رونمایی از تندیس دکتر احمد اقتداری در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

1392/11/8 ۱۱:۵۴

رونمایی از تندیس دکتر احمد اقتداری در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

دبا: دایرة المعارف بزرگ اسلامی به پاس بیش از نیم قرن تحقیقات و فعالیت های فرهنگی دکتر احمد اقتداری در حوزۀ خلیج فارس و جنوب کشور از تندیس این عضو شورای عالی علمی مرکز رونمایی می کند.

دبا: دایرة المعارف بزرگ اسلامی به پاس بیش از نیم قرن تحقیقات و فعالیت های فرهنگی دکتر احمد اقتداری در حوزۀ خلیج فارس و جنوب کشور از تندیس این عضو شورای عالی علمی مرکز رونمایی می کند.

بنا بر این خبر مراسم رونمایی از تندیس دکتر احمد اقتداری رأس ساعت 14 روز چهارشنبه نهم بهمن ماه 1392،در محل دائرةالمعارف بزرگ اسلامی  با حضور جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و فرهیختگان کشور برگزار می شود.

در این مراسم آقایان سیدکاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، دکتر سید صادق سجادی معاون پژوهشی مرکز، دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور عالی مرکز، دکتر محمود اسعدی دبیر ستاد چهره های ماندگار، دکترعلی آل داود پژوهشگر بخش تاریخ مرکز، دکتر محمد باقر وثوقی استاد دانشگاه تهران و دکتر احمد اقتداری سخنرانی خواهند کرد.

دکتر احمد اقتداری گراشی آموزگار، وکیل دادگستری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در زمینه تاریخ و جغرافیای جنوب ایران و خلیج فارس است.او در ۱۳۰۴ به دنیا آمد. پدرش مرتضی‌قلی خان اقتداری گراشی و مادرش انیس خانم بود. تحصیلات خود را در لار و شیراز انجام داد و وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد.مدتی در دبیرستان‌های تهران و دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و نیز به وکالت دادگستری پرداخت. همزمان به تحقیق در باره تاریخ منطقه لارستان پرداخت. به خاطر همین مطالعات و پژوهش‌ها به تدریس در رشته تاریخ دانشگاه تهران دعوت شد. او بعدها به خاطر پژوهش‌های خود به دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه تهران نائل شد.

سال گذشته نیز مرکزموقوفات دکتر افشار از این چهره فرهنگی تقدیر به عمل آورد و جایزه ویژه خود را به دکتر اقتداری اهدا کرد.

احمد اقتداری آثار بسیاری در حوزه تاریخ جنوب به چاپ رسانده که می‌توان به «فرهنگ لارستانی»، «لارستان کهن»، «خلیج فارس»، «کشته خویش»، «از دریای پارس تا دریای چین»، «کاروان عمر»، «خاطرات سدیدالسلطنه»، «یک‌صد و پنجاه مقاله در زمینه‌های ایرانشناسی و خلیج فارس» و ترجمه «الفوائد ابن ماجد» اشاره کرد. «زبان‌های محلی و فولکلور خلیج فارس»، «سرگذشت تاریخی چهار جزیره در خلیج فارس»، «تاریخ و جغرافیای خلیج فارس»، «خلیج فارس و آشنایی با امارات آن»، «محاکمه خلیج فارس‌نویسان» و «خلیج فارس و نام آن» نیز برخی از مقالات این پژوهشگر به‌شمار می‌آیند.
 
اقتداری در سال 1387 حدود پنج‌هزار نسخه از کتاب‌ها و اسنادش را به کتابخانه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد. پیش از این نیز کتاب «مروارید خلیج فارس» به پاس 60 سال خدمتگزاری احمد اقتداری به حوزه مطالعات جنوب رونمایی و منتشر شد.

مراسم رونمایی از تندیس احمد اقتداری ساعت 14 چهارشنبه (نهم بهمن‌ماه) در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نشانی نیاوران، کاشانک برپا می‌شود.

شرکت برای عموم ازاد است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: