1394/9/15 ۰۹:۴۱
وجود اقوام و ادیان گوناگون در اقصی نقاط ایران زمین،باعث اختلافات فرهنگی بسیار جالب و شیرینی شده است. در این بین منطقه خوزستان و شهر اهواز به دلیل میزبانی از پیروان دینی خاص که لقب کم پیروترین آیین الهی را به خوداختصاص داده است،از شرایط ویژهای در این زمینه برخوردار هستند. این آیین خاص،مندائی گری است. منداییان که به آنان صابئین هم گفته میشودپیروان یحیی بن زکریا(ع) معروف به یحیی تعمیددهنده هستند. مندائیان که اغلب در ایران وعراق زندگی می کنند، به خدای یكتا ایمان داشته و صاحب كتاب هستندو در قرآن كتاب آسمانیما مسلمانان نیز در سه آیه گوناگون به اهل كتاب بودن آنان اشاره شده است.
وجود اقوام و ادیان گوناگون در اقصی نقاط ایران زمین،باعث اختلافات فرهنگی بسیار جالب و شیرینی شده است. در این بین منطقه خوزستان و شهر اهواز به دلیل میزبانی از پیروان دینی خاص که لقب کم پیروترین آیین الهی را به خوداختصاص داده است،از شرایط ویژهای در این زمینه برخوردار هستند. این آیین خاص،مندائی گری است. منداییان که به آنان صابئین هم گفته میشودپیروان یحیی بن زکریا(ع) معروف به یحیی تعمیددهنده هستند. مندائیان که اغلب در ایران وعراق زندگی می کنند، به خدای یكتا ایمان داشته و صاحب كتاب هستندو در قرآن كتاب آسمانیما مسلمانان نیز در سه آیه گوناگون به اهل كتاب بودن آنان اشاره شده است. پیروان این دین كه خودرا نژادخالص فرزندان آدم میدانندمعتقدبه رسالت كامل حضرت یحیی بوده و پس از آدم ابوالبشر او را بزرگ دینی خودمیدانند. مندا به معنای علم، شناخت، ادراك یا عرفان، در زبان آرامی شرقی و مندایی به معنای پیروان عرفان، علم الهی یا پیروان شناخت هستی است و به همین مناسبت آنان معبدخودرا مندی مینامند. البته آنان در تمامی متون دینی وغیر دینی خویش از واژه مندایی ناصورایی برای معرفی خوداستفاده میكنند. معنای ناصورایی در زبان آرامی شرقی محافظ دین و مومن است. مندائیان از نژادسامی هستند. چهره و اندام آنان نیز این امر را تصدیق میکند. مندائیان اهواز صورتهای گندمی رنگ و كشیده، چشمان میشی رنگ و گونههای تو رفته،پیشانیهای بلندو اندامی نه چندان درشت دارند.درباره اینکه زادگاه اصلی مندائیان چه مکانی بوده با توجه به شواهدموجودوکتب دینی خودایشان بایدگفت که آنان پیش از حضور در ایران دیر زمانی را در فلسطین زندگی کردهاند.بر اساس اسنادموجوداردوان دوم اشکانی کسی بوده که ایشان را از زیر ستم بنیاسرائیل نجات داده و به مناطق حاشیه اروندرودکوچانده است و بر همین اساس ایشان به وی به چشم یک ناجی نگاه میکنند. آنان بهدلیل تعالیم خاص دینی خودکه هرگونه استفاده از زور و شمشیر را ممنوع و برتری انسان بر انسان و یا حكومت انسان بر انسان را محکوم میکند، هیچگاه به دنبال ایجاددولت،درگیری وجنگ با همسایگان و داشتن قدرت سیاسی نبوده اندو به همین دلیل کمتر در طول تاریخ به چشم آمده و تا قرن معاصر که برخی تحقیقات درباره این جمعیت دینی شد،تقریبا ناشناخته بودند. پیروان این دین علاوه بر این به پیامبری آدم، نوح ، سام، ارم،... و بالاخره یحیی اعتقادداشته و باور دارندكه حضرت آدم پایه گذار و موسس مندائیت بوده است . كتاب گنزاربا را كه كتاب مقدس اصلی آنان است، صحف آدم میدانندو بدان گنج بزرگ میگویند.البته آنان چندکتاب دینی دیگر نیز همچون سیدرااِدِنشماثا، انیانی، قِلِستا و أسفر ملواشه نیز دارند.با نگاهی به این کتب میتوان دریافت که توحید، نبوت، عدل و معادچهار اصل پایهای آیین مندایی است.نحوه محاسبه زمان در نزدمندائیان شباهت بسیاری با زرتشتیان دارد . ماهها در تقویم آنان همگی برابر و30 روزه است. ایشان پنج روز دیگر سال را عید«پنجه» یا عیدمردگان می نامندو در این عیدبه صورت جمعی تعمیدمیشوند، لذا با احتساب پنج روز اخیر سال مندایی 365 روز می شودكه با تعدادروزهای شمسی ایرانی برابر است . علاوه بر این مندائیان روز یكشنبه هر هفته را تعطیل دانسته و به استراحت و انجام غسل تعمیدمیپردازند. بنا به تقویم آنها ، سال 1394 خورشیدی برابر با 2017 یحیی و سال 374455 تولدحضرت آدم(ع) است . اما جالبترین نکته درباره مندائیان مشاغل آنان است. مندائیان با آگاهی از نقش طلا در بازار و اهمیت آن سعی در دست گرفتن اختیار و انحصار آن در اهواز، داشته اندبه نحوی که حدود 70 درصداز اعضای صنف طلا فروش اهواز از این قوم هستند. بایددانست كه اشتغال آنان به حرفه های مرتبط با طلا وجواهر امر تازهای نیست و آنان طی تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب خویش همیشه به این نوع حرف به عنوان یكی از مشاغل اصلی خویش نگریستهاند. همچنین بخش دیگری از پیروان این آیین هم به كار قلمزنی روی نقره مشغول هستندو به عبارت بهتر حاکمیت بازار نقره وطلای اهواز در دست مندائیان است.
منبع: روزنامه قانون
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید