ابوعلی حسنبن حسنبن هیثم بصری، که نزد ما به «ابن هیثم» نامور است و اروپاییان او را Alhazen (الهازن، صورت تحریف شدۀ نام او: الحسن) مینامند ریاضیدان نامور و بزرگترین فیزیکدان و نورشناس مسلمان سدۀ 4 قمری/10م است.
سال 2015 که به مناسبت هزارمین سال نگارش کتاب المناظر توسط ابن هیثم، به عنوان «سال نور» از طرف سازمان جهانی یونسکو اعلام شد و فرصتی برای روشن کردن نقش مسلمانان به ویژه ابن هیثم در پیشرفت علم نور بود. با این هدف که ملت ما و بویژه جوانان به این باور برسند که ایران و عرب کمتر از غرب نبوده و اگر به خودباوری برسند و یأس و خودباختگی را از خود دور کنند، در درازمدت قدرت همه کار و ساختن همه چیز را خواهد داشت.
ابن هیثم در کتاب المناظر ضمن بیان علت بازتاب نور از سطح اجسام صیقلی، این نکته را ذکر میکند که دفع یا رانده شدن نور از سطوح تنها به دلیل صیقلی بودن آنهاست و ربطی به سختی اجسام ندارد، به این دلیل که بازتاب نور از سطح اجسام صیقلی نرم از قبیل آب نیز امکان پذیر است.
دکتر جورج صلیبا، استاد تاریخ علوم اسلامی و عربی دانشگاه کلمبیا، در جریان سفر به ایران در تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۴ در نشست «تاریخ علم، ایران و جهان اسلام» در سرای اهل قلم به سخنرانی پرداخت و مدعی شد که ابنهیثم اصطلاح کلیدی «اعتبار» را برخلاف آنچه عبدالحمید صبره و دیگران گفتهاند، نه از متون بیگانه، بلکه از قرآن کریم اخذ کرده و مرادش از آن نیز مشاهده و استنتاج منطقی از آن بوده و نه تجربهگرایی و آزمایش. نگارنده در این نوشتار تلاش کرده با بررسی معانی مختلف «اعتبار» ثابت کند که ابنهیثم آگاهانه این واژه را در معانی آزمایش و تجربهگرایی به کار برده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید