1394/5/4 ۰۹:۳۶
انجمن خوشنویسان ایران فعالیت خود را از سر گرفت. البته این اولینبار نیست که ایران دارای تشکیلات رسمی انجمن خوشنویسی میشود. ٦٠سال بعد از آنکه انجمن خوشنویسان راهاندازی شد، اختلاف بین برخی از استادان این رشته به وجود آمد، منجر به شکلگیری دوباره این انجمن شد.
انجمن خوشنویسان ایران فعالیت خود را از سر گرفت. البته این اولینبار نیست که ایران دارای تشکیلات رسمی انجمن خوشنویسی میشود. ٦٠سال بعد از آنکه انجمن خوشنویسان راهاندازی شد، اختلاف بین برخی از استادان این رشته به وجود آمد، منجر به شکلگیری دوباره این انجمن شد. روز پنجشنبه، اول مرداد، تالار وحدت میزبان خوشنویسانی از سراسر کشور بود؛ خوشنویسانی که شش دهه قبل اولین گامها را برای یک حرکت صنفی برداشتند و با تأسیس انجمن خوشنویسان قدم در راه یک کار جمعی گذاشتند. بااینحال این انجمن در یک دهه گذشته با اختلافهایی روبهرو شد که بهمرور زمینه شکاف میان برخی از اعضای آن را به وجود آورد و در نهایت اعتراض به اعطای مدرک استادی به برخی از افراد، زمینه
متوقفشدن فعالیتهای انجمن را بهوجود آورد. حالا بعد از گذشت چندسال از این جریانها، بار دیگر خوشنویسان دور یکدیگر جمع شدهاند تا با ازسرگیری فعالیتهای انجمنی جدید، تشکیلات گذشته خود را حفظ کنند. اینبار وزارت ارشاد هم از این کار حمایت کرده و علی جنتی، وزیر ارشاد، با حضور در مجمع عمومی خوشنویسان عنوان کرد که تنها یک انجمن خوشنویسان داریم و نسبت به قانونیبودن این انجمن تأکید کرد. پس از آن بود که در یک نشست خبری اعضای شورایعالی انجمن نیز معرفی شدند. جواد بختیاری که با ٢٠١ رأی بیشترین میزان رأی را در انتخابات شورایعالی انجمن خوشنویسان تهران کسب کرد، در ارزیابی فعالیت دوباره این انجمن به «شرق» گفت: «مجمع برگزار و بعد آن انتخابات شورایعالی انجمن بهصورت سالم برگزار شد. من بیشترین رأی را در انتخابات داشتم و شعارم این است: «مشارکت بیشتر و مدیریت بهتر در سایه خرد جمعی». ما در جامعهای زندگی میکنیم که تجربه زیادی در زمینه کار جمعی نداریم و به همین دلیل باید از ظرفیتی که در این زمینه وجود دارد، استفاده کنیم. هرچند انجمن مدتی بهدلیل مشکلاتی که داشت، از فعالیت بازماند اما همین تجربه نشان داد باید در مسیری حرکت کنیم که پذیرای سلایق متفاوت باشیم و ظرفیت خود را برای شنیدن آرای مختلف بالا ببریم».او افزود: «یکی از برنامههای من این است که حتما از تمام ظرفیتها استفاده کنیم. خوشنویسی هنر شناسنامهای ماست و باید در جهت اعتلای این هنر گام برداریم. رویکرد ما هم این است که بتوانیم ترویج و آموزش خوشنویسی را گسترش دهیم و حتی بهترین ناشر خاورمیانه شویم همانطور که در دهه ٦٠ به الگویی در منطقه تبدیل شده بودیم اما در این مدت چون آستانه تحملمان پایین بود، اختلافهایی بهوجود آمد که جنبه تشکیلاتی خوشنویسی ما را به مشکلاتی رساند».بختیاری که در کشورهای دیگر نیز نمایشگاههایی برگزار کرده است، در مورد نحوه اعطای مدرک استادی که منشأ اختلاف اعضای انجمن در گذشته بود، گفت: «اعتقاد من بر این است که اگر به کیفیت مدارک استادی خرده میگیریم باید به خدماتی که در زمینه آموزش هم میدهیم، توجه کنیم. در این سالها کیفیت آموزش خوبی نداشتیم و در ١٠ سال گذشته کمکاریهای زیادی صورت گرفته است. از نظر آموزش مستقیم و اطلاعات فنی، کیفیتی که ارائه کردهایم پایین بوده است هرچند نباید از یاد ببریم در همین چندسال با وجود پایینبودن کیفیت آموزش، در مجموع در دوران درخشان خوشنویسی بودهایم و در ٤٥ سال گذشته خوشنویسانی داشتیم که باعث افتخار این هنر شدهاند. میخواهم بگویم هنر خوشنویسی با تشکیلات خوشنویسی فرق دارد و انجمن یکی از متولیان خوشنویسی کشور است. اگر انجمن در چندسال گذشته فعال نبود اما هنرمندان ما بسیار پرکار بودهاند و هنر خوشنویسی دوران درخشانی را سپری میکند اما تشکیلات آن با مشکلاتی همراه شد».این خوشنویس در مورد وجود ایجاد موانعی برای فعالیت دوباره انجمن از سوی کسانی که در انتخابات شورایعالی شرکت نکردند، عنوان کرد: «بههرحال همیشه هستند کسانی که نمیتوانند در انتخابات شرکت کنند. در این مورد هم کسانی بودند که نتوانستند خودشان را راضی کنند که در تشکیلات جدید حضور پیدا کنند اما باید خودمان را عادت دهیم که هر سلیقهای را بپذیریم. خیلی از کسانی که به فعالیت انجمن جدید معترض بودند، از شاگردان من بودهاند ولی اختلافنظرهایی داریم. من با قاطعیت پیگیر هستم که همه خوشنویسان ایران به یک اندازه از انجمن سهم ببرند و کوشش میکنم افراد معترض را به انجمن بازگردانم». الهه خاتمی، یکی از اعضای شورای علیالبدل شورایعالی انجمن خوشنویسان تهران، نیز گفت: «همه ما امیدواریم بعد از تثبیت قانونی انجمن و ثبت در مراجع ذیصلاح، اعضای انجمن در اعتلای خوشنویسی و دفاع از حقوق هنرمندان این رشته قدم بردارند چون تابهحال فضا، متشنج بود و از اهداف اصلی دور شده بودیم».او در مورد نحوه تعلقگرفتن مدرک استادی اظهار کرد: «اصولا معیارهایی که برای مدرک استادی وجود داشته، مشخص است و طی این سالها سعی شده نسبت به این معیارها تخطی صورت نگیرد اما در بخشهایی عدهای مدارک استادی گرفتهاند که اعتراضهایی درباره دلیل تعلقگرفتن این مدرک نسبت به آنها وجود داشته است. مهمترین ملاک برای مدرک استادی اقبال عمومی جامعه بوده است چون هنرمندی که به درجه استادی رسیده، دارای تألیفات زیادی بوده، شاگردان زیادی پرورش داده و نمایشگاههای زیادی برگزار کرده است که همین مسائل موجب توجه جامعه به او شده است. البته معیار دیگر اخلاقیات یک هنرمند است که همیشه باید سرلوحه کار یک فرد باشد».
روزنامه شرق
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید