بیابان لوت بعنوان نخستین میراث طبیعی کشور ثبت جهانی می شود

1394/8/9 ۱۲:۳۵

بیابان لوت بعنوان نخستین میراث طبیعی کشور ثبت جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: بیابان لوت (دشتی بیابانی در منطقه جنوب شرقی ایران) بعنوان نخستین میراث طبیعی کشور برای ثبت جهانی آماده شده است.

 

 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: بیابان لوت (دشتی بیابانی در منطقه جنوب شرقی ایران) بعنوان نخستین میراث طبیعی کشور برای ثبت جهانی آماده شده است.

محمدحسن طالبیان عصر جمعه در حاشیه همایش ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه های میراث فرهنگی ملی و جهانی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا در ماسوله گیلان بیان داشت: پرونده یادشده به همراه پرونده زنجیره ای 11 قنات ایرانی، برای ثبت جهانی ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 19 اثر ملی از کشور به ثبت جهانی رسیده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط با وضعیت ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله نیز گفت: مطالعات ثبت جهانی ماسوله در حال انجام است اما می باید تعادل بخشی بین توریسم و زندگی در این شهرک وجود داشته باشد.

طالبیان با تاکید بر این موضوع که باید همه مردم متقاضی این اقدام باشند، افزود: برای ثبت جهانی ماسوله همچنین باید ساخت و سازهای ناهمگون حاشیه کنار رودخانه با برنامه ریزی برداشته شود و برخی از آنها مناسب سازی و اصلاح شوند.

وی برگزاری همایش ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه های میراث فرهنگی ملی و جهانی را در جهت ارتقای آموزش در سطوح مختلف عنوان کرد.

وی ادامه داد: این همایش با شرکت بیش از 50 نفر از مدیران پایگاه های ملی، کارشناسان و استادان داخلی و خارجی به کمک یونسکو در زمینه چگونگی ارتباط با مردم و جامعه محلی ، چگونگی معرفی آثار تاریخی در سطح وسیع و استفاده از سرمایه اجتماعی برای حفاظت و مرمت آنها و همین طور بهره گیری از تجربیات و تبادل نظر برگزار می شود.

آگاهی رسانی و معرفی ، تجربه مرمت در ماسوله ، آموزش و ظرفیت سازی، ضرورت قابلیت و جلب مشارکت در ارتقاء کیفیت حفاظت در پایگاه های میراث فرهنگی از دیگر موارد قابل بحث در همایش ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه های میراث فرهنگی ملی و جهانی است.

این همایش از سوی کمیسون منطقه ای یونسکو و معاونت میراث فرهنگی کشور به میزبانی گیلان در شهرک تاریخی ماسوله در حال برگزاری است و تا دهم آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

'استر کوئیش لاروش' رییس منطقه ای یونسکو در ایران و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میهمانان ویژه همایش یادشده بودند.

شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال 89 آغاز شد و 10 معیار در ثبت جهانی نقش دارند که اصالت و مدیریت از مهمترین این معیارهاست.

این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان گیلان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.

ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: