1394/6/31 ۱۳:۰۵
هنر مینای خانهبندی حجم با پیشینهای پنج هزار ساله که امروز کمتر هنرمندی سراغ آن میرود، به همت پژوهشگران پژوهشکده هنرهای ملی سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری احیا شد.
شهلا اسدیانی - پژوهشگر کارگاه مینای پژوهشکده هنرهای ملی "سنتی" پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - با بیان این مطلب تصریح کرد، مینای خانهبندی حجم از لحاظ فرم شبیه مینای خانهبندی است، با این تفاوت که در این روش کار روی حجمی از طلا، نقره و مس انجام میشود.
به گفته این پژوهشگر، دراین روش ابتدا طرح مورد نظر به وسیله کاربُن روی ظرف انداخته شده و سپس نقش توسط مفتولهای بسیار نازک فلزی با چسب به ظرف متصل میشوند.
وی با اشاره به اینکه در این بخش از کار، ظرف در کوره گذاشته میشود تصریح کرد: پس از جوش خوردن مفتولها در کوره و سرد شدن، ظرف آماده میناکاری میشود. پس از اتمام میناکاری مقداری شیشه رنگی کوبیده بر روی ظرف ریخته و داخل کوره قرار میگیرد تا حرارت کوره شیشههای خردشده را روی ظرف ذوب کند.
اسدیانی با اشاره به تفاوتهای این روش با مینای خانهبندی تصریح کرد : جوش دادن مفتولها در مینای خانه بندی حجم، کاری ظریف و مشکل است که زمان بسیاری میبرد .
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این روش ،باقی ماندن سیمها روی ظرف و سالم بیرون آمدن آنها از کوره است که تفاوت این نوع کار را با مینای تخت نشان میدهد.
ایسنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید