رونمایی از ۲ اثر جدید استاد فرشچیان در سعدآباد

1394/6/16 ۰۹:۱۰

رونمایی از ۲ اثر جدید استاد فرشچیان در سعدآباد

دو اثر جدید از استاد محمود فرشچیان به نام‌های آسمان چهارم و شام غریبان صبح دیروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی شد. به گزارش ایرنا در این مراسم علاوه بر استاد محمود فرشچیان، دکتر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه‌، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و

 

 

دو اثر جدید از استاد محمود فرشچیان به نام‌های آسمان چهارم و شام غریبان صبح دیروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا در این مراسم علاوه بر استاد محمود فرشچیان، دکتر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه‌، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ علی مرادخانی معاون هنری وزیر‌ارشاد، صادق خرازی‌، سید محمود دعایی و دیگر شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حضور دشتند.

دکتر محمد‌جواد ظریف در این مراسم گفت: اگرچه در محضر بزرگان و اصحاب هنر و فرهنگ صحبت کردن برایم امری دشوار است اما نمی‌توانستم این فرصت را از دست بدهم.وی گفت: استاد فرشچیان سهم بسزایی در نشان دادن فرهنگ و هنر و دیدگاه بالای مردم این مرز و بوم به تمام دنیا دارد.

وزیر امور خارجه افزود: من آثار فرشچیان را به عنوان یکی از هدایای ارزشمند به میهمانانم در وزارت امور خارجه اهدا می‌کنم و اغلب افراد از این آثار استاد شگفت زده می‌شوند. وی با اشاره به حضورش در سازمان ملل گفت: آن زمان که در نیویورک بودم مجموعه دوم آثار استاد فرشچیان را برای تمامی‌سفرا فرستادم و همچنین مجموعه سوم ایشان را نیز به سفرای کشورهای اسلامی‌هدیه کردم.

ظریف افزود: هم اکنون برخی مواقع احساس می‌کنم که شاید گاهی به یک وزیر یا سفیر دو بار از آثار استاد فرشچیان را هدیه داده باشم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بزرگی، عظمت و انساندوستی ایرانیان در آثار فرشچیان به وضوح دیده می‌شود و هر بار که این هدایا را به دیگران می‌دهم، آنان متحیر شده و از حرف تهی می‌مانند. وی ادامه داد: به فرض این که برخی بخواهند برای ما لاف قدرت بزنند، اگر آثار استاد فرشچیان را مطالعه کنند؛ خواهند دید که فقط با زبان اکرام و احترام و بزرگی می‌توانند با ایرانیان سخن بگویند.

وزیر امور خارجه در پایان اظهار داشت: استاد فرشچیان با خلق آثارشان احترام‌، غرور و خودباوری به کارگزاران نظام و همه ایرانیان اهدا کردند.

مسعود سلطانی فر نیز در این مراسم اظهار کرد: ایران با سابقه تاریخی و تمدنی ۱۱ هزار ساله، همواره تمدن‌ساز، بزرگ، ابرقدرت و تعیین کننده در دنیا بوده است.

وی گفت: در طول تاریخ، ایران همواره مهد علم، فرهنگ و ادب بوده و محلی برای فرهیختگان عرصه ادبی و هنری جهان به شمار می‌رفته است.

معاون رییس جمهوری افزود: آثار تاریخی ایران زمین نه تنها در جغرافیای کشور بلکه در تمامی‌منطقه و حتی کشورهای شرق وجود دارد و محلی برای تجمع گردشگران و فرهیختگان است. سلطانی فر ادامه داد: امیدوارم پس از یک دوره رخوت و نزول، و تلاشی که در سال‌های اخیر شده، شرایطی به وجود آید که ایران دو مرتبه به بزرگی و عظمت خویش برسد.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در این زمینه یادآور شد: تفکر دولت کنونی، خرد، تدبیر و تعامل و گفت و گو با تمامی‌کشورها است و امیدواریم با رویکرد در پیش گرفته شده با بهره مندی از ظرفیت‌های غنی این سرزمین بتوانیم به جایگاه اصلی‌مان در عرصه‌های علمی، ادبی، هنری و غیره برگردیم. سلطانی فر اظهار کرد: در عرصه هنری نابغه‌هایی همچون استاد فرشچیان مانند نگینی برای این سرزمین به شمار می‌روند که همواره می‌درخشند و ما باید زمینه ظهور و بروز چنین افرادی را برای آینده مهیا سازیم.

معاون رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید سعی می‌کند شرایطی را فراهم آورد تا هنرمندان بتوانند با آرامش در محیطی امن استعدادهای خود را بروز دهند و بزرگی ایرانیان را به جهانیان اثبات کنند. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز در کشور ۵۰۰ موزه وجود دارد که فقط ۲۵۰ مورد آن توسط این سازمان اداره می‌شود و مابقی در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادها و بخش‌های خصوصی است. وی با اشاره به همکاری سازمان میراث فرهنگی با دفتر حفظ نشر و آثار حضرت امام خمینی (ره) یادآور شد: موزه بزرگی از آثار امام و انقلاب در کنار مرقد امام (ره) در حال احداث است تا بتواند در خدمت گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

معاون صنایع دستی رییس سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: هر اثر تازه فرشچیان یک رخداد بزرگ بوده و هر خلق وی یک نوزایی هنری و هر رونمایی از نقاشی‌هایش یک مکاشفه گروهی است. وی گفت: نقاشی فرشچیان بیان ضمیر ناخودآگاه ماست، جایی که ما حال خودمان را متوجه می‌شویم، فرشچیان مضامین گروهی را به اسطوره تبدیل می‌کند.

وی یادآور شد: بسیاری منتظرند استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش در بوم‌های چوبی یا فلزی‌، نساجی یا سنگی و کاغذی یا مجازی بازتولید و تکثیر کنند.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: با زایش هر اثر فرشچیان بی شک هزاران اثر دیگر آفریده می‌شود و یک جریان، یک رود بزرگ شکل می‌گیرد.

نامور مطلق با بیان این که این استاد اسطوره ساز خود به اسطوره تبدیل شده است، اظهار داشت: فرشچیان خودش موضوع نقاشی و شعر شده و بارها روایتش تکثیر شده است. معاون رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: فرشچیان حاصل کمال‌الدین بهزاد، سلطان محمد تبریزی و علیرضا عباسی است. وی در ادامه اظهار داشت: آثار فرشچیان در عین سادگی هزاران لایه دارد، مردم عامی‌بهره خویش می‌برند و حکیمان ژرف اندیش نیز در آنها غرق می‌شوند. نامور مطلق تصریح کرد: راه اندازی دانشگاه هنرهای ایرانی برای حفظ هویت فرهنگی جامعه یکی از درخواست‌های این استاد بود که متاسفانه بیش از یک دهه است که در پیچ و خم بوروکراسی گیر کرده است. وی گفت: همچنین ایجاد یک موزه بزرگ برای صنایع دستی از دیگر درخواست‌های این استاد بزرگ بوده که متاسفانه همان موزه کوچکش در کاخ سعدآباد نیز در دولت پیشین تعطیل شد و هنوز احیا نشده است و آثار هنرمندان بی نظیر این مملکت در این انبارها می‌پوسد. استاد محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت و خالق آثار هنری همچون شام غریبان نیز دراین مراسم گفت: فرشچیان خادم ایرانیان و این مرز و بوم است. وی اظهار داشت: من خودم را خاک پای همه هموطنان می‌دانم. من اگر هم کاری کرده ام در راستای رضای خدا بوده است.

فرشچیان خاطرنشان کرد: این مراسم سبب می‌شود تا در این سن و سال از خدا بخواهم که تا جان در بدن دارم خدمتگزار این مملکت باشم.

استاد محمود فرشچیان در حاشیه رونمایی از دو اثر تازه خود که امروز در کاخ‌موزه سعدآباد رونمایی شد، در خصوص آثارش اظهار داشت: آسمان چهارم بحث به معراج رفتن حضرت پیامبر(ص) است و در آسمان چهارم جبرئیل به پیامبر می‌گوید که من نمی‌توانم بالاتر بیایم بال و پرم می‌سوزد، لذا پیامبر(ص) به تنهایی به معراج می‌روند که من همین آسمان چهارم را روی تابلو به تصویر کشیدم.

وی در خصوص اثر شام غریبان اظهار داشت: این کار غم‌انگیزی است؛ اینکه بتوانم رنگ‌هایی را برای نشان دادن شام غریبان و تاریکی آن لحظات انتخاب کنم مشکل بود، اما به لطف خدا این کار را انجام دادم.

خالق اثر شام غریبان و آسمان چهارم بیان داشت: من در آمریکا هم که هستم سعی می‌کنم به همه بگویم که ایران سرزمین صلح و دوستی است‌.

روزنامه اطلاعات

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: