دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه ابنسینا تاریخ و شکوهمندی میراث ماست، گفت: ابن سینا نخوانیم، تاریخ نداریم و تاریخ نداشته باشیم آینده نداریم.
بیستمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «حقیقت مرگ در فلسفه سهروردی و مقایسه با ابن سینا» اختصاص داشت که با سخنان دکتر قاسم پورحسن (عضو گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی) چهارشنبه ۲۹ تیرماه برگزار شد.
بیستمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «حقیقت مرگ در فلسفه سهروردی و مقایسه با ابن سینا» اختصاص دارد که با سخنان دکتر قاسم پورحسن (عضو گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی) در روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۵ برگزار میشود.
ذات فلسفه استقلال در فکر است ما نباید بپنداریم که فارابی و ابن سینا راه تقلید در پیش گرفتند، فارابی و ابن سینا اگر میخواستند مقلد افلاطون و ارسطو باشند دیگر فیلسوف نبودند
فیلسوفان اسلامی به نحوی بنیادین به معرفتشناسی توجه داشتهاند، اما متأسفانه به اهمیت اساسی این بحث کمتر توجه شده است. قاسم پورحسن در کتاب «نظام معرفتشناسی؛ بازخوانی بنیانهای معرفتی فارابی» با دیدگاهی مقایسهای و تطبیقی به معرفتشناسی در فلسفهی اسلامی توجه کرده است و به موضوعاتی چون چیستی معرفت، سازوکار ادراک، توجیه و دلایل باورها، نفس و ادراکات، سنخهای علم، مسالهی خیال، رویا و نبی پرداخته است.
کتاب «فارابی و الحروف: جستاری در تأملات زبانی- فلسفی فارابی» اثر قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع خوانش فلسفی از شریعت از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد.
قاسم پورحسن میگوید: تا کنون کوششهایی که ما درباره ابن سینا انجام دادیم ابن سینایی در تداوم ارسطو بوده است. ما اساسا التفات دقیق و بنیادینی به نگرش ابن سینا درباره خرد ایرانی و تفکر مشرقی نداشتیم.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید