تقدیر از نیم‌قرن تلاش باستان‌شناسانه

1394/7/21 ۱۳:۳۲

تقدیر از نیم‌قرن تلاش باستان‌شناسانه

به پاس نیم‌قرن پژوهش و آموزش در باستان‌شناسی ایران، دکتر «صادق ملک شهمیرزادی»، باستان‌شناس پیشکسوت تقدیر می‌شود. به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، جشن‌نامه و بزرگداشت «صادق ملک شهمیرزادی»، یکی از باستان‌شناسان پیشکسوت ایران که محوطه‌ی تاریخی «سیَلک» در کاشان را بررسی کرده است، چهارشنبه 22 مهرماه در موزه‌ی ملی ایران تقدیر می‌شود.

 

 

 

به پاس نیم‌قرن پژوهش و آموزش در باستان‌شناسی ایران، دکتر «صادق ملک شهمیرزادی»، باستان‌شناس پیشکسوت تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، جشن‌نامه و بزرگداشت «صادق ملک شهمیرزادی»، یکی از باستان‌شناسان پیشکسوت ایران که محوطه‌ی تاریخی «سیَلک» در کاشان را بررسی کرده است، چهارشنبه 22 مهرماه در موزه‌ی ملی ایران تقدیر می‌شود.

همزمان با این مراسم تقدیر از این باستان‌شناس، کتاب «مفاخر میراث فرهنگی ایران؛ جشن‌نامه دکتر صادق ملک شهمیرزادی» نیز رونمایی می‌شود.

در مقدمه این کتاب آمده است: «در هر حوزه‌ای از علوم انسانی یا طبیعی، برخی متخصصان به مثابه نمایندگان آن موضوع شناخته شده و به مشخصه آن مبدل می‌شوند، استاد دکتر «صادق ملک شهمیرزادی» چنین مقام و مرتبه‌ای دارد و باستان‌شناسی امروز ایران را آیینه‌گی می‌کند.

باستان شناسی کیفیتی از زندگی است که در دکتر ملک شهمیرزادی نمود بسیار دارد. برقرار کردن نوعی رابطه انسانی و عاطفی با موضوع باستان‌شناسی از سکنات شیرین فعالیت اوست.

دیگر خصوصیت برجسته او، ذات معلمی به معنای دقیق و اصیل کلمه است. وی پیش از آنکه کاوشگر باشد، معلم و مربی است و از آن فراتر پرورش‌دهنده همکاران و دانشجویان و نوآموزان خود است.»

بر اساس این گزارش، دکتر صادق ملک شهمیرزادی متولد 1319 در شهمیرزاد استان سمنان است در کودکی به تهران آمد و در سال 1339 از دبیرستان علمیه تهران دیپلم طبیعی خود را گرفت.

با اینکه ادامه تحصیل در رشته پزشکی برایش فراهم بود، اما علاقه وافر به باستان شناسی او را به گروه باستان‌شناسان دانشگاه تهران کشاند. او کارشناسی ارشد خود را در 1348 از دانشگاه شیکاگو و دکتری را در 1356 از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.

کتاب مفاخر میراث فرهنگی ایران به کوشش مرتضی حصاری و به همت انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: