كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد شهريار آغاز به كارکرد

1385/6/28 ۰۳:۳۰

كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد شهريار آغاز به كارکرد

محمود احمدي نژاد در پيامي براي كنگره برگداشت شهريار، از او به عنوان عاشق راستيني ياد كرد كه در زندگي اش كوشيده حلقه ارتباطي بين قوميت هاي گوناگون ايراني را استوار كند.



محمود احمدي نژاد در پيامي براي كنگره برگداشت شهريار، از او به عنوان عاشق راستيني ياد كرد كه در زندگي اش كوشيده حلقه ارتباطي بين قوميت هاي گوناگون ايراني را استوار كند.
كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد شهريار عصر ديروز در تالار وحدت آغاز به كار كرد. "محمود احمدي نژاد" رييس جمهور در پيامي كه علي‌اصغر اميرشعردوست - دبير كل همايش‌هاي بين‌المللي بزرگداشت استاد شهريار - قرائت شد، اشعار شهريار را ‌سرودهاي درخشان ايمان، اخلاق، مهرورزي، حق‌جويي، عدالت‌خواهي و انتظار ناميد.
او در پيامش آورده است: «اشعار شهريار نه ‌تنها در تاريخ ادبيات فارسي و تركي ما جاودانه خواهند ماند، بلكه روز به روز دل‌ها و ديده‌هاي مشتاق را بيش‌تر به سوي خود خواهد كشيد، به ويژه اين‌كه امروز ايران اسلامي پاي در مسيري نهاده است كه چشم‌ حق‌جويان، عدالت‌خواهان، منتظران و مشتاقان، از همه سوي جهان به اين سرزمين منور و همواره الهي و مزين به نظام ولايي دوخته شده است.»
محمود احمدي‌نژاد همچنين افزوده است:« شهريار عاشق راستيني بود كه در زمانه پرهياهو و شگفتي‌آفرين خود كوشيد حلقه ارتباط و وحدت ملي را بين قوميت‌هاي گوناگون ايراني استوار كند. زماني در تبريز زيست، مدتي در خراسان رحل اقامات افكند و چندي در تهران روزگار به سرآورد. در هر كجا كه زيست، حاصل حيات پرثمرش غنا بخشيدن به فرهنگ ايراني بود و صداي رسا و پرطنين عاشقي كه محبت و عشق ‌ورزيدن را در زير اين گنبد فيروزه‌فام طنين‌انداز كرد.» علي اصغر شعردوس
ت نيز در سخناني گفت: « مي‌توان ادعا كرد كه شهريار يكي از ستون‌هاي شعر فارسي است و در هر متن و كتابي كه در اين سال‌ها منتشر شده، از او نام برده شده است. او بدون تكيه به ارباب حكومت و سياست، توانست قدرت خود را داشته باشد. آن‌چه شهريار را شهريار كرد، صفاي باطن و تسلطش به زبان فارسي است كه موجب شده در دنيا شهره‌ي آفاق شود. اگر مورخان و تاريخ ادبيات‌نويسان بهار را ستايشگر آزادي دانسته‌اند، مي‌توان از شهريار به عنوان ستايش‌گر عشق و محبت نام برد و مسلم است كه شعر فارسي و صداي پرطنين حافظ جامعه ادبيات معاصر ما بود كه كيمياي عشق را در وجود به در تبديل كرد.
در ادامه اين مراسم نمايندگاني از تاجيكستان، نخجوان و تركيه نيز درباره شهريار سخنراني كردند.
"اسفنديار رحيم‌مشايي" رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه از برگزاركنندگان اين كنگره نيز مي باشد، در سخناني گفت: « امروز به بهانه‌ي يك‌صدمين سال تولد شهريار جمع شده‌ايم، نام او را زنده مي‌داريم، زنده‌تر از بسياري از ميليون انسان ديگر كه نفس مي‌كشند؛ اين يعني شهريار زنده است و اين بهترين نشانه‌ است كه او از دست خدا حيات جاودانه دريافت كرده است. او حياتش را مديون انسان‌ها نيست، بلكه انسان‌ها به او محتاج‌اند. امروز همچنين روز نكوداشت فردوسي و حافظ است، امروز اين سعدي است كه ميدان دارد، همچنين رودكي و خاقاني و ... همه زنده‌اند. امروز يك ‌خط تاريخ و يك جريان پيوسته را زنده نگه مي‌داريم، حوزه‌اي كه ملت‌هاي بزرگي را به هم پيوند داده، تكريم مي‌كنيم و زنده نگه مي‌داريم. امروز روز بزرگداشت حماسه است؛ روز بزرگداشت كسي كه از عشق پاسداري كرده است.»
رحيم‌مشايي درباره‌ي نقش سازمان ميراث فرهنگي در حفظ مواريث ملي نيز افزود: «سازمان ميراث فرهنگي به اعتبار مسؤوليتي كه ملت و دولت آگاهانه به او سپرده، نسبت به نكوداشت آنان كه هويت ملي و شخصيت عمومي يك ملت را در فراز و نشيب‌هاي تاريخ حفاظت كرده‌اند، و به نسل‌هاي بعد انتقال داده‌اند، مسؤول است. در يك يا چند يا كنگره قادر نخواهيم بود ظرفيت‌هاي موجود را ادا كنيم؛ محدوديت‌ها بسيار جدي است. امروز روز شهريار يا سال شهريار است؛ براي حافظ ، سعدي و رودكي چه كرده‌ايم؟ كي فرصت مي‌كنيم عظمت حافظ را دريابيم؟ بايد هر روز در فكر تكريم باشيم؛ هر روز هم كه در اين فكر باشيم، باز كم‌ مي‌آوريم.
برنامه هاي كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد شهريار تا 28 شهريور در تهران و تبريز ادامه مي‌يابد. (منبع میراث فرهنگی)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: