۱۵ شهری که طبیعت می‌تواند محوشان کند

1394/5/28 ۱۰:۲۶

۱۵ شهری که طبیعت می‌تواند محوشان کند

در‌ سال ١٩٩٥، زمانی که یک زمین‌لرزه، اوزاکا-کوبه را لرزاند، هزاران نفر جان خود را از دست دادند. جمعیت ١٤,٦‌میلیون نفری ساکنان این شهر، با خطر ویرانگر دایمی و بزرگی که همواره آنها را تهدید می‌کند، زندگی می‌کنند. موج‌های طوفان حاصل از بادهای موسمی همچنین، با ایجاد امواج عظیم، خطر خسارت و صدمات را افزایش می‌دهند و شهرهای ساحلی را درهم می‌شکنند. شهر اوزاما-کوبه، سومین شهر در معرض تسونامی روی سیاره زمین است.

 

   کوبه- ژاپن

در‌ سال ١٩٩٥، زمانی که یک زمین‌لرزه، اوزاکا-کوبه را لرزاند، هزاران نفر جان خود را از دست دادند. جمعیت ١٤,٦‌میلیون نفری ساکنان این شهر، با خطر ویرانگر دایمی و بزرگی که همواره آنها را تهدید می‌کند، زندگی می‌کنند. موج‌های طوفان حاصل از بادهای موسمی همچنین، با ایجاد امواج عظیم، خطر خسارت و صدمات را افزایش می‌دهند و شهرهای ساحلی را درهم می‌شکنند. شهر اوزاما-کوبه، سومین شهر در معرض تسونامی روی سیاره زمین است.

 

  ناگویا، ژاپن

منطقه پاسیفیک (اقیانوس آرام) تحت سلطه خطر تسونامی است که در این میان، ژاپن، روی فعال‌ترین گسل منطقه قرار دارد. گرچه تسونامی، در میان بلایای طبیعی اصلی، کمترین ویرانگری را دارد اما می‌تواند در ابعاد وسیعی، کشته بر جای بگذارد.

 

 رودخانه شانگهای، چین

جاری‌شدن سیل در چین، به دلیل قرار داشتن کشور روی دشت‌های سیلابی و دلتاهای رودخانه، امر معمولی است. شانگهای یک منطقه پرخطر با ١١,٧‌میلیون نفر جمعیت است.

 

 آمستردام ، هلند

آمستردام پایتخت هلند است. شهر زیبایی با صدها ‌سال تاریخ و موزه‌های هنر فوق‌العاده. اما تقریبا هر لحظه ممکن است این شهر توسط  اقیانوس بلعیده شود.

بیشتر خاک هلند، پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد. طوفان‌های دریایی و وقوع سیل از بلایای طبیعی این شهر و کشور هلند است. بدترین آنها در سال‌های ١٢٨٧،١٤٢١، و ١٩٥٣ به وقوع پیوسته که قربانیان زیادی بر جای گذاشته است.

 

  مانیل، فیلیپین

این شهر توسط چندین خطوط گسل، احاطه شده که همین موضوع موجب زمین‌لرزه‌های مرگبار زیادی شده است که خرابی‌های زیادی بر جای می‌گذارند. مانند سایر بخش‌های فیلیپین، مانیل روی کمربند طوفان‌های اقیانوس آرام قرار گرفته است که شش یا هفت گردباد در سال، این شهر را درمی نوردد. گردباد ‌هایان، یکی از پرقدرت‌ترین گردبادهایی بود که در ‌سال ٢٠١٣ به وقوع پیوست و موجب ریزش زمین شد.

 

   تهران، ایران

تمام جمعیت پایتخت ایران، تهران، روی خط گسل قرار دارند. این، یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های جهان است. از ‌سال ١٨٣٠ میلادی (١٢٠٩ شمسی) هیچ زلزله پرقدرتی در تهران نیامده است؛ اما به دلیل قوانین سست و سهل‌انگارانه ساختمان‌سازی، احتمالا عواقب خوبی در انتظار ساکنان این شهر نیست و این روند به همین صورت ادامه نخواهد یافت. برآورد می‌شود در صورت وقوع یک زلزله ٧ ریشتری در همان موج اول حادثه ٤‌میلیون نفر جان خود را از دست بدهند.

 

 سیاتل 

زمین‌لرزه جدی‌ترین خطری است که سیاتل را تهدید می‌کند.  اما سیاتل مستعد چیزهای بدتری هم هست: کل سیاتل در معرض خطر مدفون‌شدن در زیر دریایی از لجن و گل‌ولای است.  قاتل اصلی «لاهار» است. این کلمه اصطلاحی اندونزیایی است. لاهار جریان بسیار بزرگی از لجن داغ، درخت و آب است که با سرعتی معادل ١٠٠ کیلومتر بر ساعت به طرف جلو می‌غلتد و حرکت می‌کند و بزرگتر و عظیم‌تر می‌شود؛ به نحوی که وقتی به شهر سیاتل می‌رسد، ساکنان سیاتل با لاهاری به ارتفاع ٦٠٠ فوت (١٨٠متر) روبه‌رو می‌شوند.

 

داکا، بنگلادش

داکا، پایتخت بنگلادش، بزرگترین شهر جهان است و پرتراکم‌ترین شهر. بیش از ١٠٠‌سال است که این شهر درحال تخریب‌شدن است. داکا هر ‌سال متحمل بادهای موسمی می‌شود که باعث سیل‌های مخربی هستند. در‌ سال ١٩٨٩ یک گردباد، شهر را ویران کرد. گرچه جای تعجبی نیست؛ چراکه بنگلادش، بعد از آمریکای‌شمالی، مستعد‌ترین مکان برای وقوع گردباد در جهان است.

 

 نیویورک، ایالات‌متحده

نیویورک شهری پرخطر است: آدم‌ربایی، حملات تروریستی و...؛  اما با این حال بدتر و رایج‌تر از همه اینها طوفان و گردبادهایی است که شهرتشان از خاک آمریکا هم فراتر رفته است؛ سندی، کاترینا و.... همه طوفان‌ها و گردبادهایی که تا امروز در آمریکا به وقوع پیوسته، جزو دسته اول (کم‌خطرترین) بوده‌اند. به این معنا که به آن اندازه قدرتمند نبوده‌اند که کل شهرها و مناطق را از بین ببرند، اما مطمئنا طوفان‌های خیلی خطرناک‌تر هم در راه است.

 

 توکیو-ژاپن

این منطقه، با وجود خطرات دایمی زمین‌لرزه‌ها، سیل، تسونامی و بادهای موسمی، پرخطرترین منطقه روی سیاره زمین است. تهدید جانی مردم توسط زمین‌لرزه‌ها، تا ٨٠‌درصد جمعیت توکیو می‌رسد و ترس از تسونامی‌ها به دلیل واقع شدن شهر روی حلقه آتشین گسل‌های فعال، ترسی حقیقی است.

در‌ سال ١٩٢٣، این منطقه توسط یک زلزله تخریب شد و ١٤٢‌هزار نفر کشته شدند.

 

  کلکته، هند

سیل، خطر وسیعی است که شهر ١٠,٥‌میلیون نفری کلکته را تهدید می‌کند. این شهر همچنین پنجمین شهری است که خطر تسونامی آن را تهدید می‌کند و ساکنان این شهر، همواره منتظر طوفان‌ها و بادهای موسمی شدید هستند.

 

 ونیز، ایتالیا   

احتمالا تنها چیزی که شما از شهر ونیز ایتالیا می‌دانید، این است که همه خیابان‌های آن، رودخانه‌هایی از آب جاری است و مردم برای جابه‌جاشدن، سوار قایق‌های روبازی می‌شوند که این خیلی رومانتیک است. تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا خیابان‌های ونیز، مملو از آب هستند؟ آیا واقعا خودشان این کار را کرده‌اند تا توریست‌ها برای دیدن این شهر، جذب شوند؟

واقعیت این است که این شهر، درحال غرق‌شدن و فرورفتن به دریای مدیترانه است؛ آن هم با سرعت وحشتناک. امروزه گرمای جهانی باعث آب‌شدن یخ‌ها و به تبع آن افزایش حجم آب اقیانوس‌ها شده و سرعت فرورفتن ونیز،  بیشتر می‌شود.

 

  جاکارتا، اندونزی

تقریبا نیمی از جاکارتا، پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد و همین موضوع، باعث زمین‌لرزه‌های شدیدی می‌شود که جمعیت ١٧,٧‌میلیون نفری ساکن آن‌جا را تهدید می‌کند. زمین آن‌جا متشکل از خاک نرمی است که لرزش‌ها را تشدید می‌کند و باعث آسیب‌های بیشتری می‌شود. همچنین با توجه به ‌خطر سیل، جاکارتا یکی از خطرناک‌ترین شهرهای جهان است.

 

 ناپل، ایتالیا

در ‌سال ٧٩ بعد از میلاد، شهرهای رومی پامپی و هرکولانیوم، به‌طور کامل با فوران خشمگین کوه آتشفشان

«وزو    ویوس» مدفون و نابود شدند. در هر حال، مردم شهر همسایه، ناپل (که در آن زمان با نام ناپولیس شناخته می‌شد)، شاهد خشم طبیعت و خشم کوهی بودند که دوستانشان را از بین برد. کوه وزو ویوس گهگاهی بیدار می‌شود و خود را نشان می‌دهد.

 

 لس‌آنجلس، ایالات‌متحده

 شهر لس‌آنجلس روی خط گسل سن آندریاس قرار گرفته که این شهر را تا حد بسیار زیادی مستعد زلزله کرده است. جمعیت ١٤,٧ میلیونی ساکنان آن، با ترس یک فاجعه بزرگ زندگی می‌کنند.

روزنامه شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: