اعدام آيت‌‌الله نمر توسط رژيم سعودي خشم جهان اسلام را برانگيخت

1394/10/13 ۰۸:۰۶

 اعدام آيت‌‌الله نمر توسط رژيم سعودي خشم جهان اسلام را برانگيخت

مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه‌ اين اقدام وحشيانه را به شدت محكوم كردند و سازمان‌هاي اسلامي در پاكستان، لبنان و يمن نيز اعدام رهبر شيعيان عربستان را آغازي بر پايان آل سعود دانستند. همچنين علماي اهل سنت كشورمان از اقدام وحشيانه رژيم سعودي ابراز انزجار كردند.


 

مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه‌ اين اقدام وحشيانه را به شدت محكوم كردند و سازمان‌هاي اسلامي در پاكستان، لبنان و يمن نيز اعدام رهبر شيعيان عربستان را آغازي بر پايان آل سعود دانستند. همچنين علماي اهل سنت كشورمان از اقدام وحشيانه رژيم سعودي ابراز انزجار كردند.

جزئيات اعدام

وزارت کشور عربستان با صدور بيانيه‌اي از اجراي حکم اعدام «شيخ نمر باقر النمر»، رهبر شيعيان اين کشور خبر داد.بر اساس بيانيه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شيخ نمر به همراه 46 متهم ديگر که اغلب آنها تروريست معرفي شده‌اند در 12 منطقه در عربستان اجرا شد. در حالي که اتهامات وارد شده به شيخ نمر مربوط به فعاليت‌هاي سياسي و حقوق بشري او بود، رياض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادي که دست به فعاليت‌هاي تروريستي زده‌اند سعي کرد جنايت خود را پنهان نگه دارد. حکم اعدام شيخ نمر، کمتر از سه ماه پيش با امضاي «محمد بن نايف»، وليعهد اين کشور تأييد شد. اين تاييد به معناي مجوز به وزارت کشور براي اعدام شيخ نمر پس از امضاي «سلمان بن عبدالعزيز»، پادشاه عربستان بود. شيخ نمر در پي اعتراضات شيعيان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنايي عربستان سعودي شيخ نمر را به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و محاربه، به اعدام با شمشير و به صليب کشيده شدن در انظار عمومي محکوم کرد.

«محمد النمر»، برادر شيخ نمر در گفتگويي با شبکه خبري «الميادين»، ضمن تأييد خبر اعدام برادرش اين اقدام آل سعود را محکوم و آن را شنيع توصيف کرد. وي افزود، با وجود اينکه انتظار عقلانيت بيشتري از مقامات سعودي داشتيم، در اعتراض به اين اقدام به سازمان‌هاي بين المللي مراجعه نخواهيم کرد زيرا مي‌دانيم از دست اين سازمان‌ها کاري بر نمي‌آيد. وي همچنين خواستار شد اعتراضات مردمي در شأن جايگاه رهبر شيعيان عربستان و به صورت مسالمت‌آميز برگزار شود. حکم اعدام شيخ نمر بارها از سوي سازمان‌هاي حقوق بشري محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که اين حکم را اجرا نکند.

از سويي، منابع آگاه در منطقه الشرقيه عربستان اعلام کردند، رژيم آل سعود ضمن خودداري از تحويل پيکر شهيد شيخ نمر به خانواده‌اش، اجازه برگزاري مراسم تشييع نيز نمي‌دهد. در اين ميان، پس از اعلام شهادت شيخ نمر در شهر قطيف عزاي عمومي اعلام شد و همزمان خبرگزاري رويترز گزارش داد، دهها شهروند شيعه عربستان در اعتراض به اعدام آيت الله شيخ نمر روحاني برجسته شيعه در منطقه قطيف اين کشور تظاهرات کردند. اعتراضات در منطقه العواميه در نزديکي القطيف نيز جريان دارد و نيروهاي امنيتي نيز در اين شهر حضور گسترده‌اي دارند. همچنين منابع داخلي در عربستان از آماده باش نيروهاي امنيتي و پليس اين کشور به ويژه در مناطق شيعه نشين خبر دادند. منابع داخلي در عربستان خبر دادند، پاسگاه‌هاي پليس و مقرهاي امنيتي عربستان سعودي در مناطق شرقي که احتمال حمله به آنها وجود دارد به طور کامل تخليه شده است. از طرفي، صدها خودروي زرهي ضد شورش، از صبح ديروز با اعلام خبر اجراي اعدام آيت‌الله النمر، به سوي شهر القطيف، براي مقابله با شيعيان حرکت کردند.در خبري ديگر، آخرين صحبت هاي شهيد شيخ نمر پس از تأييد حکم اعدامش توسط آل سعود منتشر شد. وي در نامه‌اي به مادرش خداوند را به خاطر همه چيز سپاس گفته و تاکيد کرده بود که خودش را تسليم مشيت الهي کرده است. در اين نامه آمده است، مادرم خداوند را به خاطر هر چه که در تقدير ما نهاده است شکرگزار باش، تقدير الهي بهتر از تقدير ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چيزي را انتخاب مي‌کنيم اما همواره خدا بهترين را براي ما برمي‌گزيند.

احضار کاردار عربستان

در چنين شرايطي و در واکنش به اعدام شيخ نمر کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه ايران احضار و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ شد. حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را در اين زمينه به احمد المولد ابلاغ کرد.از طرفي، «حسين جابرانصاري»، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اعدام آيت الله شيخ باقر النمر روحاني سرشناس سعودي را شديدا محکوم کرد و گفت: در حالي که تروريست‌هاي افراطي و تکفيري، امنيت و آسايش ملت هاي منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجوديت برخي دولت هاي منطقه را تهديد مي‌کنند، اعدام شخصيتي مانند شيخ نمر که ابزاري جز سخن گفتن براي پي گيري اهداف سياسي و ديني خود نداشت فقط عمق بي تدبيري و بي مسئوليتي را نشان مي دهد. سخنگوي وزارت خارجه افزود، دولت عربستان در حالي که از جريان هاي تروريستي و افراط‌گرايان تکفيري حمايت مي کند با منتقدان داخلي خود با زبان اعدام و سرکوب سخن مي گويد و روشن است که نتايج اين سياست عقيم و غير مسئولانه متوجه عاملان آن شده و عربستان تاوان سختي بابت پيگيري اين سياست‌ها خواهد پرداخت.

واکنش مراجع عظام تقليد و علما

علما و مراجع عظام تقليد اعدام شيخ باقر نمر النمر رهبر شيعيان عربستان را از سوي آل سعود محکوم کردند.آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نيز در پيامي اعلام کردند، با کمال تأسف و تأثر مطلع شديم که رژيم سفاک و خون آشام سعودي، بار ديگر طينت جنايتکارانه‌ خود را نشان داد و يکي از بندگان بي‌گناه، مظلوم و آزاده را با شماري ديگري از ستمديدگان به شهادت رساند. رژيمي که با نوشيدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سيراب نموده و راه و رسم جنايتکاران بزرگ تاريخ را دنبال مي‌کند. شهادت عالم آزاده، روحاني عالي مقام، شهيد بزرگوار شيخ نمر رضوان‌الله تعالي عليه روي سياه اين رژيم را سياه‌تر و خبث و پليدي باطن آنها را آشکارتر کرد. از طرف ديگر، آيت‌الله العظمي مکارم‌شيرازي در پيامي اعلام کردند، خبر وحشتناک اعدام آيت‌الله شيخ نمر از بيگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اينکه اين جنايت تحت عنوان خوارج و تکفير صورت گرفت، اگر کساني تاکنون ترديد داشتند که کانون فتنه و تکفير در جهان، آل سعود هستند با اين نمونه آشکار جاي ترديدي باقي نماند. ايشان افزودند، ما به شدت اين جنايت هولناک را محکوم مي‌کنيم و به يقين انتقام آن گرفته خواهد شد و مي‌دانيم اين جنايت انتقام شکست‌هايي است که آل سعود در عراق و سوريه و يمن دامنگيرشان شده است، ولي بايد در انتظار شکست‌هاي مهم‌تري در اين سه منطقه باشند. در پيام آيت الله مکارم آمده است، به يقين اين جنايت، بدون اطلاع آمريکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهميت‌تري با نظر آنها اقدام مي‌کنند و مي‌دانيم در راستاي ايجاد جنگ طائفه‌اي ميان سني و شيعه است، اما هم سعودي‌ها و هم آمريکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافي نداريم، اختلاف ما با تکفيري‌هاست که همه مسلمين در برابر آنها اتفاق نظر دارند.

آيت‌الله العظمي نوري‌همداني هم در ديدار برگزار کنندگان نخستين اجلاس نماز قم و اعضاي ستاد اقامه نماز اين استان اظهار داشتند، با کمال تأثر خبري مبني بر اعدام مغرضانه و ظالمانه شيخ نمر از سوي عربستان سعودي منتشر شده است که جاي تأسف بسيار دارد. ايشان بيان کردند، عربستان سعودي از مذهبي خرافي برخوردار است، مذهبي که با بهره گيري از پشتيباني‌هاي آمريکا و صهيونيست، تکفيري‌ها، داعش و بوکوحرام را تربيت مي‌کند تا اسلام را خشن و بدنام معرفي ‌کند. آيت‌الله العظمي نوري همداني ضمن محکوم کردن اعدام شيخ نمر از سوي عربستان سعودي تصريح کردند، در برابر اين جريان که دهن کجي بزرگي به اهل خرد شيعه و سني است، همگان بايد عکس العمل نشان دهند.از سويي، آيت‌الله قربا‌ن‌علي دري نجف‌آبادي از سياستمداران و علماي جهان اسلام خواست در برابر اعدام شيخ نمر سکوت نکنند. از سوي ديگر، آيت‌الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم در واکنش به اعدام شيخ نمر تاکيد کرد، حرکت بيداري اسلامي عليه آمريکا، رژيم صهيونيستي و آل سعود سرکوب‌شدني نيست و اعدام شيخ نمر نشانه استيصال و درماندگي آل سعود است .در خبري ديگر، آيت‌الله حسن ممدوحي عضو جامعه مدرسين و عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: اعدام شيخ نمر براي عربستان شوم بوده و به نوعي تحريک‌کننده نهضت‌هاي ديگر است که خاتمه عمر دستگاه آل سعود را به همراه دارد.حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز نيز با بيان اينکه انتظار اين است مجامع بين‌المللي اعدام شيخ نمر را محکوم کنند،گفت: دولت ما نيز بايد درخصوص روابط ديپلماتيک با حکومت سعودي تجديد نظر کند.

در اين ميان، مولوي عبدالحميد اسماعيل‌زهي با تاکيد بر اينکه مسئولان عربستان نامه وي مبني بر لغو حکم صادره عليه «شيخ نمر» را بدون پاسخ گذاشتند، گفت: وقتي خبر اعدام شيخ نمر باقر النمر را شنيدم خيلي متاثر و متاسف شدم و اين باورکردني نيست. مولوي عبدالحميد اسماعيل‌زهي، عضو مجمع فقهي مکه و امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به اعدام شيخ نمر باقر النمر، رهبر شيعيان عربستان، گفت: وقتي خبر اعدام شيخ نمر را شنيدم خيلي متاثر و متاسف شدم. عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان افزود: باور کردني نيست،‌ يک عالم و شخصي را که جمع بزرگي از مردم قبول دارند به اين صورت اعدام کنند. وي در ادامه اظهار داشت مصالح جهان اسلام اقتضا مي کرد که مسئولان عربستان از اين کار صرف نظر مي کردند زيرا اکنون جهان اسلام نياز به وحدت دارد و اعدام شيخ نمر باقر‌النمر به صلاح اسلام و مسلمين نبود.

ماموستا مصطفي محمودي، امام جمعه پيرانشهر هم در اين باره گفت: بي‌شک اعدام شيخ‌نمر نفرت عمومي جهان از حکومت عربستان را برمي‌انگيزد. وي اظهار داشت، عربستان داراي حکومتي بر پايه خشونت و بغض نسبت به ديگران است. امام جمعه پيرانشهر گفت: دولت عربستان وهابي است و وهابيت نيز رحم و مهرباني نداشته و فقط به عقايد انحرافي خود احترام مي‌گذارند و نظرات اسلامي مورد تاييد آنها نيست. وي تصريح کرد، وهابيت فقط بر ضد اسلام عمل کرده و دست به انسان‌کشي مي‌زنند در حالي که عقل و شرع و قانون‌هاي بين‌المللي چنين چيزهايي را نمي‌پذيرند.

از طرفي، امام‌جمعه اهل‌سنت تايباد گفت: نقش استکبار جهاني در پشت پرده اعدام شيخ نمر واضح و مشهود است. مولوي غلام نبي‌توکلي اظهار داشت، رژيم آل‌سعود بايد بداند که اعدام شيخ‌نمر سبب افزايش تفرقه ميان امت مي‌شود؛ اين دسته از اقدامات سبب مي‌شود که مذاهب مختلف روبه‌روي هم قرار گرفته، چند دستگي افزايش پيدا کرده و وحدت امت که بسيار مورد تأکيد است، تهديد مي‌شود. امام جمعه اهل سنت تايباد با تأکيد بر اينکه مردم کشورهاي منطقه بايد همگي موضعي يکسان در برابر اعدام شيخ نمر داشته باشند، تصريح کرد: تمامي امت اسلام بايد دل به دل هم داده و اين اقدام رژيم آل سعود را محکوم کنند. مولوي توکلي بيان کرد، اقدامي که دولت عربستان انجام داده براي امت اسلام بسيار خطرناک است زيرا وحدت را در معرض تهديد قرار داده و مسلمانان را با هم درگير مي‌کند.علماي اهل سنت ايران با ارسال نامه‌هاي جداگانه به سازمان‌هاي بين‌المللي و علماي جهان اسلام خواستار آزادي شيخ نمر باقرالنمر شده بودند. از سويي، مولوي سلامي، نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: اجراي حکم اعدام روحاني شيخ نمر مبارز شيعه عربستاني منافي با موازين بين‌المللي و اسلامي و آداب و رسوم دموکراسي بود .جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در پي شهادت شيخ نمر اطلاعيه صادر کرد. در اطلاعيه جامعه مدرسين براي شهادت شيخ نمر آمده است: خون آن شهيد سعيد دامن منحوس سردمداران سعودي را فرا خواهد گرفت و بي‌ترديد راه شيخ نمر‌ها بي‌رهرو نخواهد ماند.از ديگر سو، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي نيز در بيانيه اي شهادت آيت الله نمر را زنگ مرگ رژيم آل سعود خواند و افزود، اين اقدام آل سعود، موجب تسريع حرکت انقلابي مردم مسلمان عربستان مي شود.

از سويي، در پي اعلام خبر اجراي حکم اعدام شيخ نمر مراجع، علما و اساتيد حوزه علميه در اعتراض به اين اقدام دروس خود را امروز يکشنبه 13 دي‌ماه تعطيل کردند. از سويي، مراسم تجمع اعتراض‌آميز علما و فضلاي حوزه علميه قم امروز ساعت 10صبح در مسجد اعظم قم برگزار مي‌شود. همچنين دانشجويان ساعت 15 امروز در محکوميت اعدام آيت‌الله نمر مقابل سفارت عربستان تجمع مي‌کنند. مسعود حسنلو مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) اعلام کرد، دانشجويان امروز 13 دي ماه از ساعت 15 در محکوميت اعدام شيخ نمر مقابل سفارت عربستان تجمع مي‌کنند. يادآور مي شود، ديروز پس از اعلام جنايت اخير رژيم سعودي، شماري از طلاب و دانشجويان با حضور در برابر سفارت رژيم سعودي در تهران اعتراض خود را به اين جنايت ابراز کردند.

در اين حال،آيت الله محمد يزدي رئيس مجلس خبرگان رهبري در اطلاعيه‌اي شهادت شيخ نمر باقر النمر را تسليت گفت و جنايت آل سعود را محکوم کرد.در اين اطلاعيه آمده است رژيم مرتجع، سفاک و مسلمان کش آل‌سعود که خوش خدمتي او به آمريکاي جنايتکار و رژيم جعلي صهيونيستي بر هيچ کسي پوشيده نيست، در حالي اين عالم مظلوم را به شهادت رساند که در کنفرانس‌هاي به اصطلاح صلح و حل بحران سوريه شرکت مي‌کند و سردمدار ائتلاف شده است. وي يادآور شد، خون آن شهيد سعيد دامن منحوس سردمداران سعودي را فرا خواهد گرفت. بي‌ترديد راه شيخ نمر‌ها بي‌رهرو نخواهد ماند و مردم مسلمان جهان، بويژه شيعيان مظلوم عربستان سکوت نخواهند کرد و به مبارزه فراگير خود ادامه خواهند داد.

آيت الله شاهرودي نيز در پيامي به مناسبت شهادت شيخ النمر اعلام کرد، وقت آن رسيده که امت بزرگ اسلامي با هر سليقه و فکري، براي نابودي چرثومه فساد و نماينده مزدور آمريکا به پا خيزد. وي در پيام خود آورده است، خبر دردآور و اندوه ناک شهادت علامه شيخ باقر النمر بدست رژيم سفاک و دژخيم آل سعود واصل گرديده و دل و جان ما را در غم و اندوه فرو برد. اين عالم جليل القدر و اين مجاهد نستوه پس از مرارت‌هاي فراوان و فشار و رنج اسارت و شکنجه در زندان هاي مخوف اين ابرجنايتکار روسياه منطقه، جان خويش را در راه عزت و شرف اسلامي و انساني و تعالي کلمه طيبه توحيد و اقامه قسط و داد فدا کرده و صفحه زرين و افتخار آفرين ديگري را بر تاريخ مشعشع جهادي شيعه جعفري اضافه نمود .از طرفي، آيت‌الله خاتمي با اشاره به اعدام شيخ نمر توسط آل‌سعود گفت: شيعيان عربستان به علت اين جنايت، به طور حتم روز آل‌سعود را به شام سياه تبديل مي‌کنند. عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل‌بيت(ع) با اشاره به اقدام رژيم سعودي در اعدام آيت‌الله شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان‌، اظهار داشت از رژيم آل‌سعود که آل‌خيانت و آل‌غارت هستند اين جنايت جنايتي مستبعد به نظر نمي‌رسد چرا که اين رژيم از آغاز پيدايش با غارتگري و جنايت بوده و تداوم داشته است. عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد، از سازمان همکاري‌هاي اسلامي انتظار است که در برابر اين جنايت موضع بگيرد و ما از دستگاه ديپلماسي کشور انتظار موضع قاطع داريم.

پيام تسليت يادگار گرامي امام (ره)

در پي به شهادت رساندن حاج شيخ نمر باقرالنمر رهبر شيعيان عربستان توسط رژيم آل سعود، يادگار گرامي امام پيام تسليتي صادر کرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران، متن پيام حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني به اين شرح است:

بسمه تعالي

شهادت مظلومانه مرحوم مغفور حاج شيخ نمر باقر النمر رحمة الله عليه بى شک نقطه ننگ ديگرى در کارنامه دولت عربستان است. خون آن مرحوم که عمر خويش را در راه احقاق حقوق مردم آن سرزمين سپرى کرد، باعث احياى تفکر اسلام ناب خواهد شد و به اميد خدا به نتايج مطلوب خواهد رسيد. خداوند او را با اوليائش محشور گرداند و به بازماندگان وى توفيق پيمودن راه او را عنايت فرمايد.

محکوميت هاي داخلي

رئيس مجلس شوراي اسلامي با ابراز تاسف از شهادت شيخ نمر به دست آل سعود و وحشيانه خواندن اين رفتار، گفت: بعيد مي دانم رژيم سعودي از اين گرداب به راحتي عبور کند. «علي لاريجاني» در جلسه شوراي اداري استان بوشهر با اشاره به خبر ناگوار شهادت روحاني مبارز، شيخ نمر اظهار داشت، رفتار وحشيانه رژيم سعودي نسبت به ايشان باعث تاسف و تاثر در امت اسلامي است. وي افزود، اين گونه رفتارها هميشه مشکلات امنيتي منطقه را افزايش خواهد داد، چرا که مسئله فرد نيست، بلکه مسئله اشتباهاتي است که رژيم سعودي در يکي دو سال اخير در منطقه ايجاد کرد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز با صدور پيام تسليتي حزن و اندوه خويش را ابراز کرد و اين شهادت مظلومانه را به همه آزاد انديشان جوامع بشري، تسليت گفت. در اين پيام، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وجود اين عالم بزرگوار را به ستاره اي در آسمان مکتب اسلام و مذهب تشيع تشبيه کرد که ظلمات جهل بت پرستانه و غرور مستانه قدرت را در مي نوردد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، عمر 58 ساله آيت الله نمر و شهادت ايشان به دست حاکمان آل سعود را در ادامه جهاد نور و ظلمت، خواند و افزود، سرزمين عربستان، مظلوميت شيعه را در سکوت فرياد مي زند و حقيقت مطلق را با خون مظلومان بر بوم تاريخ مي نگارد. از طرفي، حجت الاسلام شهيدي، نماينده ولي فقيه و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز ضمن محکوم کردن اعدام «آيت الله شيخ نمر» ‌روحاني برجسته شيعي در عربستان تأکيد کرد، عمل جنايتکارانه و ضد بشري حکمرانان عربستان سعودي در اعدام روحاني برجسته ديني و سياسي نشان از ضعف حکومت آل سعود در مقابل شکست‌هاي پياپي آنان در سطح منطقه و شکل‌گيري موج آزادي‌خواهي مردم عربستان است.

دکتر محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در واکنش به اعدام شيخ نمر نوشت، تسويه حساب مذهبي به دست وهابيان و آل سعود زشت ترين نسل کشي تاريخ است که در حال وقوع است. وي افزود، نوعي جنون مشابه هيتلر و مغول به تکفيري ها و اربابان آنها دست داده است. وي ادامه داد، روزي خواهد رسيد اين ظلم و ستم و ديکتاتوري بر افراد بي گناه يقه شما و آمريکا را خواهد گرفت و از انتقام الهي راه فراري نيست. بترسيد و به اين جنايات پايان دهيد.

«علاء الدين بروجردي»، رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با تاکيد بر اينکه آمريکا با حمايت از سياست‌هاي ضد انساني عربستان در جنايت آل سعود و به شهادت رساندن شيخ نمر شريک است گفت:‌ عربستان اين جنايت را از سر استيصال و شکست در عرصه هاي مختلف انجام داده است. وي ضمن محکوم کردن اين جنايت جديد عربستان گفت: دولت عربستان عليرغم تاکيدات شمار زيادي از علماي جهان اسلام و مراجع تقليد بر اعدام نکردن يک روحاني عالي قدر اين جنايت را انجام داد.از طرفي، حجت‌الاسلام والمسلمين «حسين سبحاني‌نيا»، نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه جنايت آل سعود در شهادت شيخ‌نمر نشان دهنده سردرگمي آنهاست،‌ گفت: رژيم آل سعود با اين جنايت به دنبال بقا و حفظ موجوديتش در منطقه است و اين اقدام براي آنها پرهزينه خواهد بود.

سيد حسين نقوي حسيني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با محکوم کردن جنايت رژيم آل سعود در به شهادت رساندن شيخ نمر گفت: قطعا اين کميسيون و مجلس شوراي اسلامي با ورود به موضوع شهادت شيخ نمر پيگيري هاي لازم را از طريق مجالس کشورهاي اسلامي انجام خواهد داد. وي با تاکيد بر اينکه کشورهاي اسلامي عکس‌العمل شديدي به اقدام رژيم آل سعود نشان خواهند داد گفت:‌اين جنايت قابل گذشت نيست و قطعا سازمان‌هاي بين‌المللي بايد ورود پيدا کنند در اين بين انتظار مي‌رود که دستگاه ديپلماسي دولت و مجلس عکس العمل هاي شديدي نشان دهند.

در اين ميان، «محمدرضا عارف»، در صفحه اينستاگرام خود نسبت به شهادت شيخ نمر واکنش نشان داد و نوشت، از اينکه آغازين روزهاي سال جديد ميلادي مصادف با اعدام شيخ نمر يکي از رهبران شيعي در عربستان شد بسيار متاسفم. وي افزود، اميد آنکه همه اديان الهي براي ريشه کني تروريسم که ناشي از جهل و تعصبات کورکورانه است تلاش بيشتري کنند.در همين راستا، «ميرهادي قره سيد رومياني»، عضو هيات رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت، خون شيخ نمر موجب رويش جوانه‌هاي پرشور مقاومت و آگاهي در عربستان و موجب نفرت مسلمانان از رژيم آل سعود خواهد شد .از سويي، کاظم جلالي، عضو کميته اجرايي اتحاديه بين المجالس اسلامي با بيان اينکه شهادت شيخ نمر توسط آل سعود در راستاي سياست ايجاد تفرقه ميان فرق عالم اسلام انجام شده است گفت : بايد علماي اهل تسنن در اين زمينه با روشن‌بيني موضع گيري کنند .

اسدالله بادامچيان، نايب رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي نيز با محکوم کردن به شهادت رساندن شيخ نمر توسط رژيم آل سعود، گفت: با اين جنايات، آل سعود به سقوط نزديک‌تر مي‌شود. وي افزود، وي اکنون نهاد مقاومت اسلامي در عربستان است. رژيم سعودي هنگامي شيخ نمر را به شهادت رساند که وي به چهره‌اي بين‌المللي تبديل شد.«حسين شيخ‌الاسلام»، مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس هم اعدام شيخ نمر را اقدامي غيرمنطقي و غيرعاقلانه برشمرد و گفت: عربستان همه جا بازي را باخته و عکس‌العمل‌هاي غيرمنطقي از خود نشان مي‌دهد.

از طرفي، کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طي نامه‌اي به وزير امور خارجه خواستار تجديدنظر در روابط ايران با عربستان و کاهش شمار اعضاي نمايندگي‌هاي عربستان در جمهوري اسلامي ايران شد .رئيس فراکسيون اهل سنت مجلس شوراي اسلامي هم گفت: به عنوان رئيس فراکسيون اهل سنت حادثه هولناک اعدام شيخ نمر را به تمامي مسلمانان جهان تسليت مي‌گويم. «عابد فتاحي» افزود اعدام شيخ نمر توهين به انسانيت بود. وي با تاکيد بر اينکه عربستان در باتلاق يمن غرق خواهد شد، گفت: راه مذاکره با آل سعود بسته شد.

بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي تاکيد کرد، اقدام خباثت آميز و جنايت کارانه رژيم آل سعود در به شهادت رساندن آيت الله شيخ نمر باقر النمر رهبر شيعيان عربستان، بخشي از يک توطئه صهيونيستي است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي با محکوميت شديد جنايت آل سعود در به شهادت رساندن آيت الله شيخ نمر، اين اقدام را نشانه رفتار داعش گونه و زوال رژيم سعودي دانست. در بخشي از اين بيانيه آمده است: اقدام خباثت‌آميز و جنايت‌کارانه رژيم آل سعود در به شهادت رساندن آيت الله شيخ نمر باقر النمر رهبر شيعيان عربستان، بخشي از يک توطئه صهيونيستي براي تشديد تفرقه بين امت اسلامي و اختلاف بين شيعيان و اهل تسنن است، که به فضل الهي و به برکت خون هاي پاک شهيدان از جمله اين شهيد عزيز، ناکام و با هوشياري، هوشمندي و وحدت مسلمانان به گونه اي معکوس، آثار خود را در صحنه مقاومت اسلامي و آرمان آزادي قدس شريف هويدا خواهد ساخت.

اين بيانيه مي افزايد اقدام ددمنشانه رژيم مرتجع،قرون وسطايي و تروريست پرور سعودي در اعدام آيت الله نمر نقض آشکار حقوق بشر و آزادي بيان بوده و نشان مي دهد بنيان اينگونه جنايات تفکر وهابيت و جريان تکفيري ـ سلفي است که امروز داعش پرچمدار آن است. اين بيانيه در ادامه عقيم ماندن سياست هاي داخلي و خارجي و شکست هاي مفتضحانه آل سعود در منطقه از جمله در عرصه حمايت از تروريسم تکفيري، جنگ و تجاوز عليه مردم يمن و ناکارآمدي در پشتيباني از آل خليفه برابر انقلاب مردم بحرين، از عوامل ارتکاب اين جنايت بزرگ و داعش گونه قلمداد و تصريح شده است بي شک دست خبيث سردمداران نظام سلطه و صهيونيسم و پياده نظام هاي منفور و پليد آنان در سرزمين حجاز که در پس جنگ ها و جنايات جاري در منطقه براي تشديد شکاف بين مسلمانان نمايان است با اراده امت اسلامي بويژه مردم مسلمان عربستان اعم از شيعه و سني قطع خواهد شد. در اين بيانيه با تاکيد بر اينکه بي ترديد رژيم منفور سعودي هزينه اين اقدام شرم آور را خواهد پرداخت، تصريح شده است از سازمان‌ها و نهادهاي بين المللي مدعي حقوق بشر و آزادي بيان انتظار است با پرهيز از رفتار دوگانه و متناقض، در قبال اين جنايت سبوعانه بموقع موضعگيري کرده و با محکوميت شديد آن به وظيفه خود عمل نمايد.

محکوميت هاي خارجي

ديد‌بان حقوق بشر از اين اقدام حکومت عربستان انتقاد کرد و نحوه محاکمه شيخ النمر را ناعادلانه خواند. «سارا ليا ويتسون»، مدير بخش خاورميانه گروه ديد‌بان حقوق بشر گفت: صرف نظر از جرايم رخ داده، اين که عربستان اقدام به اعدام گروهي زندانيان کرده است فقط موجب لکه‌دار شدن هر چه بيشتر سوابق حقوق بشري نگران‌کننده عربستان خواهد شد.

از سويي، نوري مالکي اعدام شيخ نمر را عامل کنار زدن رژيم سعودي خواند و افزود، اعدام شهيد صدر صدام را کنار زد. «همام حمودي»، معاون رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز در بيانيه‌اي تصريح کرد، اعدام شيخ نمر باقر النمر خدمتي براي گروه تروريستي داعش است که به دنبال گسترش تروريسم خود از طريق دامن زدن به جنگهاي فرقه‌اي است. از سويي، «هادي العامري» ،دبيرکل سازمان بدر عراق اعدام شهيد نمر باقر النمر به دست آل سعود را شديدا محکوم کرد. از طرفي، «ابومهدي المهندس»، فرمانده بسيج مردمي عراق در بيانيه‌اي تاکيد کرد، اعدام مظلومانه آيت الله شيخ نمر النمر و شهادت ايشان توسط آل سعود، جنايت ديگري است که به ليست سياه جنايت هاي رژيم عربستان اضافه مي شود و با شهادت ايشان، آمريکا و رژيم صهيونيستي شادمان شدند.

از ديگر سو، حزب‌الله لبنان با محکوم کردن اقدام آل‌سعود در اعدام شيخ نمر، اعلام کرد، شيخ نمر خواستار احقاق حقوق تضييع شده آحاد ملتي ستم ديده بود و به همين دليل مسئولان عربستاني وي را اعدام کردند. حزب‌الله از جامعه بين‌الملل و سازمان‌هاي حقوقي آن خواست تا اعدام شيخ نمر را محکوم کنند و مسئولان عربستاني را در جايي در کارنامه جنايت جهاني قرار دهند که شايستگي آن را دارند. در خبري ديگر، مجلس اعلاي شيعيان لبنان با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد، اين اقدام عربستان سعودي اشتباهي بزرگ است و آل سعود مي‌توانست با صدور حکم عفو براي شيخ نمر حالت خفقان مذهبي و طايفه‌اي را که در منطقه عربي شاهد آن هستيم، کاهش دهد. در خبري ديگر، مفتي اعظم سوريه اعدام شيخ نمر را که به صرف انتقاد از نظام حاکم عربستان سعودي اعدام شد، محکوم کرد. بدرالدين حسون اين اقدام را جنايتي خواند که نظام سعودي مرتکب شده است .

از طرفي، جنبش انصارالله يمن در بيانيه‌اي اعدام شهيد نمر باقر النمر، روحاني شيعه عربستاني را که امروز (شنبه) ظالمانه اعدام شد، شديدا محکوم کرد .

از سويي، علامه «سيد ساجد علي نقوي»، سرپرست شوراي علماي شيعه پاکستان و رئيس حزب تحريک اسلامي با ابراز تاسف از اعدام آيت الله شيخ باقر النمر روحاني سرشناس عربستان، اقدام رژيم سعود در ارتکاب اين اقدام ظالمانه و غيرقانوني را محکوم کرد و آن را باعث ايجاد چالش هاي جديد امنيتي و سياسي در منطقه دانست. از سويي، «شفقت شيرازي»، نايب رئيس شوراي وحدت اسلامي پاکستان با محکوم کردن اعدام شيخ نمر گفت: سعودي‌ها با اين کار برگ ديگري بر پرونده جنايات خود افزودند. وي افزود، عربستان امروزه در لبه پرتگاه سقوط قرار دارد و تظاهرات گسترده‌اي در پاکستان در محکوميت اين اقدام شنيع انجام مي شود. همزمان دهها تن از شيعيان منطقه کشمير تحت کنترل هند در اعتراض به اعدام شيخ نمر به خيابان ها آمدند.«ناصر عطا» تهيه‌کننده ارشد شبکه اي‌بي‌سي‌نيوز هم در واکنش به اعدام رهبر شيعيان عربستان گفت اين اقدام نشان‌دهنده شکست سياست عربستان سعودي در عراق، سوريه و يمن است.همچنين «هيلاري بن» وزير خارجه در سايه انگليس اعدام شيخ نمر را اقدامي کاملا اشتباه خواند.

بازتاب رسانه اي

اعلام اجراي حکم اعدام شهيد شيخ نمر، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان داشت.روزنامه انگليسي گاردين در مطلبي در مورد اعدام رهبر شيعيان عربستاني نوشت که او «خاري» در چشم رژيم آل سعود بود. «گاردين» در گزارشي با عنوان شيخ نمر النمر، روحاني شيعه که خاري در چشم رژيم سعودي بود نوشت، نمر که اعدام او موجي از محکوميت در مناطق مختلف را به دنبال داشته است، به صورت واضح حامي اعتراضات و تظاهرات‌هاي دموکراسي‌خواهانه بود.روزنامه انگليسي گاردين همچنين افزود، براساس اعلام عفو بين‌الملل، عربستان سعودي در سال 1995 داراي رکورد 192 مورد اعدام بوده است. خبرگزاري رويترز، فرانسه، شبکه خبري روسي راشاتودي، رسانه هاي تصويري يورونيوز در بازتاب خبر فوري شهادت شيخ نمر از وي به عنوان «روحاني برجسته شيعه» ياد کردند. شبکه تلويزيوني يورونيوز نيز براي لحظاتي کوتاه و به دنبال انتشار خبر شهادت شيخ نمر توسط عربستان سعودي، در اقدامي نادر اين خبر را با زيرنويس فوري فارسي براي مخاطبان خود پخش کرد. شبکه تلويزيوني فرانس 24 اما در زيرنويس خبر فوري خود درباره شهادت شيخ النمر گزارش وزارت کشور عربستان را در اين زمينه بازتاب داد. در اين حال،هزاران تن از مردم بحرين ساعتي بعد از انتشار خبر اعدام شيخ «نمر باقر النمر» رهبر شيعيان عربستان، تظاهرات کردند.نيروهاي امنيتي بحرين نيز به منظور متفرق کردن تظاهرکنندگان در مناطق «الشاخوره» و «ابوصيبع» گازهاي اشك آور شليک کردند.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: