ما انسانها همواره در معرض چیزی قرار داریم که میتوان اسمش را «کوشش اقناعی[1]» گذاشت. «کوشش اقناعی» کوششیست که دیگران میکنند تا ما را قانع کنند که باوری را بپذیریم یا عملی را انجام دهیم. ما هر روز با انواع کوشش اقناعی مواجه میشویم. تولیدکنندهای که کالایش را تبلیغ میکند، در واقع یک کوشش اقناعی انجام میدهد: میخواهد ما را قانع کند که کالایش را بخریم (یک عمل). کاندیدای نمایندگی مجلس در سخنرانیهایش کوشش اقناعی انجام میدهد: میخواهد ما را اقناع کند که به او رأی بدهیم. بسیاری از محققان، نویسندگان، فیلسوفان، و افرادی از این سنخ هم در واقع کوشش اقناعی انجام میدهند: میخواهند ما را اقناع کنند که فلان رأی یا باور صحیح است. شاید در نگاه نخست به نظر برسد که فیلمها و سریالها صرفاً کارکرد سرگرمی دارند؛ اما فیلمها و سریالها هم بسیاری اوقات کوشش اقناعیاند؛ یعنی میخواهند باوری را در ما پدید آورند یا ما را به عملی وادار کنند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید