جشن اردیبهشتگان نمونهای برجسته از پیوند دین، اخلاق و طبیعت در فرهنگ ایران باستان است. این جشن با تأکید بر راستی، پاکی و نظم ایزدی، ارزشهای بنیادین زرتشتی را ترویج میکرد و با آیینهایی مانند پوشیدن لباس سپید و توجه به گلها، حس زیباییشناسی و ارتباط با طبیعت را در جامعه تقویت مینمود.
منابع کهن اساطیری ایران باستان به ما میگوید که هدف از خلقت انسان کمک به اهورامزدا در مبارزه با اهریمن و بودن جانشین اهورامزدا بر روی زمین بوده است. خداوند درصدد نمودار ساختن قدرت خویش بوده و با آفرینش مادی و بهویژه خلقت انسان، قدرت خویش را آشکار میسازد.
سیاوش در برابر وسوسه و دسیسههای سودابه، از فروغ عقلانیت و پاکدامنی بهره میگیرد و تسلیم او نمیشود. باوجودآنکه آزمون آتش را با سربلندی پشت سر میگذارد و بیگناهی خود را اثبات میکند، اما سرنوشت او را در معرض موقعیتهایی دشوار و تصمیمگیریهای اخلاقی قرار میدهد.
دهقان خردمند ایرانی سه هزار سال پیشتر راهحلی حكیمانه برای در دسترس داشتن آب ابداع نمود و آن را كاریز نامید با این فناوری كه در جهان باستان بیمانند بود كشاورزان ایرانی توانستند مقدار قابلتوجهی از آبهای زیرزمین را جمعآوری نمایند و در سطح زمین بیاورند و بسان چشمههای طبیعی آب آن در تمام سال بدون هیچ ابزار كمكی از درون زمین به روی سطح جاری نمایند. در باور دینی ایرانیان باستان چشمهها و رودها و كاریزها مكانهای بسیار مقدسی بودند؛ زیرا اسباب كشاورزی روی زمین را فراهم میكردند و به گفته اوستا [كتاب مقدس زردشت] جایی كه زمین شادمانترین است، آنجاست كه كسانی از خداپرستان بیشترین غله را كشت كنند و بیشترین گیاه و میوه را بكارند.
در اسطورههای ایرانی طبیعت و عناصر طبیعی نقش اساسی دارند، در هیچ اسطورهای نیست كه باد و آب و خاك و آتش بیتاثیر باشد. در كنار اساطیر ما، طبیعت در ادبیات ما هم نقش دارد؛ بیت معروف «ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارند | تا تو نانی به كف آری و به غفلت نخوری»، تنها معنای معیشت ندارد! حتما یك امری مافوق آن عناصر است.
در حالی كه چیزی در حدود سی سال از درگذشت محمد ابن عبدالله (ص) میگذشت گروهی تندرو از مسلمانان [خوارج] پسرعمو و دامادش علی بن ابیطالب (علیهالسلام) كه چهارمین خلیفه مسلمین بود را در مسجد كوفه شهید كردند و اسباب به قدرت رسیدن شاخهای از اعراب به نام امویان بر كل جهانی كه تقریبا در زمان دومین خلیفه «عمر بن خطاب» به دست اعراب افتاده بود، شدند و عملا از سال ۶۶۱ میلادی تا ۶۸۰ میلادی معاویه بن ابوسفیان بر كل جهان اسلام حاكم شد و خلافت اسلامی را مبدل به سلطنت كرد و دیگر حق تعیین خلیفه بعدی توسط مسلمانان را با موروثی كردن خلافت در خانواده خود برچید و چیزی در حدود یك قرن سیاهترین و سختترین دوران حاكمیت بر مردمان كشورهای فتح شده را برپا كردند.
در دوره صفوی جشن تیرگان یا آبپاشان در اكثر نقاط ایران برگزار میشد. از میان شاهان صفوی، شاهعباس توجه زیادی به این جشن نشان میداد و این یكی از جشنهای موردعلاقه او در فصل تابستان بود.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید