گزارشی تحقیقی از ریشه فرهنگ دیپلماسی ایران باستان كه در نماد «معنایی» شعر فارسی زنده ماند
نشست "صلح، ناصلح و پادصلح در اندیشه حکیم سعدی شیرازی" روز پنج شنبه ۱۰ آبان در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.
علیرضا حسنزاده رییس پژوهشکده مردمشناسی گفت: در تاریخ ایران منابع زیادی برای مفهوم مدارا، صلح و تنوع فرهنگی داریم از کورش نخستین پیام آور صلح و دوستی و زرتشت که نخستین صور گفتگویی را در فرهنگ ایران شکل میدهد و دعوت به کنار گذاشتن خونریزی و قربانی دادن میکند تا آثار بهجای مانده از مولانا، حافظ و سهروردی و سفارش پیامبر اسلام (ص) که ویژگی اصلی ایمان را در مدارا دانسته است، سنت صلح را میتوان یافت.
پیروان ادیان متفاوت و پیروان مذاهب مختلف در درون یک دین، به جای درک نقاط مثبت و پیام اصلی ادیان، بر روی وجوه تفرقهبرانگیز و اختلافهای بیمورد تکیه میکردهاند و به بهانههای واهی موجب سوءظن میشدهاند یا احساسات عوام را علیه دیگران برمیانگیختهاند.
میشل لولون، كشیش كاتولیك فرانسوی،از معروفترین و فعالترین شخصیتهای فرهنگی، دینی و سیاسی اروپا بود. اهمیت او و نظراتش به دلیل موضعگیریهای شجاعانه درباره مسائلی نظیر فلسطین و اسرائیل و گفتگوهای میان ادیان مختلف با مسیحیت است.
درست است که در جهان کنونی از صلح گفتن و به صلح امید بستن بسیار دشوار است اما وجود آدمی یکسره کین و کین توزی نیست بلکه گل او را با عشق سرشته اند.
صلح، دوستی و همزیستی همواره آرزوی بشر و از اهداف اصلی ادیان، مكاتب فكری بشری و نظامهای سیاسی است. مفاهیم پرچالشی كه اساسِ زندگی مدنی بشر را تشكیل میدهند. رسیدن به جهانی عاری از خشونت، آرمانی است كه باید با تلاش جمعی و در سطح جهانی به واقعیت بپیوندد. دكتر نیلوفر چینیچیان استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده حوزه اخلاق و سیاست و جریان فكری جماعتگرایی معاصر در ایران است كه در زمینه مناسبات اخلاق و سیاست تمركز كرده است، بهخصوص در آرای جماعتگرایان و بازتعریفِ ضرورت و لزوم آن در عصر حاضر برای جامعه جهانی و جامعه ایران.
جواد رنجبر، شاهنامه پژوه و دبیر کمیته ادبیات و صلح میگوید اساس کار کمیته ادبیات و صلح این است که نقشی که ادبیات میتواند در صلح ایفا کند را بررسی کند و قرار است آثار بزرگ ایرانی و جهانی را که به مسئله صلح یا حتی جنگ پرداختهاند را مورد بررسی قرار دهند.
«صلح» به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در مطالعات سیاسی و اجتماعی مورد توجه اندیشمندان بسیاری در این حوزه قرار گرفته و تعاریف متعددی از آن بیان شده است. در اکثر تعاریف صلح مفهومی در برابر جنگ تعریف شده و با اتخاذ رویکردی منفی، به «نبود جنگ» تعریف گردیده است. در رویکردهای نوین با اتخاذ نگاهی مثبت و فعال و به منظور ایجاد صلحی پایدار، این مفهوم صرفاً ناظر به جنگ تعریف نشده، بلکه همه عوامل بر هم زننده صلح مورد توجه قرار می گیرند و با اتخاذ منظری درونی و ذهنی به صلح در صدد ایجاد صلح پایدار می باشند. مقایسه تعریف قرآن کریم از صلح گویای یکسانی ها و تفاوت هایی در این موضوع است.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دومین مدرسه تابستانی خود با موضوع «تحكیم صلح و نفی افراطیگری و خشونتورزی» را اخیرا به همت معاونت فرهنگی-اجتماعی و با همكاری كمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار كرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید