مردی که چند نسل را به هم پیوند می‌دهد

1394/10/7 ۱۲:۳۱

مردی که چند نسل را به هم پیوند می‌دهد

دبیر شورای کتاب کودک در مراسم اهدای نخستین دوره جایزه ادبی-هنری مهدی آذریزدی، این نویسنده فقید را از بنیان‌گذاران شورا توصیف کرد که از سال 1330 کتاب‌هایش در نمایشگاه‌های کتاب تهران در معرض دید عموم قرار می‌گرفته است.

 

دبیر شورای کتاب کودک در مراسم اهدای نخستین دوره جایزه ادبی-هنری مهدی آذریزدی، این نویسنده فقید را از بنیان‌گذاران شورا توصیف کرد که از سال 1330 کتاب‌هایش در نمایشگاه‌های کتاب تهران در معرض دید عموم قرار می‌گرفته است.

 نوش‌آفرین انصاری در مراسم اهدای جایزه ادبی-هنری مهدی آذریزدی که عصر یکشنبه هفتم دی‌ماه در هتل البرز تهران برگزار شد، اظهار کرد: مهدی آذریزدی در سال 41 از بنیان‌گذاران شورا بوده و برخی از آثار او همچون «سندبادنامه» و«قابوس‌نامه» در سال 43 به عنوان آثار برگزیده شناخته شدند. این دو اثر تاکنون به 63 چاپ رسیده‌اند. همچنین «قصه‌های قرآنی» این نویسنده که در سال 45 منتشر شده، هم‌اکنون به چاپ 60 رسیده است.

مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنانی گفت: اگر کتاب‌های مناسبی برای کودکان منتشر شود، قطعا بچه‌ها به کتاب علاقه‌مند خواهند شد و در چنین حالتی دیگر موضوع کمی مطالعه در کشور مطرح نمی‌شود. ما در کشوری هستیم که قرآن و مذهب آن به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت زیادی داده است اما علی‌رغم این مسئله ما در زمینه فرهنگ مطالعه در رده 35 تا 40 کشورها هستیم.

او با اشاره به این‌که علی‌رغم تنگناهای اقتصادی شورای کتاب کودک توانسته است کارهای بزرگی همچون تألیف «فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان» را عهده‌دار شود، تاکید کرد: در کشور ما کارهای بزرگ فرهنگی عمدتا توسط افراد شکل می‌گیرد. باید این موضوع به فرهنگ بدل شود و نباید انتظار داشته باشیم که دولت همه کارها را در دست بگیرد.

مسعود ناصری از مدیران موزه عروسک‌های ملل و از داوران نخستین دوره جایزه ادبی هنری مهدی آذریزدی هم در این مراسم گفت:‌ قصه‌های آذریزدی فصل مشترکی بین نسل‌ها بودند و قصه‌های او چندین نسل را به یکدیگر پیوند می‌دهند. من خودم اولین کتاب‌هایی را که خواندم از این نویسنده نامی کودکان و نوجوانان بوده است. مخاطب‌شناسی جوهره اصلی آثار مهدی آذریزدی است.

او سپس به بخشی از وجوه آثار این نویسنده فقید اشاره کرد و افزود: مهدی آذریزدی احترام ویژه‌ای برای کودکان و حقوق آنان قائل بود و با خلق آثار خود سعی کرد کودکی از دست‌رفته‌اش را به واسطه انتقال بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم به نسل‌های بعدی منتقل کند. او نویسنده‌ای قصه‌گوست که از شگردهای قصه‌گویی در خلق آثارش استفاده کرده است. همچنین مهدی آذریزدی فردی بود که وجه کتابداری، کتاب‌شناسی و کتاب‌فروشی، هر سه را در خود داشت. آذریزدی کسی بود که با توجه به این‌که دو فرهنگ زرتشتی و اسلامی را در کنار یکدیگر تجربه کرده بود آثارش نسبت به پذیرش فرهنگ‌ها از انعطاف کافی برخوردار بود.

در ابتدای این مراسم حسین شیخ‌رضایی که مجری برنامه بود تأکید کرد: ما برای انتخاب کتاب‌های برنامه «فلسفه برای کودکان» درصدد بودیم تا از خیر آثار کلاسیک ادبی به سبب نتیجه‌گیری‌های مستقیم در آن‌ها بگذریم اما بسیاری از کارهای آذریزدی دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند در این کلاس‌ها مورد توجه قرار گیرد. مضاف بر این‌که آثار این نویسنده دربردارنده کلمات و اصطلاحاتی است که کم کم در فرهنگ ما رو به نابودی است و باید آن‌ها را برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم.

او افزود: همه ما با آثار آذریزدی به عنوان اولین فردی که به بازآفرینی و بازنویسی پرداخته است آشنا هستیم. او در محیطی نه چندان فرهیخته آثاری را از خود به جای گذاشت که به شدت مورد توجه است. امروز شورای کتاب کودک و موسسه ریحانة‌الرسول با دغدغه ارتقای ادبیات کودک همکاری مشترکی را شروع کرده‌اند که امیدواریم همچنان تداوم داشته باشد.

جایزه مهدی آذریزدی از سوی موسسه فرهنگی هنری ریحانه الرسول (یزد) با حمایت علمی شورای کتاب کودک هرساله به بهترین بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات رسمی و ادبیات عامیانه در انواع داستان‌، ادبیات دینی، تاریخی‌، زندگی‌نامه و دیگر تجربیات در این زمینه اهدا می‌شود.

در نخستین دوره این جایزه، مرجان فولادوند و پژمان رحیمی‌زاده، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های «آرش» (حکایت تیر انداختن مرد قصه‌گو)» و «رستم و افراسیاب» پلاک جایزه آذریزدی‌، لوح افتخار و جایزه نقدی نخستین دوره جایزه ادبی هنری «مهدی آذریزدی» را از آن خود کردند.

هیئت داوران نخستین جایزه ادبی هنری مهدی آذریزدی، از میان آثاربازنویسی و بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان (1390-1392) دو کتاب «آرش» (حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو) و «رستم و افراسیاب»، هر دو با قلم مرجان فولادوند و تصویرگری پژمان رحیمی‌زاده را واجد دریافت جایزه ویژه 20 میلیون ریالی این جشنواره دانست.

همچنین آتوساصالحی نویسنده کتاب «سیاوش» و آرمان آرین، خالق کتاب «اشوز دَنگِهِه» به‌عنوان دو نویسنده برتر آثار بازنویسی و بازآفرینی‌شده شناخته شدند و به پدیدآورندگان آنها لوح تقدیر جایزه آذریزدی‌ همراه با 20 میلیون ریال جایزه نقدی تعلق گرفت.

در بخش تصویرگری نیز دو کتاب «نیم من بوق ابن پشم پانزده» با کار تصویری علیرضا گلدوزیان و «زال و سیمرغ» با تصاویری از مانلی منوچهری، به‌عنوان آثار برتر تقدیری بازنویسی و بازآفرینی نخستین دوره این جایزه ادبی و هنری شناخته شدند و به تصویرگران آن‌ها لوح تقدیر جایزه آذریزدی همراه با 20 میلیون ریال تعلق گرفت.

همچنین در این دوره، هیات داوران نخستین جایزه ادبی و هنری مهدی آذریزدی لوح تقدیرهایی به چهار موسسه انتشارتی افق، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موج و کتاب نیستان تخصیص داد. افق با انتشار کتاب «آرش» (حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار سه کتاب برتر این جایزه که شامل «رستم و اسفندیار»، «سیاوش» و «زال و سیمرغ» بودند، در کنار موسسه انتشارتی موج به سبب انتشار کتاب «اشوزدنگهه» و کتاب نیستان به‌خاطر انتشار کتاب «نیم من بوق ابن پشم پانزده» به‌عنوان ناشرانی که آثارشان در بخش‌های مختلف انتخاب شدند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: