انگیزه و تلاش ایرانیان جهت ساخت راهآهن از زمان «ناصرالدین شاه قاجار» شکل گرفت. از این زمان بود که حکومت و صاحب نظران فقدان راهآهن را یکی از علل عقب ماندگی کشور تلقی میکردند و پیشرفت اقتصادی کشور را منوط به ایجاد آن میدانستند. در دوره قاجار بهدلیل تغییر جایگاه ایران در مناسبات نظام جهانی، کشورهای روس و انگلیس دارای منافع و نفوذ شایان توجه در کشور بودند. به همین دلیل از نیمه دوم عصر قاجار، قراردادهای متعددی جهت ساخت راهآهن سراسری منعقد شد اما جز چند خط آهن پراکنده و محلی که همسو با مطامع قدرتهای استعماری بود، هیچ طرح و برنامهای جهت ساخت راهآهن سراسری به نتیجه نرسید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید