مسجد جامع ساوه؛ یادگار برجسته تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی

1394/9/7 ۱۱:۳۱

مسجد جامع ساوه؛ یادگار برجسته تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی

ساوه-ایرنا- دیار ساوه در مسیر جاده ابریشم و از مناطق تاریخ ساز ایران است که به لحاظ ویژگی های خاص،همواره در طول تاریخ مورد توجه سلاطین و فرمانروایان بوده و در خود نمونه های ارزشمندی از معماری و فرهنگ کشور را به یادگار دارد.

 

ساوه-ایرنا- دیار ساوه در مسیر جاده ابریشم و از مناطق تاریخ ساز ایران است که به لحاظ ویژگی های خاص،همواره در طول تاریخ مورد توجه سلاطین و فرمانروایان بوده و در خود نمونه های ارزشمندی از معماری و فرهنگ کشور را به یادگار دارد.

خطه ساوه مجموعه با ارزشی از بناها و ویژگی های معماری ادوار تاریخی قبل و بعد از اسلام را در خود دارد و مسجد جامع ساوه به عنوان یکی از این میراث،اوج هنر معماری را فراروی بیننده می گذارد.

بر اساس یافته های باستان شناسی و پژوهش های انجام شده، نمودهایی از سه مقطع تاریخی قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی در مسجد جامع ساوه وجود دارد.

این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب هایی مختلف و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفوی با خط ثلث است.

بنای این مسجد تاریخی دارای شبستان ها و دهلیزهای زیبای آجرنما است که هر چشمه به عرض سه و پنج و طول 20 متر ساخته شده و از آثار قرن ششم و دوره سلجوقیان به شمار می رود.

محراب این مسجد دارای کتیبه های عمودی و افقی است که سه جانب آن را فرا گرفته و بر روی آن به خط ثلث و کوفی، سوره های قرآنی قدر، اخلاص و جمعه با ظرافت و جلوه هنری فوق العاده ای گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان ها نیز ایوان باشکوهی قرار دارد و در هر جانب آن، حجره ای با درگاه تنگ و کوتاه پدیدار است.

گنبد مسجد به قطر چهارده و ارتفاع شانزده متر است و ساق گنبد نیز حدود چهار متر ارتفاع دارد و تمامی سطح آن به کاشی های معقر آراسته شده است.

قدیمی ترین بخش مسجد، شبستان های خشت و گلی آن است که بر اساس اطلاعات موجود متعلق به دوره پیش از سلجوقیان است .

باستان شناسان معتقدند که در شکل معماری این مسجد در زمان سلجوقی و ایلخانی تغییراتی صورت گرفته و عنصر خشت جای خود را به آجر داده است و از گچ نیز در تزئینات آن استفاده معناداری شده است.

گنبدخانه مسجد جامع ساوه که از جمله قدیمی ترین بخش های این بنای تاریخی محسوب می شود در قرن چهارم و پنجم در ضلع جنوبی بنا شده و درون آن یک محراب گچبری شده وجود دارد که براساس یافته های تاریخی قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد.

نقش هایی چشم نواز از برگ، گل، بوته و نقوش اسلیمی و ختایی زینت بخش این گنبدخانه است و در حاشیه محراب آن آیات قرآن از جمله بخشی از سوره جمعه به چشم می خورد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه در خصوص این بنای ارزشمند تاریخی گفت: قدیمی ترین کتیبه تاریخ دار بنای مسجد که بر مناره آن جای گرفته مربوط به سال 504 هجری است و حاوی نام محمدبن ملک شاه است.

رضا ایاز افزود: البته در بنای مسجدجامع ساوه ، کتیبه هایی وجود دارد که قدمت آن ها به قرن چهارم قمری نسبت داده شده است و در محراب شبستان شرقی گنبد خانه نیز کتیبه ای از قرن هشتم هجری قمری به یادگار است.

وی اظهارکرد: این مجموعه تاریخی دارای یک کتابخانه بزرگ با کتاب های نفیس و دست نویس بوده است که محل نگهداری اشیای با ارزشی از جمله اسطرلاب و کتاب های خطی محسوب می شد و سپاهیان مغول با یورش خود تمام این اشیای تاریخی را به آتش کشیدند.

به گفته ایاز، مسجد جامع ساوه به عنوان یکی از آثار شاخص هنر و تاریخ ایرانی و اسلامی نزدیک به هشتاد سال است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در برهه های مختلف نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این اثر ارزشمند فرهنگی به دلیل قدمت و سبقه تاریخی و بهره مندی از هنر و معماری اصیل ایرانی، اسلامی سالانه پذیرای تعداد قابل ملاحظه ای از گردشگران داخلی و خارجی است.

بیش از148 اثر تاریخی ساوه و زرندیه، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: