مسجد جامعی:ساخت کتابخانه در تهران متناسب با جمعیت نیست

1392/11/1 ۱۹:۴۱

مسجد جامعی:ساخت کتابخانه در تهران متناسب با جمعیت نیست

احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر تهران در نشست اعضای هیات امنای خیران کتابخانه‌ساز گفت: در استان تهران به تعداد لازم دانشگاه ، مسجد و مجتمع تجاری متناسب با جمعیت وجود دارد اما در ساخت کتابخانه کوتاهی شده است.

احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر تهران در نشست اعضای هیات امنای خیران کتابخانه‌ساز گفت: در استان تهران به تعداد لازم دانشگاه ، مسجد و مجتمع تجاری متناسب با جمعیت وجود دارد اما در ساخت کتابخانه کوتاهی شده است.

به گزارش دبا به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان تهران ؛ این دیدار با حضور سید جواد سادات فاطمی، دکتر محمد‌رضا حافظی، عضو هیات امنای خیران کتابخانه‌ساز ،حمزه خوارزمشاهی، مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان ، علی غیاثی مدیر کل مشارکت‌ها و شهرداری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دفتر شورای شهر تهران برگزار شد.

در این دیدار رییس شورای شهر تهران با اشاره به کمبود کتابخانه در استان تهران گفت: در سال‌های گذشته توسعه‌های صورت گرفته براساس ظرفیت‌های موجود بوده است. در تهران متناسب با جمعیت ؛ دانشگاه ، مسجد و مجتمع تجاری به تعداد لازم ساخته شده اما در ساخت کتابخانه کوتاهی صورت گرفته است.

مسجد جامعی ایجاد فضای جذاب در کتابخانه را مهم دانست و عنوان کرد: فضای کتابخانه‌ها باید برای متقاضیان و علاقه‌مندان جذاب باشد تا به سمت کتابخانه‌ها کشیده شوند و فضای جذاب باعث دوستی دوباره آن‌ها با کتابخانه می‌شود. بنابراین، باید کاری کرد تا تعداد مراجعه‌کنندگان کتابخانه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم تامین منابع مورد نیاز مراجعان تاکید کرد: کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان با سلایق گوناگون باید در کتابخانه‌ها ارایه شود. همچنین در این جلسه رییس شورای شهر تهران قول مساعد داد که برای همکاری شهرداری در زمینه نوسازی و توسعه کتابخانه‌ها‌ی عمومی موجود در شهر تهران دستورات لازم را ابلاغ کند.

سادات فاطمی در این جلسه با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای ساخت کتابخانه گفت: با استفاده از امکانات و کمک خیران می‌توان شاهد رشد تعداد کتابخانه‌ها و افزایش فضای کتابخانه‌ای در سطح استان باشیم .

وی یکی از مشکلات پیش روی خیران در شهر تهران را نبود زمین برای ساخت کتابخانه دانست و گفت: شهرداری‌ها خدماتی را به کتابخانه‌ها می‌دهند و طبق قانون؛ نهاد کتابخانه‌ها متولی اداره کتابخانه‌هاست ولی با توجه به پایین بودن سرانه فضای مطالعه در شهر تهران و گرانی زمین، در بحث ساخت کتابخانه نیاز به همراهی شهرداران و شورای شهر داریم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: فرسوده بودن کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر تهران یکی دیگر از مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان است و بسیاری از کتابخانه‌ها در شهر تهران احتیاج به نوسازی دارند، به همین دلیل درخواست داریم شهرداری در حوزه مشارکت و اعطای مجوزهای لازم مساعدت کند.

حافظی، عضو هیات امنای خیران کتابخانه‌ساز استان تهران نیز با اشاره به نحوه فعالیت و اهداف انجمن خیران به ارایه گزارشی از مصوبات جلسات پیش و پیگیری‌های صورت گرفته در باره انجام آن‌ها پرداخت .

وی کتابخانه را رکن اصلی فرهنگی‌سازی هر جامعه دانست و عنوان کرد: یکی از وظایف شهرداری‌ها ساخت کتابخانه است. مهم‌ترین کار خیران کتابخانه‌ساز هدایت خیران برای ساخت کتابخانه است که در زمان حال این حرکت به یک حرکت فراگیر تبدیل شده است.

عضو هیات امنای خیران کتابخانه‌ساز استان تهران عنوان کرد: با توجه به راه‌اندازی انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان تهران در سال گذشته و نیز برگزاری انتخابات اعضای انجمن خیران شهرستان‌های قدس و پاکدشت، نخستین جشنواره انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان تهران با حضور خیران کتابخانه ساز برگزار می‌شود.

وي افزود: كتابخانه از لحاظ بازده فرهنگي و علمي نقش به‌سزايي در شكوفايي آينده ايرانيان دارد و اهميت خدمت افراد نيكوكار كتابخانه‌ساز از كساني كه مدرسه احداث مي‌كنند، كمتر نيست.

حافظی عنوان کرد: باید قانونی تصویب شود که براساس آن هر کس که مجتمع تجاری می‌سازد همان طور که ملزم به ساخت نمازخانه و پارکینگ در آن است یک طبقه نیز به عنوان کتابخانه بسازد و دریافت مجوز پایان کار مجتمع تجاری منوط به ساخت کتابخانه باشد . ساخت کتابخانه‌ها باید مانند اجباری بودن پارکینگ برای ساختمان‌ها ضروری شود. همچنین در ساخت مجتمع مسکونی با گنجایش بیش از 200 نفر نیز مکانی برای ساخت کتابخانه از همان ابتدا در نظر گرفته شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: