کاخ جهان‌نما و خانه سعيد نفيسي ثبت ملي شدند

1394/4/13 ۰۷:۴۳

کاخ جهان‌نما و خانه سعيد نفيسي ثبت ملي شدند

کاخ جهان نماي اصفهان و خانه استاد سعيد نفيسي در تهران به همراه 39 اثر تاريخي ديگر در فهرست ميراث ملي ايران ثبت شدند. فرهاد نظري مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي به خبرنگار مهر گفت: کاخ جهان نما که در انتهاي خيابان چهار باغ بوده و به تازگي بقاياي باقي مانده از آن کشف شده است به دليل داشتن هويت مستقل، دارا بودن شرايط ويژه به عنوان اثر مهمي که از دوران صفويه باقي مانده و در دوران قاجار از بين رفته در فهرست ميراث ملي قرار گرفت.


 

کاخ جهان نماي اصفهان و خانه استاد سعيد نفيسي در تهران به همراه 39 اثر تاريخي ديگر در فهرست ميراث ملي ايران ثبت شدند.

فرهاد نظري مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي به خبرنگار مهر گفت: کاخ جهان نما که در انتهاي خيابان چهار باغ بوده و به تازگي بقاياي باقي مانده از آن کشف شده است به دليل داشتن هويت مستقل، دارا بودن شرايط ويژه به عنوان اثر مهمي که از دوران صفويه باقي مانده و در دوران قاجار از بين رفته در فهرست ميراث ملي قرار گرفت.

نظري افزود: همچنين در حفاري‌هاي باستان شناسي علاوه‌بر آثار پايه‌هاي کاخ، آثار کهن تر و ديواري از آل بويه نيز کشف شده که اين نکته نيز بسيار حائز اهميت بود. به همين دليل پرونده اين کاخ تهيه و در جلسه روز دهم تير ماه به عنوان يک اثر ملي ثبت شد.

وي ادامه داد: در اين جلسه غير از کاخ جهان‌نما در استان اصفهان، ساختمان شهرداري اصفهان و بناهاي ارزشمند ديگري از دوران صفوي و قاجاري نيز به ثبت رسيد. همچنين در همين روز 39 اثر ديگر شامل محوطه‌ها، بناها و تپه‌هاي باستاني استان‌هاي چهارمحال و بختياري، آذربايجان غربي، استان مرکزي و تهران ثبت شد. نظري گفت: از ميان پرونده‌هاي ثبتي استان تهران، پرونده خانه استاد سعيد نفيسي با حضور پسرش در فهرست ميراث ملي قرار گرفت. چرا که استاد نفيسي يکي از چهره‌هاي ملي هستند و خانه ايشان قابليت ثبت در اين فهرست را داشت.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: