کتاب "هنر و زیبایی شناسی در شرق آسیا" منتشر می شود

1385/6/26 ۰۳:۳۰

کتاب

کتاب "هنر و زیبایی شناسی در شرق آسیا" عنوان نهمین جلد از سلسله درس گفتارهای گروه تخصصی حکمت و فلسفه است که به زودی از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر می شود.



کتاب "هنر و زیبایی شناسی در شرق آسیا" عنوان نهمین جلد از سلسله درس گفتارهای گروه تخصصی حکمت و فلسفه است که به زودی از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر می شود.
این کتاب مجموعه چهار جلسه سخنرانی دکتر محمدرضا ریخته گران درباره هنر و زیبایی شناسی در شرق آسیا است که هر فصل به یک جلسه اختصاص یافته است. ریخته گران به مباحثی چون زیبایی شناسی شرقی، هنر آسیای شرقی، هنر ژاپنی، هنر هندی و هنر چینی پرداخته است.
وی در جلسه اول سخنرانی خود به واژه «هنر» در تمدن های شرقی پرداخته و گفته است: «...در تمدن ما نیز هنر به معنای art نبوده است. در تمدن ما هنر را به معنای «فضیلت و حسن» می گرفتند در مقابل عیب؛ مثلاً در عباراتی نظیر «عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو» یا «عیب یاران و دوستان هنر است». یا وقتی که خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب «اخلاق ناصری» سخن از چهار هنران به میان می آورد، هرگز مرادش نقاشی، معماری، مجسمه سازی یا چیزهایی از این قبیل نبوده است؛ مراد او از چهار هنران عبارت است از: حکمت، شجاعت، عفت و عدالت.
ریخته گران در جای دیگر آورده است: «علم مستقلی که متکفل بحث در مبانی هنر و زیبایی باشد علمی که در غرب به آن aesthetics (زیبایی شناسی) می گویند، در تمدن های شرقی پدید نیامده است. البته این پدید نیامدن نقصان تمدن های شرقی نیست، بلکه اقتضای این تمدن هاست.»
وی با بیان سؤال هایی چون «چرا در تمدن های شرقی زیبایی شناسی به عنوان یک علم مستقل پدید نیامده است؟»، «چرا آن سنتی که در غرب، از کتاب «پوئتیکس» (poeties) ارسطو آغاز می شود و در دوره جدید به کتاب «نقد قوه حکم» کانت و «درس های زیبایی شناسی» هگل و کتاب «زیبایی شناسی» اثر شوپنهاور و رساله هایی از این قبیل و بالاخره به رساله های هیدگر درباره هنر مؤدی می شود، در تمدن های شرقی پدید نیامده است؟»، «چرا ما به عنوان یک تمدن شرقی، سنت زیبایی شناسی نداریم؟» و «زیبایی شناسان ما کیستند؟» مباحث خود را آغاز می کند. (منبع: خبرگزاری مهر،)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: