نگاه اهالی فرهنگ به توافق هسته ای

1394/4/24 ۱۰:۲۸

نگاه اهالی فرهنگ به  توافق هسته ای

بسیار خوشحالم و باورم نمی‌شود. اگر بگویم بزرگترین آرزویم تحقق و رسیدن به این توافق بود بیراه نگفته ام. برای مردم سرزمینم و بخصوص جوانان و آینده داران کشورم بسیار نگران بودم و حالا خدا را شاکرم که این توافق بزرگ را می‌بینم و خوشحالم که بالاخره پس از سال‌ها انتظار و تحریم توافق بزرگ هسته‌ای محقق شد.

 

 

دری که سال‌ها بسته بود، باز شد / جمشید مشایخی

بسیار خوشحالم و باورم نمی‌شود. اگر بگویم بزرگترین آرزویم تحقق و رسیدن به این توافق بود بیراه نگفته ام. برای مردم سرزمینم و بخصوص جوانان و آینده داران کشورم بسیار نگران بودم و حالا خدا را شاکرم که این توافق بزرگ را می‌بینم و خوشحالم که بالاخره پس از سال‌ها انتظار و تحریم توافق بزرگ هسته‌ای محقق شد. اما به نوبه خودم لازم می‌دانم به این مورد اشاره کنم؛ اگر به تاریخ و همان دوران کوروش بزرگ نگاه کنیم خواهیم دید که ما همواره ملتی هستیم که صلح طلبی و صلح‌جویی را رها نمی‌کنیم  و حتی در جهت صلح جهانی هم به داد سایر ملت ها رسیدیم. بنابراین ما از ابتدای قضایای هسته‌ای هیچگاه به دنبال جنگ طلبی نبوده و نیستیم و دنیا فهمید که ما همان مردمان صلح طلبی هستیم که تاریخ آن را گواهی می‌دهد.

با توکل و عشق به خدا امروز دری برای مردم کشورم باز شد که سال‌ها بسته بود. باید از صمیم قلبم به همه هموطنانم تبریک بگویم و آینده خوب و روشنی را آرزو می‌کنم. ضمن اینکه از زحمات جناب ظریف و تیم همراهش هم قدردانی می‌کنم. وزیر امور خارجه کشورمان با ادب، عشق به ایران و سواد کامل وارد این مذاکرات شد و کار بزرگی را رقم زد. سپاس و تبریک فراوان!

 

ایران در آغاز یک راه… /  کاظم موسوی بجنوردی

درود می‌فرستم بر رئیس جمهوری محترم؛ دکتر حسن روحانی، درود می‌فرستم بر وزیر امور خارجه؛ دکتر محمدجواد ظریف و تیم معقول و خردمند مذاکره کننده هسته‌ای.کار بسیار بزرگی صورت گرفت به طوری که دیروز اسرائیل و عربستان در زباله کینه شان فرو رفتند و رفتار خصمانه شان، بسی نامعقول جلوه کرد؛ دشمنان ایران خشمگین شدند و دوستان ایران خوشحال. ملت ایران دیشب را به جشن نشست. از این پس با آغاز این راه، شاهد پیشرفت‌های زیادی در ایران، خواهیم بود. توافق هسته‌ای، درهای توسعه را به روی ما تا حدود زیادی باز خواهد کرد و خواهیم توانست زیربنای تولید و توسعه خود را که در سال‌های گذشته، به خاطر واردات بی‌رویه و رفتار نامعقول از بین رفته بود احیا و اصلاح کنیم و از سوی دیگر، با آزاد شدن سرمایه ها، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای را وارد کنیم تا چرخ تولید سامان گیرد و اقتدار ملی مان، قوت پذیرد.

 

توافق، بازی نیست! واقعیت است / علی باباچاهی

از مدت‌ها قبل همچون دیگر مردم کشورم خبرهای مرتبط با توافق 1+5 را دنبال کردم. هم از خبرگزاری‌های داخلی و از خبرگزاری‌های خارجی و دیگر منابع اطلاع‌رسانی پیگیر این بودم که بالاخره سرانجام این توافق چه می‌شود. برای من هم مهم بود که بدانم بالاخره این توافق آن طور که منتظر بودیم نقطه پایانی برای دغدغه‌های‌مان خواهد بود یا نه!  گرچه به تجربه دریافته‌ام که در برابر خبرهای خوش بلافاصله بی‌تابی نکنم اما نمی‌توانم منکر این شوم که من هم بسیار خوشحال هستم. من هم نمی‌توانم و هم دلیلی ندارم که خوشحالی خود را از انجام این توافق کتمان کنم، البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که انجام این توافق در پروسه زمانی به کجا می‌انجامد. بی‌تردید طیف وسیعی از مردم کشور هم‌اکنون خوشحال هستند و به آینده خود و سرزمین‌شان امیدوار شده‌اند. از همین رو من نیز نمی‌توانم احساس خود را پنهان کنم. انجام توافق مذکور شوخی نیست، بازی هم نیست! بلکه یک واقعیت است. واقعیتی که امروز مردم را از نگرانی ای که در این سال‌ها به آن دچار شده‌اند نجات داده است.

 

 

غرورم سیراب شد /  سعید راد

به باور من آنچه در این توافق بیش از همه اهمیت داشت این بود که قدرت‌های بزرگ دنیا سر یک میز کنار دولتمردان ما نشستند و با آنها به گفت‌و‌گو پرداختند. این یعنی ما اعتبار زیادی در دنیا داریم. غرور ملی ما محترم شمرده شد و این اتفاق مهمی است. تاریخ ثابت کرده است که ما ملت شکیبا و بردباری هستیم و می‌توانیم تمام مشکلات را پشت سر بگذاریم. این توافق باعث شد دنیا طور دیگری به ما نگاه کند. به عنوان یک ایرانی غرورم سیراب شد و این موضوع در بطن جامعه هم حس می‌شود.

 

پیروزی مذاکره بر توپ و تانک / مهدی غبرایی

اغلب در مورد مسائلی که به حوزه ادبیات مرتبط نباشند اظهار نظر نمی‌کنم، اما از آنجایی که بحث توافق هسته‌ای فرق دارد تمام احساس و نظری که درباره آن را دارم در یک جمله می‌گویم: «این توافق پیروزی مذاکره بر توپ و تانک است.» این توافق پدیده بسیار مبارکی است که هیأت اعزامی به وین برای ما مردم ایران رقم زدند. در تاریخ جهان برای نخستین بار است که ما شاهد این هستیم که یک کشور در حال توسعه توانسته در مذاکره با 6 قدرت جهانی آنچنان قدرتمندانه مانور دهد که بالاخره به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند. هنوز برای اظهار نظر در ارتباط با اینکه چه آینده‌ای در انتظار حوزه فرهنگ و به دنبال آن کتاب خواهد بود خیلی زود است. در شرایط فعلی تغییرات قبل از هر حوزه‌ای در بخش اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود چراکه فرهنگ معمولاً در آخرین مراحل تغییر قرار می‌گیرد. با وجود این به عنوان یکی از اهالی قلم امیدوارم که همچون دهه 50 امکانی برای عرضه کتاب‌های خارجی در کشورمان فراهم شود.

 

راه‌های روشن‌تر برای زندگی بهتر/ نوش آفرین انصاری

این اتفاق، توفیق بزرگِ تاریخی برای همه مردم ایران است. من این رخداد خجسته را به همه از جمله اهالی فرهنگ و سیاست تبریک می‌گویم. باید از همه کسانی که چه در مذاکره رو در رو و چه در پشت صحنه در قالب گروه‌های مختلف، تلاش کردند، به سهم خودم تشکر کنم. عرض ادب ویژه برای دکتر ظریف و دکتر صالحی دارم. من از آنجا که پدربزرگ و پدرم نیز در برهه‌هایی از تاریخ ایران، در دستگاه دیپلماسی ایران حضور داشتند و مذاکره کردند، حس و حال این روزهای آنها را بخوبی درک می‌کنم و احترام خاصی قائلم. خوشحالم که در این روزهای درخشان از تاریخ ایران زندگی می‌کنم. از نتایج این توافق، ارتباط معقول و منطقی با غرب خواهد بود. بخصوص آنکه در سال‌های گذشته، نوعی شیفتگی ناشناخته نسبت به غرب، در میان نسل جوان، پدید آمد و من نگران این دیدگاه بودم که امیدوارم این نگاه برداشته شود. توافق هسته‌ای، حس روانی توانمندی و قدرت را در میان مردم ما ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، مسئولیت اجتماعی و اقتصادی همه ما افزایش خواهد یافت و این حس خوب، کم کم راه‌های روشن تری را برای زندگی بهتر نوید خواهد داد.

 

احترام ایران در جامعه جهانی / ابوالحسن داوودی

من هم مثل بسیاری دیگر خوشحالم که در فضای سیاسی و اجتماعی ایران تدبیر حاکم شده است. امیدوارم این فضا استمرار داشته باشد تا بخشی از اشتباه‌های گذشته را که تفکرات افراطی به وجود آورده بودند و ملت ایران را در موقعیت ناگزیر قرار داده بودند جبران شود. می‌دانم این پایان مشکلات نیست و می‌تواند از سمت کشورهای خارجی کماکان ادامه پیدا کند؛ برای اینکه روابط بر اساس احترام متقابل به دست بیاید، فرصت زیاد و همچنین کار زیادی لازم است. اما تا همین حالا هم کار زیادی انجام شده است. بزرگترین اتفاقی که افتاده است رساندن پرونده ایران به نقطه‌ فعلی است. پرونده‌ای که 12 سال به سرنوشت ملت ایران گره خورده بود و بسیاری از رفتارهای افراطی در آن نقش داشت و که باعث شده بود گره کوری بخورد که باز شدنش غیرممکن به نظر برسد. من هم مثل همه از مسئولان مذاکره‌کننده ممنونم که احترام را در جامعه جهانی دوباره به ایران بازگرداندند و این حداقل حقی است که یک ملت دارد و البته بیشتر از این لازم است. طرف‌های مقابل ما باید بفهمند ملت ایران خیلی بیشتر از آنکه تاکنون به جهان منتقل شده نجیب، بزرگ و شایسته است.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: