دومین لوح فشرده از سری «صدای شاعر» به همت موسسه هنر نوین منتشر شده است. در این آلبوم بخشی از شعرهای «افسانه شاعر گمنام » توسط محمدعلی سپانلو در استودیو ضبط صدای پارسیان اجرا شده و کار میکس موسیقی را آرمان نوروزی بر عهده داشته است.
علي مطلبزاده: روايت كردن از محمدعلي سپانلو، زندگي و شعرش را بايد به خود او سپرد كه حاصل آن، چه شعرهايش باشند در شانزده مجموعه و منظومه منتشرشدهاش از «آه... بيابان» (۱۳۴۲) گرفته تا «زمستان بلاتكليف ما» (١٣٩٣) يا مجموعه گفتوگوهايش در يازدهمين مجموعه تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران كه بهتازگي توسط نشر ثالث منتشر شده، هميشه خواندني از آب در ميآيد؛ «من در ٢٩ آبان ١٣١٩ در شرق تهران قديم به دنيا آمدم. خيابان ري كوچه آصف كه تصويرهايي از آن محل در شعرهايم به خصوص منظومه خانم زمان هست، يك محله سنتي با خصايص آن. محلهاي كه در آسمان نيلگون آن بادبادكهاي فانوسدار را به پرواز در ميآوردند دورترين خاطرههاي من و سينمايي كه در نزديكي خانه ما بود به اسم سينما دماوند كه بعدها شد شهر طلايي و بعد رامسر و بعد هم اسمهاي ديگري پيدا كرد كه طبيعتا عشق به سينما بخشي از عشق به داستان شنيدن بود.»
«محمدعلی سپانلو»، تازهترین کتاب از مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران» است که از طرف نشر ثالث منتشر شده. این کتاب، حاصل گفتوگوی محسن فرجی و اردوان امیرینژاد با محمدعلی سپانلو است. «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران»، مجموعهای است که چندسالی است به دبیری محمدهاشم اکبریانی منتشر میشود و اختصاص دارد به شرح خاطرات و زندگی نویسندگان...
خانه محمد علی سپانلو، در سال ۸۲ به عنوان اثر ملی در فهرست میراث فرهنگی بنا به درخواست خودش ثبت شده بود .وی همچنین علاقه داشت تا این مکان به عنوان خانه شاعر تهران پسی از او حفظ و نگهداری شود.
محمدعلی سپانلو، تاریخ شفاهی ادبیات ایران بود و حافظ تمامی رخدادهای ادبی. بیشک او یکی از زحمتکشان عرصهی ادبیات بهشمار میرود.چهل روز از مرگ شاعر تهران، محمدعلی سپانلو گذشت. شاعری که فرهنگساز بود و این میتواند بزرگترین رسالت یک شاعر باشد که سپانلو آن را تمام و کمال به انجام رساند.
در دهه شصت، با انتشار «خانم زمان» و «ساعت امید»، جریان شعری دهه هفتاد را کلید زد، گرچه تقریباً هیچکدام از شاعران دهه هفتاد به این تأثیر و حتی شعرش معترف نبودند و گاه آن را شعری منفعل با انرژی اندک روایی- شهودی توصیف کردند. با این همه، سپانلو نه تنها نامش در آن دهه درخشانتر دیده شد که در دهه بعد هم که شاعران دهه هفتاد به محاق رفتند همچنان او بود که شعرهایش خوانده میشد و نسل هشتاد، از بخشی از آثار سادهتر او تأثیر میگرفتند. اما او با روشنبینی و البته طنز همیشگیاش، دلبسته این موفقیتها نبود.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید