارش رسالهها و تألیفاتی دربارة طائف و فضایل و اماکن متبرک آن اقدام کنند. در این مقاله، تلاش شده ضمن ارائة کتابشناسی جامعی از آثار تألیف شده دربارة این شهر، ویژگیهای کلی و اهمیت آنها به طور اجمالی بیان گردد.
پیش از این مقالهای به قلم نگارنده با عنوان «ملوک شیعه ری و ورامین در دوره ایلخانی» (فصلنامه کتابگزار، ش1، بهار 1395، ص433-438)، در معرفی یک خاندان علوی حاکم بر منطقه ری و ورامین در دوره ایلخانی منتشر شد. پس از انتشار این مقاله، در مطالعات و جستجوهای بعدی در منابع تاریخی، آگاهیهای دیگری درباره این خاندان دستیاب شد که به عنوان تکملهای بر مقاله پیشین، در قالب یادداشت حاضر ارائه میگردد.
درباره زمان پیدایش و شکلگیری مراسم روز عاشورا در میان جوامع شیعی، با استناد به گزارشهای مورخان معتبر عراقی همچون ابن جوزی (المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۰) و ابن اثیر (الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۵۴۹) مبنی بر عزاداریهای شیعیان بغداد در روز عاشورا که در زمان معزّالدوله دیلمی (حکومت: ۳۳۴-۳۵۸ق) از سال ۳۵۲ق آغاز شد
طائف شهری است در شرق مکه مکرمه در عربستان که در سال هشتم هجری به دست رسول خدا (ص) فتح شد. در طائف مسجد و زیارتگاه عبدالله بن عبّاس، از صحابه برجسته پیامبر، و زیارتگاهها و اماکنی منسوب به آن حضرت وجود داشته که وجود این آثار، باعث شده است که شماری از نویسندگان مسلمان در دورههای مختلف، به نگارش رسالهها و تألیفاتی درباره طائف و فضایل و اماکن متبرکه آن اقدام کنند. در این مقاله، تلاش شده تا ضمن ارائه کتابشناسی جامعی از آثار تألیف شده درباره این شهر، ویژگیهای کلی و اهمیت آنها به طور اجمالی بیان گردد.
در موزه هگمتانه همدان، مجموعهای بسیار نفیس از سنگنوشتهها و سنگ قبرهای دوره اسلامی از دورههای تاریخی مختلف (سده ششم تا دوره قاجار) متعلق به همدان و برخی شهرها و مناطق اطراف آن وجود دارد. اخیراً اطلاع یافتم که گویا استاد عبدالله قوچانی شماری از کتیبههای این مجموعه را در قالب کتابی، بازخوانی کرده و قصد انتشار آن را دارند.
در این نوشتار، دو لوح آهنى با کتیبههاى خط کوفى، متعلق به درهاى آستان حضرت عبدالعظیم و برج طغرل بازخوانى و معرفى شده است. از بانیان این دو کتیبه، به عنوان عبدالصمد بن فخراور و عبدالوهّاب بن فخراور قزوینى یاد شده و نویسنده مقاله تلاش کرده است میان این دو ارتباط برقرار کند.
قبرستان بقیع بیتردید مقدسترین قبرستان نزد مسلمانان از زمان شکلگیری جامعه اسلامی پس از مهاجرت رسول خدا (ص) به مدینه منوره تا زمان حاضر بوده است. در طول این مدت، اهمیت و تقدس اصلی بقیع ناشی از وجود گنبدها و زیارتگاههای متعدد حاوی قبور شماری از اهل بیت (ع) و نزدیکان رسول خدا (ص) و دیگر شخصیتهای مقدس بوده است.
بسیاری از زیارتگاههای مجهول الهویّه یا زیارتگاههایی که به طور مشخص در محل قبور پیشوایان مذهبی و شخصیتهای دینی شناخته شده ساخته نشدهاند، معمولاً به نامهایی خاص و نامألوف شهرت دارند و برای چگونگی پیدایش آنها نیز روایتهای مردمی و داستانهای عامیانهای شکل میگیرد که با توجه به دو ویژگی شفاهی و عامیانه بودن آنها، معمولاً کمتر شانس ثبت و ضبط شدن در منابع تاریخی مکتوب را دارند
كتاب «الطالع السعید» تألیف كمال الدین ادفوی از مهم ترین منابعی است كه آگاهی های تاریخی ارزشمندی درباره تشیع و برخی اعلام شیعه در منطقه صعید مصر، به ویژه در سدۀ هفتم هجری به دست می دهد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید