ایران نه تنها در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی، بلکه حتی در سطحی فراتر نیز به جهت برخورداری از نسخ خطی باارزش جایگاه قابل توجهی دارد؛ این گفتهای است که هراز چندی در خلال سخنرانیهای برخی مدیران فرهنگیمان میشنویم اما گویا هنوز به ضرورتی در جهت بهبود نقاط ضعفی که در رابطه با این بخش از داشتههای مان وجود دارد، منجر نشده است. از همین رو همواره یکی از گلایههای نسخه پژوهان و مصححان بیتوجهی نظام دانشگاهی به آموزش و هدایت نسل جوان در مسیری منطبق بر استانداردهای جهانی ست.
صفحه اول روزنامه های امروز شنبه چهارم اسفند
همزمان با ثبت ملی «هنر نگارگری مینیاتور» در فهرست میراث ناملموس، «بیژن کامکار» - نوازنده ساز رباب -، و «محمود فرشچیان» - استاد هنرنگارگری - به عنوان حاملان میراث فرهنگی در فهرست گنجینههای زنده بشری قرار گرفتند.
زندهیاد حسین قرهچانلو، استاد تاریخ و تمدن اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران از جمله اساتید محبوب این دانشکده بود. شاگردان ایشان خاطرات بسیاری از آن مرحوم در یاد خود دارند که وجه اشتراک همه آنها لطف و مهربانی استاد مرحومشان است. از این میان با یکی از شاگردان قدیمی و با وفای ایشان، دکتر علی غفرانی که دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد است درباره قرهچانلو گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید:
حسین قره چانلو، استاد تمام گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران بود و آثار ارزشمندی از ایشان در قالب تألیف و ترجمه در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایران به یادگار مانده است.
هشتاد و سومین نشست ماهانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با موضوع «انجمن ترویج زبان فارسی ایران گذشته، حال، آینده» برگزار شد. به نقل از سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در این نشست که دوشنبه، بیست و نهم بهمنماه ۱۳۹۷برگزار شد، دکتر مهدی محقق، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در موضوع «انجمن ترویج زبان فارسی ایران گذشته، حال، آینده» سخنرانی کرد.
بیست و ششمین نشست از سلسلهنشستهای «برخوان سعدی» توسط انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در سرای سخن برگزار شد.
سید احمد فردید در یزد دیده به جهان گشود و آموزشهای ابتدایی خود را در یزد سپری کرد. او در تهران در مدرسه سلطانی و دارالفنون به ادامه تحصیل پرداخت. فردید همچنین مدتی درس طلبگی خواند. از این رو، با فلسفه اسلامی هم آشنایی داشت، پس از آن در دانشسرا در رشته ادبی لیسانس گرفت و ضمن اشتغال به تدریس، زبانهای پهلوی و آلمانی را نیز فراگرفت.
در جامعه ما چالشها و منازعات بسیاری حول شخصیت فردید وجود دارد که خود این منازعات نشان از انحطاط روزگار ما است؛ انحطاطی که هم ما، هم جامعه، هم دانشگاهها و هم حوزه روشنفکری ما را در برگرفته است. به این دلیل به انحطاط باور دارم که فکر میکنم جامعهای که نتواند به خوانش متن معاصر فرهنگیاش بپردازد و با آن برخوردی قهرآمیز کرده و از آن خشونت بورزد، به ورطه انحطاط افتاده است.
شاید نتوان کسی را یافت که چون از او درباره خاستگاه فلسفه بپرسند، جایی جز یونان باستان را نشان دهد؛ اما پروفسور بویس آغازگران فلسفۀ یونانی را دانشآموختگان مکتب زرتشت میداند، هرچند به مذاق غربیان خوش نیاید که دوست دارند تاریخ علوم را به هر شکلی که شده به یونان برسانند. این مطلب از کتاب «تاریخ کیش زرتشت» (انتشارات توس) برگرفته شده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید