وداع با مردی که همه‌چیزش ایران بود

1394/4/7 ۱۲:۵۸

وداع با مردی که همه‌چیزش ایران بود

وداع با مردی که همه‌چیزش ایران بود

 

چقدر نامت به تو می‌آید ...

وداع با مردی که همه‌چیزش ایران بود

‌«مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم تشییع پیکر پروفسور «شهریار عدل» با تسلیت درگذشت او، وی را نویسنده‌ای متبحر و پژوهشگری خستگی‌ناپذیر، باستان‌شناسی دلسوز و ایران‌شناسی عاشق دانست و این کلمات را کامل‌ترین و بهترین عباراتی دانست که می‌توان در مورد «شهریار عدل» بکار برد.

وی از جمله ویژگی‌های بارز شهریار عدل را خستگی‌ناپذیر بودن او دانست و با اشاره به بخشی از نوشته‌ها و مقالات او تاکید کرد: همه‌ی این نمونه‌ها موید آن نظر است که او حتی دو ثانیه از عمر خود را به بطالت نگذراند.

به اعتقاد سلطانی‌فر، «شهریار عدل» بخش عمده‌ای از جوانی‌اش را صرف چیزهایی کرد که امروز جهان ایرانی می‌نامیم و در ادامه از اقدامات مثال‌زدنی «عدل» مانند ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان سخن گفت.

او افزود: تسلط «عدل» در عرصه‌های هنری بویژه عکاسی و سینما از او چهره‌ای فراتر از یک تاریخدان به نمایش درآورد. به خصوص دیدگاه "جهان ایرانی" او نشان از عشق والای وی به کشورش داشت.

 

هرکس به شهریار بدهکار است، باید کمک کند

 در ادامه این مراسم «سید محمد بهشتی»، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مراسم تشییع شهریار عدل اظهار کرد: خاطرم هست زمانی که مسوولیت سازمان میراث فرهنگی به من واگذار شد، به دلیل یک کار اداری باید در فاصله‌ای کوتاه به فرانسه می‌رفتم. در آن سفر شهریار همنشین‌ام بود. او من را با پای پیاده به مکان‌های مختلف تاریخی فرانسه برد. بعدها متوجه شدم برایم یک دوره فشرده گذاشته بود تا به من بگوید میراث فرهنگی چیست؟ او برای میراث فرهنگی و برای من نگران بود، پس می‌خواست آموزش فشرده‌ای از میراث فرهنگی کشورهای اروپایی را در چهار روز به من بیاموزد. در واقع او چاره‌ای نداشت چون مسئله میراث فرهنگی جهان ایرانی برایش یک مسئله شخصی بود. او حتی به این کار نداشت که چه کسی مسوول است، بلکه معتقد بود باید بار زمین‌ گذاشته شده را به منزل رساند.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شغل شهریار عدل را باستان‌شناسی و پژوهشگری ندانست و گفت: این مسائل برای او زندگی شخصی‌اش بود. او در طول حیات علمی‌اش توانسته بود فرهنگ ایرانی را به همه بشناساند. او یک عاشق در این زمینه بود.

بهشتی تأکید کرد:‌ تاکنون صحبت‌های زیادی از اقداماتی که شهریار عدل انجام داده کرده‌ایم، اما به این فکر نکرده‌ایم که او چه میراثی برای ما گذاشت؟ او به جز بحث‌های علمی، درسی برای ما گذاشت که قرن‌ها باید آن را یاد بگیریم. شهریار برنامه‌های طولانی داشت، یادداشت‌ها و آنچه که از خود به جای گذاشت همه پروژه‌های ناتمامی هستند که باید آن‌ها را به پایان برسانیم. همه کسانی که امروز فکر می‌کنند بدهکار شهریار عدل هستند و دِینی از او به گردن دارند، باید برای به پایان رساندن پروژه‌های عدل کمک کنند.

او تأکید کرد: از همه کسانی که بدهکار شهریار عدل هستند می‌خواهم به فکر این باشند و برای تداوم حیات علمی شهریار و آنچه که به آن عشق می‌ورزید تلاش کنند.

او سپس خطاب به شهریار عدل گفت: چقدر نامت به تو می‌آمد، خدا کند همه ما این گونه باشیم.

 در ادامه مراسم تشییع «شهریار عدل»، نصیری قیداری - معاون وزیر علوم - پیام تسلیت وزیر علوم و بیانیه رئیس یونسکو را قرائت کرد،‌همچنین در ادامه پیام فیروز باقرزاده یکی از باستان‌شناسان پیشکسوت توسط مهرداد ملک‌زاده قرائت شد. همچنین محسن موحدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان پیام استاندار کرمان را به پاس تلاش‌هایی که وی برای «بم» انجام داده بود، خواند.

ایسنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: