نامۀ امین اقدس به ناصرالدین شاه

1394/10/15 ۱۳:۲۹

نامۀ امین اقدس به ناصرالدین شاه

امین اقدس (یا امینه اقدس) یکی از همسران سوگلی ناصرالدین شاه بود و از میان همسران ناصرالدین شاه تنها کسی بود که به اروپا رفت. البته سفر او به اروپا برای درمان بیماری چشم بود. او از طریق روسیه به اتریش رفت و در آنجا با کوشش نریمان خان وزیر مختار ایران به درمان چشم خود کوشید و سرانجام چشم او را عمل کردند. برای رفت و بازگشت او از ایران تا روسیه، دولت روسیه کشتی مخصوص در اختیار وی و همراهانش گذاشت و دولت اتریش نیز تشریفات اندکی برای او تدارک دید. امینه اقدس خطی خوانا داشت و شبیه خط مردان می نوشت.


دبا: امین اقدس (یا امینه اقدس) یکی از همسران سوگلی ناصرالدین شاه بود و از میان همسران ناصرالدین شاه تنها کسی بود که به اروپا رفت. البته سفر او به اروپا برای درمان بیماری چشم بود. او از طریق روسیه به اتریش رفت و در آنجا با کوشش نریمان خان وزیر مختار ایران به درمان چشم خود کوشید و سرانجام چشم او را عمل کردند. برای رفت و بازگشت او از ایران تا روسیه، دولت روسیه کشتی مخصوص در اختیار وی و همراهانش گذاشت و دولت اتریش نیز تشریفات اندکی برای او تدارک دید.
امینه اقدس خطی خوانا داشت و شبیه خط مردان می نوشت.
در اینجا نامه ای از امینه سلطان می بینیم (گویا خط خود اوست) که به ناصرالدین شاه نوشته و تقاضای اضافه حقوق کرده و ناصرالدین شاه هم دستور پرداخت پاداش به او داده است.
اینک متن نامه امینه اقدس و یادداشت ناصرالدین شاه:
قربان خاکپای جواهر آسای مبارکت گردم، این کمینه مدتی است استدعای اضافه مواجب کرده ام هیچگونه جواب مرحمت نفرمودید، معلوم می شود این کمینه را ضرور ندارید، اگر چنانچه محض خدمات اعلیحضرت شهریاری روح العالمین فداه نباشد اینهمه جمعیت دورم جمع نمی کنم که سالی دو هزار و پانصد تومان باقی داشته باشم، تا این مرحمت را نفرمائید این کمینه آسوده نمی شوم. امر امر همایون است.
در بالای نامۀ امینه اقدس با خط ناصرالدین شاه چنین نوشته شده است:
جناب امین السلطان - هزار تومان در اودئیل برات انعام به اسم امین اقدس صادر شود، اضافه بر پارسال.

این سند برگرفته از پژوهشنامه انجمن تاریخ، جلد 9، فروردین ماه سال 1352، صص 21 و22 است.
 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: