رونمایی یادنامه استاد بهزاد با عنوان «بربلندای بیستون»

1394/5/10 ۱۰:۱۰

رونمایی یادنامه استاد بهزاد با عنوان «بربلندای بیستون»

مراسم بزرگداشت شاعر و خطاط کرمانشاهی استاد “یدالله بهزاد” با حضور تعدادی از فرهیختگان و اهالی هنر و فرهنگ کشور برگزار شد. به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم که عصر هشتم مرداد در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، از زنده‌یاد یدالله بهزاد به عنوان آفتابی درخشان یاد کرد که نیاز به تعریف و تمجید ندارد.

 

مراسم بزرگداشت شاعر و خطاط کرمانشاهی استاد “یدالله بهزاد” با حضور تعدادی از فرهیختگان و اهالی هنر و فرهنگ کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم که عصر هشتم مرداد در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، از زنده‌یاد یدالله بهزاد به عنوان آفتابی درخشان یاد کرد که نیاز به تعریف و تمجید ندارد.

وی با اشاره به دو ویژگی مهم این استاد بزرگ، عنوان کرد: وی یکی از شاعران بزرگ و تراز اول ایران بود که همسنگ بزرگانی چون اخوان ثالث، شفیعی کدکنی و … قرار داشت.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، جایگاه استاد بهزاد آنقدر والا بود که اخوان ثالث او را در اوج تعالی شعر ایران می‌دانست و مهرداد اوستا نیز در خصوص او گفته‌است:” بهزاد فرشته بود در کسوت آدمی”.

وی در ادامه با قرائت‌ شعری از استاد بهزاد با این عنوان که “ما را به جهان که می نوازد جز تو، با جان ملول ما که سازد جز تو، هان ای غم دوست از دلم روی متاب،کاین خانه به کس نمی برازد جز تو” یاد این شاعر بزرگ را گرامی داشت.

در ادامه این مراسم از کتاب یادنامه استاد بهزاد با عنوان “بربلندای بیستون” و همچنین تمبر استاد بهزاد رونمایی شد.

همچنین شاعرانی چون “محمد‌جواد محبت” و “پرتوی کرمانشاهی” اشعاری در خصوص استاد بهزاد خواندند و گروه موسیقی “رودکی” نیز به اجرای قطعاتی پرداخت.

اسماعیل آذر نیز در مراسم گرامیداشت استاد یدالله بهزاد‌کرمانشاهی از مشاهیر و چهره‌های ماندگار ادبیات ایران اظهار کرد: این مراسم دمی در کالبد فرهنگی کرمانشاه است.

وی بیان داشت: هنرمند هیچگاه نخواهد مرد و با این وجود همه محتوای وجود بهزاد و سراسر افکارش پر از حضور والای انسانی بود.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ادامه داد: هیچکس زخم‌زبان و تلخی از بهزاد ندید و هرچه گفت مهنا و پر از عشق و هنر بود.

آذر استاد بهزاد را حلقه واسط بین دو حلقه از شعرای ایرانی عنوان کرد و افزود: اگرچه وی از سنتی‌های نوگرا بود، غزل‌های وی بین سبک خراسانی و عراقی بود و قصیده‌هایش طعم عراقی داشت.

محمدعلی سلطانی در این مراسم، با بیان اینکه باید به بعد ملی، اسلامی، فرهنگی و تمدن به طور متوازن نگاه شود، تصریح کرد: در شهری مانند کرمانشاه که ۳۰۰۰ سال سابقه فرهنگی و تاریخی دارد، سخنی از این بخش‌ها نیست.

به گفته سلطانی فرهنگ باید از نگاه تک‌بعدی به دور باشد، زیرا اگر تنها به یک بعد فرهنگ توجه شود به فردی تبدیل خواهد شد که یک دستش یک متر و نیم و دست دیگرش نیم متر باشد، ناقص و ناموزون.

میر جلال‌الدین کزازی هم در این مراسم با اشاره به ازدحام بالای جمعیت حاضر در سالن، اظهار کرد: در این روزگار آسیب‌زدگی و شتاب‌زدگی و در خودگم‌گشتگی در سراسر ایران‌زمین کمتر به بزم‌های این‌چنین با شکوه و برین بازمی‌خوریم.

وی بیان داشت: این بزم بی‌گمان سال‌ها در یاد کرمانشاهیان و آن دیگران که با آن آشنا شده‌اند می‌ماند و به تنهایی برهانی برا و نشانه‌ای نیکو از آن خوی و خیم والای کرمانشاهی است.

چهره ماندگار ادبیات ایران افزود: بارها گفته‌ام و نوشته‌ام و می‌سزد که بار دیگر در پیشگاه شما بگویم که ایران راستین، ایران سرشتین و ایران شورانگیز پارسه‌خیز را در سرزمین‌هایی می‌توانیم یافت که تیره‌های ناب مانند کردان در آن می‌زیند.

کزازی تصریح کرد: دل ایران در این سرزمین‌هاست که می‌تپد نه در شهرهای بزرگ که در خود گم شده‌اند و چیستی ایرانی خویش را کمابیش از دست داده‌اند.

وی گفت: بی‌گمانم، هرگز در شهری مانند تهران که پایتخت ایران‌زمین است این‌چنین بزمی شورانگیز و شررخیز برپای نمی‌توان شد، زیرا تهرانیان بیش از آن در خویشتن گم‌اند که پروای فرهنگ و ادب و اندیشه و گرامیداشت بزرگان ایران‌زمین را دست‌کم چونان پروای نخستین در سر بپرورانند.

این استاد کرمانشاهی با بیان اینکه بیهوده نیست که مردی چون بهزاد از کرمانشاه برمی‌خیزد، افزود: هیچ پدیده‌ای چه خرد، چه کلان، چه ساده و چه پیچیده در دریافتن و دانستن در این جهان پهناور بیهوده پدیدار نمی‌شود.

کزازی یادآور شد: آنچه من گمانی در آن ندارم این است که هیچ چیز در جهان بیهوده به بازی بخت پدید نمی‌آید بهزاد آن زادمرد راد که خدایش بیامرزاد و در مینوی برین جایگاه بلندش بدهاد بیهوده نیست که از کرمانشاه برخاسته است.

چهره ماندگار ادبیات ایران ادامه داد: اگر بپرسید که آیا بهزاد نمی‌توان در شهر دیگری بزاید و بپرورد و بالا بیفرازد، به آوازی بلند گویم که نه.

وی بیان داشت: پاره‌ای از آن سبب‌سازها را با شما در میان می‌نهم، این سخن بیهوده نیست، زیرا می‌خواهم در پی آن به پیوندی بپردازم که هرچند پیوندی یکسره با بهزاد ندارد، اما می‌دانم و بی‌گمانم که یادکرد آن روان بهزاد را خوش خواهد افتاد، زیرا سخنی است که هرچند بهزاد به تنگ در میان ما نیست، بی‌هیچ گمان و گزافه با آن هم‌اندیش است و هم‌داستان.

کزازی افزود: همه هنجارهای زیستی و همه ویژگی‌های بومی در پیدایش چهره‌ها بزرگ، نامدار و شگفت‌انگیز در کارند که هر روز با نمونه‌های پیرامونی آن رو با رویید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چگونه آب و هوا می‌تواند مردان و زنان بزرگ را بپروراند و به بلندپایگی و مهین‌پایگی برساند، گفت: کسی روزگاری از من پرسید چرا ویژگی دیگرسان در گفتار و کردار دارید و پهلوانانه سخن می‌گویید و یکی از پاسخ‌های من به او جغرافیای کرمانشاه بود که اگر در دیگر می‌زادم به همان‌سان در روان رنگ و رویی دیگر می‌یافتم و خوی و خیمی دیگرسان نیز می‌داشتم.

وی با تصریح اینکه کرمانشاه بیهوده نیست که شهر رزم و حماسه و پهلوانی است، گفت: زیرا چشم‌اندازهای کرمانشاه حماسه‌خیز است؛ شهری در میان کوهساران، در بستر سترگی که با خورشید و کیوان و ناهید راز می‌گوید جای دارد.

کزازی ادامه داد: از سوی دیگر هرجا کوه باشد دره‌های ژرف و تیز دهان می‌گشایند و رودهای خروشان روان می‌شوند و هرجا رود باشد، خرمی و سرسبزی هست و آبادانی و شکوفایی. شهرام ناظری نیز در این آیین، گفت: افتخار می‌کنم در نوجوانی سال‌ها در شاگردی ایشان بودم و دوران دبیرستان در محضر ایشان درس خواندم.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: